یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 14168

دانشمندان پس از مطالعات دقیق، كلید تنظیم بلوغ را كشف كردند.

پژوهشگران دانشگاه كمبریج در انگلیس و دانشگاه سوكورووآ در تركیه، كلیدی را در مغز انسان شناسایی كرده‌اند كه آغاز دوره بلوغ را كنترل می‌كند.

به گفته دانشمندان؛ این كلید اصلی نوروكینین B نام دارد كه نقش حیاتی در كنترل پدیده بلوغ ایفا می‌كند. در واقع این كلید سیستمی را در بدن كنترل و مدیریت می‌كند كه خود این سیستم تنظیم كننده اصلی بلوغ انسانی را فعال می‌كند.

پیش از این مشخص شده است كه فاكتور نوروكینین B در هیپوتالاموس وجود دارد. هیپوتالاموس بخشی از مغز است كه پدیده بلوغ را كنترل می‌كند.

اما در تحقیق اخیر نقش مستقیم این فاكتور شناسایی شده است و دانشمندان معتقدند كه یافته جدید آنها می‌تواند منجر به كشف روش‌های درمانی جدید برای معالجه بیماریهای وابسته به هورمونهای جنسی مانند سرطان پروستات شود.

به علاوه با كمك اطلاعات جدید می‌توان به روشهای جدیدی برای كمك به بارورسازی دست یافت و همچنین شیوه‌های درمانی نوینی را برای كودكانی كه بلوغ دیررس یا غیرطبیعی دارند، ابداع كرد.

به گزارش ایسنا، دانشمندان هم اكنون می‌دانند كه یك سیگنال هورمونی خاص از سوی هیپوتالاموس باعث می‌شود كه سیستم كنترل كننده تولید هورمونهای جنسی از تخمدانها و بیضه‌ها فعال شود و فعال شدن این سیستم برای ورود به دروغ بلوغ و آغاز فعالیتهای جنسی در بزرگسالی ضرورت دارد.

كنترل روی عملكرد این سیستم از طریق مغز صورت می‌گیرد. برای شناسایی فاكتورهای عامل در تنظیم روند بلوغ پژوهشگران اختلالات ژنتیكی در چندین خانواده تركیه‌ای را مورد مطالعه قرار دادند.

گفتنی است كه در این خانواده‌ها حداقل یك نفر به دلیل فاكتورهای وراثتی به سن بلوغ نرسیده بود.

پژوهشگران موفق به شناسایی جهش ژنتیكی در دو ژن TAC3 و TACR3 در این بیماران شدند. این جهش‌ها تاثیر نامطلوب شدیدی روی عملكرد نوروكینین B داشته‌اند.

نتایج این تحقیق در مجله نیچر ژنتیك منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha