یك متخصص ارتوپدی، استئوپروز (پوكی استخوان) را به دلیل عدم وجود درد و علائم هشدار دهنده، قاتل خاموش معرفی و افزایش سن، عدم تحرك، یائسگی، رژیم غذایی فاقد پروتئین و كلسیم، مصرف داروهای متعدد از جمله داروهای تشنج و داروهای حاوی كورتون، عدم تماس كافی با نور خورشید به ویژه در مناطق سردسیر و نیز زمینه‌های ارثی و عوامل ژنتیكی را از جمله عوامل موثر در تسریع كاهش تراكم استخوان برشمرد.

دكتر مهران ستاره در گفت‌وگو با ایسنا، میزان مصرف داروها، اختلالات جذب كلسیم در دستگاه گوارش و اختلالات حركتی خصوصا در افراد فلج، ابتلا به پوكی استخوان را در سنین كمتر از 40 سالگی نیز امكانپذیر دانست و تصریح كرد: با افزایش سن، تراكم استخوان افراد افزایش می‌یابد، به گونه‌ای كه حداكثر تراكم استخوان در سنین 20 تا 30 سالگی دیده می‌شود و در سنین حدود 40- 30 سالگی ثابت باقی مانده و بعد از 40 سالگی در همه افراد رو به كاهش می گذارد. چنانچه این كاهش تراكم، بیشتر از حد عادی باشد به آن "پوكی استخوان یا استئوپروز" اطلاق می‌شود.

دكتر ستاره با بیان این مطلب كه شیوع پوكی استخوان در زنان بیش از مردان است، گفت: حدود 30 درصد از زنان بعد از 50 سالگی و 50 درصد پس از 60 سالگی دچار استئوپروز می‌شوند، در حالی كه سن شیوع این بیماری در مردان، یك دهه بالاتر از زنان می‌باشد.

وی تغییرات هورمون، عدم تحركی كافی، حاملگی‌های مكرر، شیردهی و عدم استفاده از نور كافی را مهمترین عوامل شیوع پوكی استخوان در زنان عنوان كرد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی زنجان با بیان این مطلب كه شكستگی مهمترین عارضه پوكی استخوان می‌باشد و ممكن است با یك ضربه ضعیف نیز ایجاد شود، اظهار داشت: در استئوپروزهایی كه در سنین بالا رخ می‌دهند، اولین شكستگی در ناحیه لگن، در 25 تا 30 درصد موارد، منجر به مرگ فرد خواهد شد.

وی افزود: 50 درصد این گروه نیز با وجود درمان، طی یك سال پس از شكستگی جان خود را از دست خواهند داد و این آمار، رقم بالایی به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان كرد: چنانچه فردی از ارتفاعی كمتر از سطح بدن خود سقوط كرده و دچار شكستگی شود به پوكی استخوان مبتلا خواهد شد.

این جراح و متخصص ارتوپدی با تاكید بر نقش كلسیم و ویتامین D در تراكم استخوان و نقش نور در جذب این ویتامین، گفت: قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مدت 10 الی 15 دقیقه در ساعات 10 صبح و یا 4 بعدازظهر، بخشی از ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین می‌كند.

وی با بیان این مطلب كه نور مستقیم در بروز سرطان پوست و لك‌های پوستی موثر است، ادامه داد: تابش نور از پشت پنجره، تاثیری در روند فوق نخواهد داشت، همچنین این زمان بیش از 10 الی 15 دقیقه نباید فراتر رود.

این جراح و متخصص ارتوپدی اعلام كرد: سالانه حدود 700 هزار شكستگی در ستون فقرات، 400 هزار در مچ دست و 300 هزار در ناحیه لگن در اثر پوكی استخوان رخ می‌دهد كه این آمار در ایران بالاتر است.

دكتر ستاره با تاكید بر لزوم تغذیه مناسب و پیشگیری از ابتلا به پوكی استخوان از همان سنین دبستان، هشدار داد: با ادامه روند تغذیه نامناسب نظیر استفاده از فست فود، چیپس، پفك و عدم استفاده از نور مناسب و بی تحركی، متأسفانه نسل جدید در سن بالاتر با مشكل بزرگتری در این خصوص مواجه خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: سنجش تراكم استخوان، معمولاً بعد از سنین 55 تا 60 سالگی صورت می پذیرد كه در صورت ادامه این روند، این بازه سنی باید كاهش یابد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشكی زنجان، انجام 3 روز ورزش در هفته و هر بار نیم ساعت را در پیشگیری از روند كاهش تراكم استخوان موثر ارزیابی كرد و اظهار داشت: پیاده روی همراه با تعریق در حین حركت، مناسبترین ورزش به حساب می‌آید.

وی مصرف یك هزار تا یك هزار و 200 میلی گرم كلسیم و یك هزار و 400 تا یك هزار و 800 واحد ویتامین D در روز را به ویژه به زنان یائسه توصیه كرد و ادامه داد: از آنجایی كه مكمل‌های كلسیم در پیدایش سنگ كلیه نقش دارند، باید این مكمل‌ها با آب فراوان مصرف شوند.

دكتر ستاره یادآور شد: مصرف كاكائو همراه لبنیات و نیز چای، جذب كلسیم را كاهش می‌دهد.

وی استخوان را بافتی پویا و دائماً در حال ساخت و ساز و تخریب معرفی و تصریح كرد: هدف از درمان، كاهش پروسه تخریب نسبت به ساخت و ساز و منطقی كردن شیب كاهش تراكم استخوان می باشد.

وی، متوسط ماهیانه هزینه درمان مبتلایان به پوكی استخوان را 200 الی 300 هزار ریال عنوان و افزود: داروهای ایرانی دارای پوشش‌های بیمه‌ای می‌باشند اما محصولات خارجی به صورت آزاد در داروخانه‌ها نیز ارائه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha