مدیرکل دفتر تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:کلیه 43 میلیون ایرانی در راستای اجرای طرح تحول سلامت و با برنامه جامع بیماریابی، آزمایش می شود.

سلامت نیوز:  مدیرکل دفتر تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:کلیه 43 میلیون ایرانی در راستای اجرای طرح تحول سلامت و با برنامه جامع بیماریابی، آزمایش می شود. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سیداحمد تارا روز چهارشنبه در مراسم افتتاح مرکز جامع درمان بیماران دیالیزی و پیوند کلیه و بخش همودیالیز افزود: سلامتی این تعداد جمعیت کشور از نظر دیابت و فشارخون نیز بررسی می شود.

تارا افزود : این تعداد جمعیت کشور شامل روستاییان، ساکنان شهرهای کمتر از 20 تا 50 هزار تن و نیز حاشیه نشین ها است.همچنین برنامه جامع بیمار یابی طی یکسال آینده برای جمعیت مناطق مرکزی شهرها هم آغاز می شود .

این مقام مسوول در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اظهار امیدواری کرد که با کمک سازمان های مردم نهاد، بار بیماری ها در کشور کاهش یابد.


***تا سال 1400 تعداد دیالیزی ها به 50 هزار تن می رسد

مدیرکل دفتر تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به آمار 30 هزار دیالیزی در کشور گفت: پیشگیری از بیماری های کلیوی از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر است.

تارا ادامه داد: تا سال 1400، شمار بیماران دیالیزی در کشورمان به 50 هزار تن می رسد اما ظرفیت پیوند کلیه در کشورمان سالانه فقط یک هزار مورد پیوند است.

وی با بیان اینکه هر سال پنج تا 6 هزار بیمار به تعداد بیماران دیالیزی ما اضافه می شود، ادامه داد: اگر در شرایط ایده ال سالانه چهار هزار پیوند کلیه داشته باشیم بازهم پاسخگوی افزایش تعداد بیماران دیالیزی ما نمی شود.


***هزینه سالانه یک هزار و 500 میلیارد تومان بیمار دیالیزی

تارا افزود: سالانه برای 30 هزار بیمار دیالیزی در کشورمان یک هزار و 500 میلیارد تومان هزینه می شود که این هزینه چندین برابر پیوند کلیه در کشور است.
وی اظهارداشت: از 30 هزار بیمار دیالیزی در کشور 20 هزار تن به پیوند کلیه نیاز دارند.


***نباید یک جوان سه تا پنج سال دیالیز شود

مدیرکل دفتر تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در کشور ما شرم آور است که یک جوان به مدت سه تا پنج سال دیالیز شود. این در حالی است که این مشکل با پیوند کلیه حل می شود زیرا پیوند کلیه حدود 80 درصد صرفه جویی مالی برای کشور دارد.

وی ادامه داد: به همین منظور دولت، اخیرا طرحی با عنوان افزایش کمک هزینه ایثار برای پیوند از افراد زنده را مطرح کرده است که در دستور کار قرار دارد.

تارا نقش انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در این زمینه را بسیار تاثیرگذار دانست و اظهارداشت: پیوند کلیه از دو طریق پیوند از افراد زنده و از مورد مرگ مغزی، صورت می گیرد و اکنون این انجمن موضوع پیوند کلیه از افراد زنده به بیماران نیازمند را حمایت می کند.

در پایان مراسم افتتاح مرکز جامع درمان بیماران دیالیزی و پیوند کلیه و بخش همودیالیز از پنج اهداکننده کلیه که به افراد خانواده یا بستگان شان کلیه اهدا کرده بودند، تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha