مراکز روزانه جهت کاهش آسیب های کودکان کار در 5 استان به شکل آزمایشی راه اندازی شد.

سلامت نیوز: مراکز روزانه جهت کاهش آسیب های کودکان کار در 5 استان به شکل آزمایشی راه اندازی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین ،دکتر حبیب الله فرید مسعودی معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت:این پنج استان شامل تهران ، البرز ، چهارمحال بختیاری ، همدان و خوزستان است. ما در این مراکز کاری می کنیم که بچه ها به جای اینکه مثلا 8 ساعت در خیابان کار کنند 6 ساعت در خیابان باشند و ساعتی را در این خانه ها باشند.


وی گفت:در حال حاضر ما 31 مرکز شبانه روزی نگهداریکودکان کار داریم اما مساله اینجاست که 80 درصد کودکان خیابانی دارای والدین هستند و به محض اینکه به مراکز ما آورده می شوند والدین آنها به سراغ آنها می آیند.
دکتر فرید تاکید کرد:در مراکز نگهداری روزانه مباحثی همچون تحصیل دانش آموزان ، ثبت شناسنامه های آنها چون برخی از آنها شناسنامه ندارند و غذای گرم و موارد دیگرمورد نظر ما است.
وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد:ما نگران این هستیم که اگر بیشترکودکان کار را به مراکز خودمان بیاوریم آنها به مراکز کار زیر زمینی هدایت شوند و کلا از دسترس ما خارج شوند و اینگونه آنها در معرض آسیب های جدی و بیشتری قرار می گیرند.
*تنها 100 هزار کودک در مهد ها هستند
وی در بخش دیگری از سخنانش بااشاره به اینکه در حال حاضر 10 هزار مهد کودک در کشور فعال هستند که تنها 10 درصد کودکان در این مهد کودک ها نگهداری می شوند و 90 درصد دیگر کودکان در منزل نگهداری می شوند. همچنین  7 هزار مهد کودک در روستا ها فعال هستند.
وی گفت: 100 هزار کودک در این مراکز هستند  که نیمی از آنها یک وعده غذای گرم می خورند که به گفته محقیقن وزارت بهداشت 50 درصد سوء تغذیه آنها رفع شده است.
 اما مهد کودک فقط نگهداری کودک نیست بلکه مباحث آموزشی و یا مواردی همچون غربالگری شنوایی و یا طرح تنبلی چشم  در مهد کودک ها انجام می شود. ما به دلیل اینکه بچههای زیادی از بچه ها در منزل از برنامه های مهد کودک ها بی نصیب هستند  با صدا و سیما وارد مذاکره شدیم تا از نیمه دوم سال 94  مهد کودک تلوزیونی داشته باشیم تا بچه های داخل منزل هم از برنامه های مهد کودک استفاده کنند.
وی گفت: ما به سه دهک پایین برای نگهداری کودکان کمک می کنیم که مقدارش خیلی کم است.
وی همچنین گفت:در حال حاضر برخی مهد کودک ها هستند که از جاهای دیگر مجوز گرفته اند که فعالیتشان از نظر ما غیر قانونی است که باید برای گرفتن مجوز به ما مراجعه کنند.
*طرح بشیر
دکتر فرید همچنین گفت: طرح بشیر که شامل چهار بخش است نیزاز دیگر طرحهای اجتماعی سازمان بهزیستی است که این بخش ها شامل آموزش و مشاوره قبل و بعد از ازدواج ، مشاوره برای زمان ارائه دادخواست برای طلاق و برنامههای پس از طلاق است.
وی گفت: دادگستری موظف است پس از اینکه زوجین تقاضای طلاق دادند آنها را برای مشاوره به بهزیستی بفرستد و تجارب ما نشان داده است 30 درصد از مراجعین در این زمان به تفاهم رسیدند و معلوم شد که آنها اصلا تعامل و درست صحبت کردن با یکدیگر را بلد نیستند. در بحث بعد از طلاق هم ما برنامههایی داریم که به خصوص بچه ها کمترین آسیب را ببینند.
وی افزود:این طرح سه فاز دارد .فاز اول استقرار و تولید محتوا ، فاز دوم شروع اینکار در استانهایی که طلاق زیادی دارند و یااینکه شیب طلاق در آنها زیاد است و فاز سوم  توسعه در سایر استانها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha