رئیس سازمان هواشناسی گفت: در سال آینده، شبکه پایش پیش‌بینی ریزگردها در کشور راه‌اندازی می‌شود که پیش‌بینی غلظت ریزگردها را دراختیار کاربران و مسئولان قرار می‌دهد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان هواشناسی گفت: در سال آینده، شبکه پایش پیش‌بینی ریزگردها در کشور راه‌اندازی می‌شود که پیش‌بینی غلظت ریزگردها را دراختیار کاربران و مسئولان قرار می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، داوود پرهیزگار امشب در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به حوزه‌های مختلف مدیریت هواشناسی کشور و تصمیماتی که به این واسطه گرفته می‌شود، اظهار کرد: بر طبق پایش مرکز اطلاعات هواشناسی، هر روز براساس آخرین اطلاعات در سطح کشور و شاخص‌های خشکسالی براساس یک مرکز داده ثبت می‌شود که این حوزه تخصصی در بحث توسعه پایدار و محیط زیست بسیار اهمیت و اساس کار هواشناسی بر مبنای آن قرار دارد.

وی افزود: سند بالادستی توسعه در کشور لازمه مطالعات اقلیم‌شناختی و هواشناسی است که اگر ما در این زمینه توسعه داشته باشیم، می‌توانیم شرایط اقلیمی و برنامه توسعه‌ای را پیش‌بینی و از شدت مشکلات جلوگیری کنیم.

رئیس سازمان هواشناسی تصریح کرد: البته شرایط اقلیمی محدودیت‌هایی را در توسعه تحمیل می‌کند که بیش از آن اجازه توسعه نمی‌دهد و باید به همان میزان اطلاعات اکتفا کرد.

وی ادامه داد: از جمله مکان‌هایی که در هواشناسی نقش تعیین‌کننده دارد، در حوزه نظامی است که تمام عملیات نظامی و مانورها براساس اطلاعات هواشناسی انجام می‌شود.

پرهیزگار اضافه کرد: در موضوعاتی از جمله حملات موشکی و مباحث مربوط به پیگیری مواد رادیواکتیو نیز هواشناسی نقش بسیار مؤثری دارد که این امر با شناخت میزان وزش باد در بخش نظامی اهمیت پیدا می‌کند.

وی یکی از موارد مورد بررسی سازمان هواشناسی را بخش بهداشت عمومی و آلودگی هوا برشمرد و افزود: وجود ریزگردها، بیماری‌هایی همچون آب مروارید و سایر بیماری‌های مرتبط به آلودگی هوا از جمله فعالیت‌های هواشناسی است که در سازمان هواشناسی مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی با توجه به اهمیت دولت به بحث ریزگردها تصریح کرد: در سال آینده شبکه پایش در کشور راه‌اندازی می‌شود که در این شبکه پیش‌بینی غلظت ریزگردها دراختیار کاربران و مسئولان قرار می‌گیرد.

* نسخه اندروید و موبایلی اطلاعات هواشناسی ساخته شد

وی در بخشی از صحبت‌های خود به ارائه خدمات عمومی به مردم اشاره کرد و گفت: امسال نسخه موبایلی و اندرویدی هواشناسی ایران ساخته شده است که این نرم‌افزار از طریق سایت سازمان هواشناسی بر روی گوشی‌های همراه قابل نصب است که اطلاعات ساعت به ساعت 380 شهرستان دراختیار کاربران و نیز پیش‌بینی سه روزه توسط این نرم‌افزار انجام می‌شود.

پرهیزگار همچنین به سایت سازمان هواشناسی کشور اشاره و افزود: سایت هواشناسی کشور در بین سایت‌های مطرح درون کشور جزو پربیننده‌ترین سایت‌ها بوده است به نحوی که در یک روز حدود 300 هزار نفر از سایت هواشناسی کشور بازدید کرده‌اند.

* طرح ملی ریزگردها و پایش آلودگی هوا در کلانشهرهای آلوده اجرا می‌شود

وی در ادامه صحبت‌های خود به طرح ملی ریزگردها و پایش آلودگی هوا که معضل شهرهای صنعتی کشور است اشاره و تأکید کرد: این طرح نیازمند نرم‌افزار خاصی است که در سال آینده با فراهم شدن زیرساخت‌های آن،‌ ابتدا در تهران و سپس در شهرهای آلاینده همچون اصفهان قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان هواشناسی تأکید کرد: سازمان هواشناسی دنبال افزایش توان پرارزش سازمان است و در این راستا، هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به هواشناسی استان اصفهان اشاره و گفت: هواشناسی استان اصفهان معین تهران و از لحاظ جایگاه بالاترین جایگاه را دارد و بر همین اساس نیز باید پابه پای تهران، هواشناسی تهران سرویس خدمات ارائه دهد.

پرهیزگار اضافه کرد: پردازش موازی از جمله انتظاراتی است که از هواشناسی استان اصفهان جهت تقویت هواشناسی تهران داریم و در این راستا انتظار داریم قدرت نرم‌افزاری این سازمان تقویت شود.

* عدم پیش‌بینی‌های صحیح هواشناسی بخشی به ناتوانی تشخیص و بخشی به ناتوانی آی‌تی برمی‌گردد

رئیس سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه چرا برخی از پیش‌بینی‌های هواشناسی صحیح نمی‌باشد، گفت: بخشی از این اشکال به سازمان هواشناسی برمی‌گردد و بخشی به مشکلات آی‌تی و این در حالی است که ما باید تمام تلاش خود را برای تشخیص صحیح به کار گرفته و نهایت استفاده را از آی‌تی انجام دهیم، چرا که مدل‌های هواشناسی حجم محاسباتی بسیار بالایی دارد و باید در این زمینه به سرعت به روز شد.

وی افزود: سازمان هواشناسی یک سازمان فراملی است و هیچ بخش جامعه بی‌نیاز از تشخیص‌های هواشناسی نیست و باید اطلاع‌رسانی از یک سو و واکنش به موقع از سوی دیگر در مقابل حوادث صورت گیرد.

پرهیزگار گفت: سازمان هواشناسی وظیفه هشداردهنده به کاربران دارد، اما افرادی هم که هشدارها را می‌شنوند باید واکنش سریعی داشته باشند.

* منشأ ریزگردها خارجی و عمدتاً از سمت کشور مصر و لیبی است

رئیس سازمان هواشناسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه آیا ریزگردها عامل داخلی دارد یا عامل خارجی، اظهار کرد: ریزگردها هم منابع داخلی دارد و هم خارجی، اما عمدتاً منابع ریزگردی در ایران خارجی است و طبق بررسی‌های انجام‌شده، ریزگردهای ورودی به ایران از کشور مصر و لیبی بوده است و این در حالی است که کشور ایران بر روی عرض جغرافیایی بیابانی قرار گرفته است و با وزش باد، ریزگردهای سایر کشورها به این منطقه وارد می‌شود.

* طی 7 سال اخیر، بارش بیش از نرمال در کشور نداشته‌ایم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به وضعیت بارشی کشور گفت: خشکسالی جزو ذات و اقلیم منطقه ایران و عجین شده با پیشینه تاریخی ایران است و بررسی‌ها نشان داده است طی 23 سال، کشور ایران دارای خشکسالی شدید بوده است و این در حالی است که طی 7 سال اخیر، بارش بیش از نرمال در کشور رخ نداده است و در واقع، میزان بارش در حد نرمال منفی بوده است.

پرهیزگار اضافه کرد: در صورتی که در یک سال میزان بارش یک منطقه جبران نشود، این کمبود بارش، پابرجا و وقتی در سال‌های آینده نیز جبران نشود، رو به سمت کم‌بارشی و درنهایت خشکسالی می‌رسیم.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود به میزان بارش در کشور از اول ماه گذشته تا امروز (20 اسفندماه) اشاره و افزود: میزان بارش در کشور 18.1 درصد بوده است که نسبت به نرمال، کم‌بارش بوده است و نیز در اصفهان 23.7 درصد کم‌بارشی در طی مدت مذکور داشته‌ایم.

وی همچنین گفت: در تهران 16 درصد کم‌بارشی داشته‌ایم، اما میزان بارش در سال جاری نسبت به گذشته در تهران 33 درصد افزایش داشته است، اما در اصفهان نسبت به سال گذشته 12 درصد کم‌بارشی داشته‌ایم.

رئیس سازمان هواشناسی در پاسخ به این سؤال که چه اقداماتی برای رادار هواشناسی در استان اصفهان صورت گرفته است، بیان کرد: رادار هواشناسی یک ابزار پایش است که برای پیش‌بینی استفاده می‌شود و داده‌های راداری داده‌هایی هستند که برای وضعیت حال‌بینی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: داده‌های این رادارها برای تشخیص طوفان، بارش رگباری و شناسایی منطقه و اندازه‌گیری ذرات کاربرد دارد.

پرهیزگار در خصوص ایجاد رادار هواشناسی در اصفهان گفت: در صورتی که مکان آن مشخص باشد، از راه‌اندازی آن حمایت می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha