گذشت نزدیک به یک سال از اجرای طرح تحول سلامت، فرصت کافی را در اختیار بسیاری از تحلیل‌گران قرارداده است تا بتوانند این طرح ملی را به صورت منصفانه و بدون غرض مورد ارزیابی قراردهند.

طرح تحول سلامت به سرنوشت هدفمندی یارانه ها دچار نشود

سلامت نیوز: گذشت نزدیک به یک سال از اجرای طرح تحول سلامت، فرصت کافی را در اختیار بسیاری از تحلیل‌گران قرارداده است تا بتوانند این طرح ملی را به صورت منصفانه و بدون غرض مورد ارزیابی قراردهند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سپید در ادامه نوشت: فارغ از تمام دغدغه‌های موجود نسبت به اجرای این طرح، بسیاری نسبت به تداوم بودجه طرح تحول سلامت ابراز نگرانی کرده‌اند، کما اینکه شرط تداوم اجرای این طرح، درگرو تأمین بودجه است. البته اختصاص درصدی از مالیات برارزش افزوده هدفمندی یارانه‌ها تا حدودی این نگرانی‌ها را برطرف کرده است، اما به نظر می‌رسد که ولع طرح تحول سلامت برای بلعیدن پول به معضل اصلی بودجه کشور تبدیل‌شده است.

طرح تحول سلامت با توجه به اقدامات گسترده درمانی و کاهش پرداخت از جیب مردم نیازمند بودجه زیادی است. کما اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون بهداشت در مصاحبه‌های متعدد ابراز نگرانی کرده‌اند که مبادا کفگیر وزارت بهداشت به ته‌دیگ بخورد و وزارت بهداشت ناچار شود تا اعتبار مجددی را درخواست کند. کار تا جایی پیش رفت تا بسیاری طرح تحول سلامت را چاه ویل دانستند که توانایی بلعیدن کل بودجه کشور هم دارد. همین نگرانی موجب شد تا روزنامه سپید نظر نایب رئیس مجلس را در مورد طرح تحول سلامت جویا شود.

محمدرضا باهنر اقدامات طرح تحول سلامت را درخور تقدیردانست و گفت: «خدمات دولت در حوزه سلامت بسیار خوب بوده و قابل تقدیر است. خود آقای وزیر بهداشت جز وزرای موفق دولت محسوب می‌شود. هدف مجلس از دیده‌بانی رفع برخی از نگرانی‌هاست. البته این نگرانی به هیچ وجه نباید به جامعه انتقال داده شود. وظیفه مجلس دیده‌بانی است. فردی که درنوک برجک قرارمی‌گیرد ممکن است که خطر را از فاصله 10 کیلومتری ببیند، اما فردی که پایین برجک است، خطر را از دو کیلومتری می‌بیند.»
البته محمدرضا باهنر، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در کنار تقدیر از عملکرد وزارت بهداشت ترجیح داد تا انتقادات خود را مطرح کند. وی خواستار مدیریت بهینه بر طرح تحول سلامت شد و گفت: «دغدغه مهم این است که طرح تحول سلامت در 2 تا 3 سال آینده به سرنوشت معضل هدفمندی یارانه‌ها دچار شود. اگر بودجه و هزینه این طرح بالا و بالاتربرود، امکان دارد که خزانه و درآمدهای ما نتواند جواب این بودجه را بدهد. دراین صورت این مشکل به وجود می‌آید. به همین دلیل لازم است درکنارطرح تحول سلامت، اقتصاد بخش سلامت هم به صورت جدی مدیریت شود.» نایب رئیس مجلس پیش‌بینی برخی از اعضای کمیسیون بهداشت مبنی بر اینکه این بودجه برای وزارت بهداشت کم است و احتمالاً در نیمه سال درخواست اعتبار می‌کنند را درست دانست و گفت: «این نگرانی به صورت جدی وجود دارد و امیدواری ما این است که دولت این بخش را به صورت جدی مدیریت کند.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد که این طرح زمین بخورد، اظهار داشت: «اگر مدیریت صحیحی صورت بگیرد، مشکلی برای طرح تحول سلامت به وجود نمی‌آید. به شرط اینکه مدیریت درستی انجام شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha