مدیر کلینیک لنف ادم مرکز بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با تاکید براین که 30 درصد از مبتلایان به سرطان پستان در معرض ابتلا به لنف ادم هستند، گفت: این بیماران به دلیل رادیوتراپی و اشعه درمانی تا 49 درصد در خطر ابتلا به لنف ادم هستند و حتی ممکن است بعد از2 -3 سال به این عارضه مبتلا شوند.

دکتر شهپر حقیقت، مدیر کلینیک لنف ادم مرکز بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا، در توضیح لنف ادم اظهار کرد: لنف به رگ‌های بسیار ظریفی که در سراسر بدن قرار دارد و ارتباط مستقیم با مجاری خونی گفته می‌شود. رگ‌های لنفی مواد زائد، آب، پروتئین و سلول‌های درشتی که نمی‌توانند وارد رگ خونی شوند را به سیاهرگ می ریزد.

وی در توضیح گفت: اگر غدد لنفاوی نتوانند به هر دلیلی لنف را به سیاهرگ هدایت کنند این مایع سرشار از آب و پروتئین به دلیل اختلال موجود، در بافت جمع می‌شود و باعث تورم شدید به خصوص در قسمت دست شده که در اصطلاح لنف ادم نامیده می‌شود.

دکتر حقیقت در توضیح انواع لنف ادم آنها را به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم کرد و در توضیح آن افزود: در نوع اولیه اختلال در کار لنف به دلیل اختلال ساختمانی بدن بوجود می‌آید و نوع ثانویه که فرم شایع‌تر بیماری است به دنبال انسداد و تخریب مسیرهای لنفاوی در اثر عفونت و صدمات بافتی ناشی از تصادفات و یا جراحی‌ها به وجود می‌آید.

مدیر کلینیک لنف ادم مرکز بیماری‌های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در مورد عوامل ایجاد کننده لنف ادم یا ورم در مبتلایان به سرطان پستان تصریح کرد: چاقی یکی از عوامل خطرساز است و هر چقدر وزن کمتر باشد احتمال لنف ادم کمتر است و درمان نتیجه بهتری می دهد.

وی در ادامه دیابت، کشیدن سیگار، سن بالای بیمار، عفونت‌های عمل جراحی، عدم مراقبت صحیح از دست، ضربه و صدمات شدید را از دیگر عوامل خطر و تشدید کننده لنف ادم در مبتلایان به سرطان پستان دانست.

دکتر حقیقت ادامه داد: دست‌های ورم کرده، درد، سنگینی، گزگز و مورمور و احساس ناراحتی در دست‌ها، عفونت‌های مکرر، محدودیت‌های حرکتی عضو، از شایع‌ترین شکایت‌های مبتلایان به این عارضه است و هنوز درمان قطعی شناخته نشده و تمام راهکارها در راستای کنترل لنف ادم است و البته این کنترل‌ها باید همیشگی باشد.

وی در پایان افزود: آویزان نکردن دست از گردن و انجام ندادن کار سنگین، استفاده از دستکش هنگام کار، جلوگیری از هر گونه صدمه و آسیب، ورزش دادن قسمت ورم کرده، دوری از سرما و گرمای شدید، عدم استفاده از لباس زیر تنگ، عدم استفاده از زیورآلات در دست یا قسمت ورم کرده و کاهش مصرف سیگار از دیگر روش‌های پیشگیری از لنف ادم یا ورم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha