وضعیت زیست محیطی در ایران بسیار بحرانی است و بخش‌های مختلف آن مثل آب، هوا و خاک دچار چالش هستند. البته باید به این مساله توجه داشت که این بحران در منابع طبیعی ظرف یک روز ایجاد نشده است بلکه در اثر اهمال و سهل‌انگاری سالیان سال و دولت‌های مختلف بوده که اغماض کردند و با عدم حضور طرح‌های زیست‌ محیطی کارگشا در پروژه‌های عمرانی محیط زیست را به این مرحله رسانده اند؛ که هم اکنون در بیشتر نقاط کشور متاسفانه ما درگیر مشکلات اساسی و جدی محیط زیست هستیم.

بودجه سال آینده برای مبارزه با آسیب های محیط زیست کافی نیست

سلامت نیوز: وضعیت زیست محیطی در ایران بسیار بحرانی است و بخش‌های مختلف آن مثل آب، هوا و خاک دچار چالش هستند. البته باید به این مساله توجه داشت که این بحران در منابع طبیعی ظرف یک روز ایجاد نشده است بلکه در اثر اهمال و سهل‌انگاری سالیان سال و دولت‌های مختلف بوده که اغماض کردند و با عدم حضور طرح‌های زیست‌ محیطی کارگشا در پروژه‌های عمرانی محیط زیست را به این مرحله رسانده اند؛ که هم اکنون در بیشتر نقاط کشور متاسفانه ما درگیر مشکلات اساسی و جدی محیط زیست هستیم.

به مشکل اصلی کشور که آلوده شدن آب دریا به نیترات در دیای شمال و کم آبی دریاچه ها از جمله دریاچه ارومیه، گرد و غبار مناطق جنوبی و خشک شدن و از بین رفتن جنگل‌ها در غرب اضافه شده است. حل این مشکلات هم زمان‌بر است و هم عزم عمومی و ملی نیاز دارد. وضعیت فعلی ما نتیجه عملکرد گذشته ماست و وضعیت آینده ما هم در گرو عملکرد امروز ما است. اگر قرار باشد امروز هم به نقد و انتقاد بسنده کنیم مشکلات کماکان در آینده هم وجود خواهد داشت. این بحران نیازمند اقداماتی جدی و مسولانه است.

البته از زمانی که اهمیت موضوع محیط زیست و حفظ مراتع و جنگل ها توسط مقام معظم رهبری به مسولان گوش زد شد امیدواری‌هایی هم به وجود آمد که با همکاری مردم با سازمان محیط زیست و پشتیبانی سایر دستگاه‌ها می‌توان اقدامات مثبتی انجام داد و به آینده منابع طبیعی دلخوش کرد.

محمدرضا امیری، عضو کمیسیون کشاوری مجلس  درباره ی اوضاع محیط زیست و پیگیری آن توسط نمایندگان به ایسکانیوز گفت :در بودجه سال 94 بخشی اعتبار برای حفظ و بهبود اوضاع مناطق محیط زیست ایران مثل آلودگی منابع آب و پیدایش و افزایش ریزگردها داده شده است.

او با اشاره به اینکه اقداماتی مثل باز شدن آب به تالاب هورالعظیم و شادگان می تواند در بهبود شرایط موثر باشدگفت: بله مسلما این اقدامات تا حدی می تواند به بهبود اوضاع کمک کند اما کافی نیست و نیازمند اقدامات کلی و جدی در این مورد هستیم. این اقدامات تنها 30 تا 40 درصد این مشکلات را رفع می کند اصل این ماجرا کماکان باقی است. با این وجود بخش زیادی از ریزگردها به واسطه ی خشک شدن تالاب ها ایجاد شده اند که رساندن آب به این تالاب ها می تواند از افزایش آن حداقل جلوگیری کند.

این نماینده کمیسیون کشاورزی افزود: ما امیدواریم با این میزان اعتبار حداقل جرقه ای برای اقدامات زده  شود و با یک برنامه ی پنج ساله بیشتر یا کم تر این برنامه باید با جدیت دنبال شود و میزان اعتبار هم افزایش بیابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha