کودک‌آزاری موضوع تازه‌ای نیست اما، زمانی که خبرهایی مبنی بر آزار کودکان درمراکز بهزیستی منتشر می‌شود دل همه به درد می‌آید، چهره‌هایشان درهم کشیده می‌شود و آزرده خاطرمی‌شوند.

تعطیلی یک موسسه نگهداری کودکان بی سرپرست به دلیل کودک‌آزاری

سلامت نیوز: کودک‌آزاری موضوع تازه‌ای نیست اما، زمانی که خبرهایی مبنی بر آزار کودکان درمراکز بهزیستی منتشر می‌شود دل همه به درد می‌آید، چهره‌هایشان درهم کشیده می‌شود و آزرده خاطرمی‌شوند.

 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان نوشت: این‌بار هم خبر از تعطیلی یک موسسه نگهداری کودکان بی سرپرست به دلیل کودک‌آزاری در خراسان‌رضوی می‌رسد؛ خبری که اول تکذیب و بعد تائید می‌شود. درحالی که آراسته معاون امورمشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی خراسان‌رضوی سه‌شنبه 19 اسفند به ایسنا می‌گوید که موسسه «بیت‌النبی» به‌دلیل اینکه کودک‌آزاری ثابت نشد تعطیل نشده است ، تهمینه شکیب مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی چهارشنبه 20 اسفند از تعطیلی این موسسه خیریه خبر می‌دهد.

این نخستین‌بار نیست كه كودكان در مراكز نگهداری سازمان بهزیستی مورد كودك‌آزاری قرار می‌گیرند. این ماجرا پیشتر در كرمان درحالی اتفاق افتاد كه قبل از آن نیز یكی از مادریاران سازمان بهزیستی به دلیل تنبیه بچه‌های تحت سرپرستی این سازمان محاكمه شده بود؛او پشت دست كودكان تحت نظر خود را داغ كرده بود. در تابستان سال 87 نیز سه كودك چهار تا هفت ساله در شیرخوارگاه بهزیستی زنجان با قاشق داغ شده بودند. هرچند مسئولان وقت بهزیستی اول منكر این اقدام شدند اما بررسی‌های پزشكی‌قانونی نشان داد كه حداقل سوختگی یكی از كودكان نمی‌توانسته كار خود كودك باشد چراكه، پشت گردن محمدمهدی هفت ساله سوزانده شده بود. در شیرخوارگاه بهزیستی زنجان 11 كودك از شیرخوارگی تا سنین بالاتر حضور داشتند كه قربانیان كودك آزاری، مریم چهار ساله، زهرا پنج ساله و محمد‌مهدی هفت ساله نیز در میان آنها بودند. عوامل این اقدام تحت پیگرد قانونی قرارگرفتند و تحویل مراجع قضایی شدند و حسن خادم‌الحسینی، رئیس وقت دفتر بازرسی بهزیستی كشور این شخص را زنی اعلام كرد كه مستخدم مركز شیرخوارگاه بهزیستی زنجان بوده است.

به گفته او مربی این مركز و سرپرست آن نیز تا رسیدگی كامل به پرونده، از كار بركنار شدند و وضعیت آنها به حال تعلیق درآمد. دی سال گذشته هم کودک‌آزاری دختر 6 ساله ای به نام دنیا در بهزیستی کرمان منتشر شد. بر اساس گزارش دایره حقوقی اداره كل بهزیستی استان كرمان آنچه در شش سال گذشته برای دنیا روی داده بود باید در محاكم قضایی پیگیری شود تا حق كودك بی‌پناه و مظلوم گرفته شود. دنیا كه از سال 1386 تحت سرپرستی بهزیستی كرمان قرار داشت به شدت مورد آزار و اذیت جسمانی قرار گرفته بود.

حالا خبر کودک‌آزاری در مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست در خراسان رضوی درحالی منتشر شده است که تهمینه شکیب، مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی به ایسنا گفته پرونده این موسسه برای بررسی و اخذ تصمیمات مقتضی به کمیسیون عالی نظارت بهزیستی کشور ارسال شده است اما تماس ما با مسئولان سازمان بهزیستی کشور برای تائید یا تکذیب موضوع بی‌نتیجه ماند. این درحالی است که ابهاماتی درمورد کودک‌آزاری در خراسان‌رضوی وجود دارد چنانکه، سیدکمال‌الدین حسینی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: طبق جلسه‌ای که چند روز گذشته با حضور مدیرکل بهزیستی استان و بازرسی که به‌عنوان نماینده استانداری موضوع را بررسی کرده بوده، برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که کودک‌آزاری اتفاق نیفتاده است. او عنوان می‌کند: درحال حاضر این کودک به شهرستان «جوین» منتقل شده و طبق مستندات این کودک در پاسخ به این سوال که چه اتفاقی برایش افتاده است؟ اظهار کرده «خودم سوخته‌ام».


 آستانه تحمل مددکاران پایین می‌آید
یک روانشناس معتقد است مهم‌ترین نکته در کاهش پدیده کودک‌آزاری توجه و تاکید بر نظارت تخصصی به مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و مهد‌های کودک است. مهدی حاجی‌اسماعیلی نظارت و ارائه مسائل تربیتی وآموزشی و روانشناسی به مددجویان و به مددکاران را ضروری می‌داند و به «آرمان» می‌گوید :طبیعتا یکی ازمسائلی که باید بسیار توجه شود آموزش‌های ضمن خدمتی مربیان است که باید ازمحتوای کاربردی برخوردار باشد تا زمانی که بچه‌ها به‌دلیل آسیب‌دیدگی روانی – اجتماعی اختلالات رفتاری ازخودشان نشان می‌دهند مربیان بتوانند رفتار خود و بچه‌ها را مدیریت کنند. او به سختی شغل مددکاران اشاره می‌کند و می‌گوید: یک مساله دیگر فرسودگی شغلی و مشکلاتی است که خود مددکاران و مربیان دارند و بهزیستی اگر به وضعیت سختی کار آنها رسیدگی نکند فشار رفتاری بچه‌ها به مددکاران تحمیل می‌شود و آستانه تحمل آنها را پایین می‌آورد و از طرفی اگرمربیان از هوش هیجانی– اجتماعی بالایی برخوردار نباشند استرس‌هایی که از محیط و بچه‌ها به آنها وارد می‌شود مدیریت هیجان آنها را سخت‌تر می‌کند و حوادثی اتفاق می‌افتد که خیلی ناراحت‌کننده است. او تاکید می‌کند: باید توجه شود که خدمات روانشناسی و مشاوره درمراکز شبه‌خانواده بهزیستی چقدر ارائه می‌شود؟ و مساله آموزش را جدی گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha