ساختمان لوکس، راهرو و پله‌های تمیز، مسئولین پذیرش خوش‌اخلاق، صندلی گرم و نرم انتظار، همه و همه نوید یک فرایند درمانی بدون دغدغه و نتیجه‌بخش را می‌دهند، اما انگار این توهمی برگرفته از رنگ و لعاب فریبنده این بیمارستان خصوصی است. جایی که پزشک جوان در آن نمی‌بینی و سردمداران درمان آن اگرچه با تجربه‌اند، اما در چهره آنان خبری از شور و شوق ویزیت بیمار نیست، یا شاید هست اما توان و قدرت آن نیست.

پزشکان تا چه سنی به کار ادامه دهند؟

سلامت نیوز: ساختمان لوکس، راهرو و پله‌های تمیز، مسئولین پذیرش خوش‌اخلاق، صندلی گرم و نرم انتظار، همه و همه نوید یک فرایند درمانی بدون دغدغه و نتیجه‌بخش را می‌دهند، اما انگار این توهمی برگرفته از رنگ و لعاب فریبنده این بیمارستان خصوصی است. جایی که پزشک جوان در آن نمی‌بینی و سردمداران درمان آن اگرچه با تجربه‌اند، اما در چهره آنان خبری از شور و شوق ویزیت بیمار نیست، یا شاید هست اما توان و قدرت آن نیست.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه سپید در ادامه نوشت: شاید لرزش دست این پزشکان سالخورده زمان کنترل برگه آزمایش و دور و نزدیک کردن آن برگه برای بهتر خوانده‌شدن از پشت عینک ته‌استکانی دلهره‌ای ایجاد نکند، اما لرزش تیغ جراحی در دست او که به‌قصد شکافتن سینه بیمار حرکت می‌کند، می‌تواند سینه‌های زیادی را از غصه مرگ عزیز داغدار کند. شاید به این‌دلیل است که یکی از پزشکان این بیمارستان، پسر خود را نیز برای کمک، به‌همراه خود به اتاق عمل برده بود. پزشک سالخورده، معضلی است که در بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی کشور وجود دارد.

یک منبع آگاه در یک بیمارستان خصوصی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن انتقاد از کهولت سن بسیاری از پزشکان شاغل در بیمارستان?ها، گفت: «پزشکی که خیلی از علائم بالینی را به‌خاطر ندارد، چطور می‌تواند به‌نحو مطلوب بیمار خود را درمان کند؟» وی با بیان اینکه برخی از آنها به‌دلیل کهولت سن حتی رعایت ادب در کلام را نیز نمی‌کنند، تصریح کرد: «خرید سهام بیمارستان در سال‌های خیلی دور توسط این پزشکان باعث‌شده که آنان خود را مالک بیمارستان بدانند و متاسفانه باوجود عدم توانمندی در ادامه فعالیت به دلیل کهولت سن، اجازه ورود به هیچ جوانی را نیز نمی‌دهند.» وی ادامه داد: «خیلی از جوانان به‌دلیل عدم تمکن مالی برای خرید سهام، فرصت‌های شغلی خود را از دست می‌دهند. حتی آنهایی که پول کافی برای خرید سهام را نیز دارند، نمی‌توانند از سدهای شکل‌گرفته توسط برخی پزشکان قدیمی سهامدار عبور کنند. به خاطر همین اغلب آنها مهاجرت‌به خارج‌از کشور را به ماندن، ترجیح می‌دهند.»

پزشک و غیر پزشک ندارد. حقیقت تلخ و غیرقابل پذیرش برای هر انسان شنیدن این جمله است که او دیگر توان کارکردن و ارائه خدمت ندارد. شاید حساسیت و عواقب عدم توانایی ادامه کار در برخی مشاغل قابل اغماض باشد، اما در حیطه پزشکی قضیه کمی متفاوت است، چراکه سلامت مردم شوخی‌بردارنیست. سن بازنشستگی پزشکان مسئله‌ای است که از مدت‌ها پیش ذهن ایرج فاضل را نیز به‌منظور چاره‌جویی درگیر کرده است. نماینده وزیر بهداشت در شورایعالی نظام‌پزشکی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «همیشه فکر می‌کردم که بهترین کار برای حل این معضل این است که هر بیمارستان یک هیئت امین را انتخاب کند. این هیئت اگر احساس کرد که یکی از همکاران شرایط و توانمندی‌های لازم برای ادامه فعالیت را ندارد، خیلی محترمانه به او تذکر دهند مبنی‌بر اینکه بهتر است کمی کمتر کار کند.» وی با تاکیدبر اینکه این معضل در همه‌جای دنیا به همین‌شکل وجود داشته و فاقد یک قاعده مشخص است، تصریح کرد: «در همه جا به‌نوعی سعی می‌کنند، مسائل این چنینی را به‌نحوی مسالمت‌آمیز حل کنند. پیشنهاد من نیز این است که دست‌اندرکاران این حرفه، خود به حل این موضوع بپردازند.»

فاضل با بیان اینکه از نظر قانونی هیچ‌کس حق ندارد به پزشک بگوید که دیگر نمی‌توانی کار کنی، تصریح کرد: «استثنای این مسئله زمانی پیش می‌آید که مغایرت با نظام‌پزشکی و قوانین آن رخ دهد و نظام‌پزشکی حکم دهد که یک پزشک نباید کار کند.» وی ادامه داد: «درخصوص مشکل‌آفرینی کهولت سن یک پزشک، مورد به‌خصوصی به یاد دارم که مربوط‌به یکی از سلامت‌ترین و برجسته‌ترین پزشکان این مملکت بود. از نسخه‌های این پزشک در سن 90 سالگی شکایاتی به نظام‌پزشکی تسلیم شد که نشان می‌داد، وی احتمالا قادربه تمرکز و ساماندهی افکار خود نیست. خیلی محترمانه با او تماس گرفتیم و از او خواستیم که به فعالیت خود ادامه ندهد.» نماینده وزیر بهداشت در شورایعالی نظام‌پزشکی با تاکیدبر اینکه حل این معضل قابل قانونگذاری نیست، خاطرنشان کرد: «جامعه پزشکی خود باید دست به‌کار شده و این موضوع را ساماندهی کند. هیچ قانونی اجازه ندارد، حق فعالیت پزشکی که به‌نحو مطلوب کار می‌کند را به‌صرف اینکه سن او زیاد است، از او بگیرد.»


نیازمند تدوین قانون برای سن بازنشستگی پزشکان هستیم

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار ما از عدم وجود قانونی خاص در این زمینه خبر داد و گفت: «درواقع برای هیچ‌یک از مشاغل خصوصی که به هرنوع ارائه خدمت می‌کنند، چنین قانونی وجود ندارد.» محمد جهانگیری با تاکیدبر اینکه نیازمند تدوین یک قانون درخصوص سن بازنشستگی پزشکان هستیم، ادامه داد: «البته سازمان نظام‌پزشکی درحال تدوین صلاحیت‌های حرفه‌ای پزشکان است که یکی از بندهای آن مرتبط با این موضوع و مربوط‌به توانمندی حرفه‌ای آنان است.»


کمیته ای مامور تشخیص توانمندی فیزیکی پزشکان

معاون انتظامی سازمان نظام‌پزشکی نیز در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اظهار تاسف از اینکه سنی تحت‌عنوان، سن بازنشستگی پزشکان وجود ندارد، گفت: «البته ماده 34 آیین‌نامه ضمن تاکیدبر اینکه پزشک باید توانایی روانی و جسمی لازم برای ادامه فعالیت را داشته باشد، یک کمیته را مامور تشخیص این وضعیت کرده است. اما فعالیت این کمیته بستگی‌به این دارد که شکایات یا گزارش‌های احتمالی مبنی‌بر اینکه پزشکی این توانایی را ندارد، به آن منعکس شود.» علی فتاحی‌بافقی ادامه داد: «شکایات در کمیته مذکور مورد ارزیابی قرار گرفته و نظر نهایی صادر می‌شود. تا امروز نیز اگرچه یک مورد شکایت روانی از پزشکی وجود داشته که منجربه محرومیت او تا زمان حصول سلامت شد، اما تا به‌حال شکایتی مبنی‌بر عدم توانمندی جسمی پزشکان گزارش نشده است.» وی تصریح کرد: «ممکن است پزشکان مسن از عهده امور مربوط‌به ویزیت و بخش سرپایی برآیند، اما این مسئله در مورد اعمال جراحی صدق نمی‌کند. چراکه جراحی نیازمند توانمندی کامل است.» فتاحی تاکید کرد: «به‌طور معمول اگر به پزشکان ثابت شود که دیگر توانایی لازم برای ادامه طبابت را ندارند، به‌شکل خودجوش از فعالیت کناره‌گیری می‌کنند. چراکه ادامه طبابت می‌تواند برای پزشک و بیمار خطرساز، مشکل‌آفرین و مسئولیت‌زا باشد و در این مورد فرقی نمی‌کند که قصور در بیمارستان دولتی یا خصوصی اتفاق افتاده باشد.»


این موضوع نیازمند رسیدگی جدی است

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره‌به عدم وجود قانون مشخص برای ممانعت از کار پزشکان مسن، گفت: «این مسئله جای بحث دارد و باید یک کنکاش اساسی درخصوص آن صورت گیرد، چراکه سلامت جامعه را به مخاطره می‌اندازد.» محمد حسین قربانی ضمن اشاره‌به لزوم انجام یک نظرسنجی در بیمارستان‌های خصوصی برای تدوین این قانون، تصریح کرد: «البته وضعیت بیمارستان‌های دولتی در این زمینه کاملا روشن است. لذا باتوجه‌ به شرایط موجود، خود همکاران باید تشخیص دهند که وقتی کارایی و توان لازم برای ادامه فعالیت را ندارند، دلبستگی و علاقه را‌‌ رها کرده و کناره‌گیری کنند. کمااینکه جلوگیری از ادامه خدمت پزشک به‌دلیل شرایط سنی در کمتر جایی از دنیا مسبوق‌به سابقه است.» وی ادامه داد: «البته معمولا این رسم در جامعه پزشکی وجود دارد که افراد وقتی به این نتیجه می‌رسند که توانمندی ندارند، عملا کناره‌گیری می‌کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اکبری ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    4 0
    راننده های وسایل نقلیه سنگین از یک سنی تا یک سنی اجازه ذانندگی وسایل نقلیه سنگین را دارند و در بیرون از آن دامنه سنی، گواهی نامه شان باطل می شود. جراحان و دندان پزشکان نیز باید چنین باشند چون جان مردم از یک وسیله نقلیه سنگین مهم تر است وگرنه مردم لت و پار می گردند.
  • پرستار ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    4 0
    بله من پزشکی را میشناسم که الزایمردارد وهنوز عمل جراحی انجام میدهد یا دیگرانی که به علت سن بالا دستشان میلرزد ویا از لحاظ توان بدنی قدرت کافی ندارند ایا همه قوانین فقط برای غیر پزشک باید تنظیم شود ؟ایا به پرسنلی که دستش میلرزد اجازه کار دراتاق عمل داده میشود؟
  • پرستاراتاق عمل خصوصی ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    3 1
    هرکس این مطلب رانوشته خداوند عمرباعزت بهش بدهد چراوزارت بهداشت مانع کارپزشکانی که درمتن بالا امده نمیشود وبرای کارپزشکان شرط سنی نمی گذارد ایران بهشت پزشکان است.باز هم بگویید نه.!!!!!