از هر چهار دختر در جهان یک نفر پیش از تولد 18 سالگی خود ازدواج کرده است.

یک چهارم دختران جهان پیش از 18 سالگی ازدواج کرده اند+ نقشه

سلامت نیوز: از هر چهار دختر در جهان یک نفر پیش از تولد 18 سالگی خود ازدواج کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، ازدواج کودکان یکی از مشخصه های نقض حقوق بشر است چرا که دختران را از سلامتی، آموزش و آینده محروم می کند. اما هرچند قوانین چنین ازدواجی را منع می کند، ازدواج کودکان هنوز در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته جهان رایج است. به طوریکه در مساله قانون ازدواج کودکان آمریکا و کانادا بیشتر از آنکه شبیه کشورهای اروپایی و دیگر ملل صنعتی دنیا باشند، شبیه نیجر، بولیوی و آمریکای لاتین هستند.

بنیاد کلینتون به مناسبت 9 مارس روز جهانی زن، اقدام به انتشار گزارش های متعددی درباره پیشرفت زنان در حوزه های مختلف نموده است. هر چند هر یک از این گزارشات به نوبه خود حائز اهمیت هستند اما در میان آنها نقشه ای وجود دارد که با رفتارهای قالبی معمول و اختلاف آنها در کشورهای فقیر و ثروتمند همخوانی ندارد. این نقشه که قانون ازدواج کودکان را در سراسر جهان نشان می دهد، مبین آنست که در کشورهایی همچون روسیه، چین و اتیوپی ازدواج پیش از سن 18 سالگی ممنوع است در حالیکه در بسیاری از کشورهای آمریکایی چنین ازدواج هایی با "رضایت والدین و/یا تحت قوانین مرسوم" امکان پذیر است.

بنیاد کلینتون متذکر شده است که ازدواج کودکان توانایی های بالقوه دختران  را محدود می کند و سلامتی، آموزش، فرصت های اقتصادی و امنیت آنها را تحلیل می برد. بنابراین گزارش نکاح زودرس در میان فقیرترین کودکان جهان شایع تر است.

یافته های یک پژوهش که از سوی "شیکاگو تریبون" انجام شد و در سال 2004 منتشر گردید نشان می دهد که در آمریکا ازدواج در سنین نوجوانی در دهه 1990 در حدود 50 درصد افزایش یافت. دلیل این اتفاق آموزش پرهیز از رابطه جنسی تا زمان ازدواج در مدارس آمریکایی، گرایش به سمت فرهنگ محافظه کارانه در میان برخی از نوجوانان و ترس از بیماری ایذر در میان جوانان بود.

ازدواج کودکان در آمریکا به مراتب مساله کم اهمیت تری نسبت به دیگر کشورهایی است که قانون مشابه دارند. در سال 2002 تنها در حدود 2.1 درصد از دختران آمریکا بین سنین 15 تا 17 سال درگیر یک رابطه بودند و تنها یک دهم از یک درصد ازدواج کرده بودند. اما در نیجر 39 درصد دختران و در بولیوی 22 درصد زیر 18 سال ازدواج کرده اند.

هرچند نوجوانان آمریکایی بیش از همسن و سالان خود در سایر کشورها برای ازدواج خود داستان های مختلفی می گویند اما  بسیاری معتقدند که سیاست سهل گیرانه در ازدواج کودکان هنوز می تواند مضر باشد. بنابر گزارش بنیاد کلینتون در حالیکه عوامل زیادی بر رواج ازدواج کودکان اثرگذار است، قوانین می تواند نقشی بنیادی در تعیین حداقل سن ازدواج ایفا کند چرا که این مساله بر هنجارها و توقعات اجتماعی تاثیر می گذارد. برای مثال در سال 2001 زمانیکه کشور مالدیو حداقل سن ازدواج را 18 سال اعلام کرد، درصد دخترانی که قبل از 18 سالگی ازدواج کردند نسبت به سال 1995 تقریبا به یک دوم رسید و در سال 2009 تنها 6 درصد شد.

ازدواج کودکان

 

ازدواج کودکان

منابع: آتلانتیک، وب سایت بنیاد کلینتون

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha