پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹

هترین زمان تأثیر پیشگیری از نارسایی مزمن کلیه زمانی است که بیماری بی‌علامت است بنابراین انجام بیماریابی‌های اولیه از طریق معاینه و آزمایش‌ها می‌تواند در پیشگیری مؤثر باشد.

یک آزمایش ساده و ارزان و یک عمر سلامتی

سلامت نیوز:هترین زمان تأثیر پیشگیری از نارسایی مزمن کلیه زمانی است که بیماری بی‌علامت است بنابراین انجام بیماریابی‌های اولیه از طریق معاینه و آزمایش‌ها می‌تواند در پیشگیری مؤثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر سید احمد تارا فوق تخصص کلیه و مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی در روزنامه ایران نوشت: دومین پنجشنبه ماه مارس هر سال به روز جهانی کلیه اختصاص دارد و هدف از آن آگاهی و هشدار به گروه‌های مختلف در رابطه با بیماری کلیه است. مردم، بیماران و خانواده‌های آنها، سیاستگذاران جامعه، افراد درمانگر و کسانی که در سیستم سلامت کار می‌کنند، پزشکان و فوق تخصص‌ها و حتی پرستاران و سایر افرادی که در حوزه سلامت مشغول هستند مانند مددکاران اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد که هر سال وظیفه خاصی را در رابطه با بیماران کلیه انجام می‌دهند، باید آگاه‌سازی‌هایی را دریافت کنند و با تنظیم برنامه به اهداف این روزجهانی دست یابند.

اهمیت شعار روز جهانی کلیه هر سال بسته به مشکل اختصاصی که به طور یکنواخت در سراسر جهان وجود دارد ، مطرح می‌شود. سازمان بهداشت جهانی سال‌ها است که «عدالت در دسترسی به سلامت» را سرلوحه کار خود قرار داده است. البته در کنار شعار «کلیه سالم برای همه» نکته سمبلیک «یک لیوان آب بنوشید» هم به عنوان شعار عملی در این روز جهانی انتخاب شده است . آب مظهر پاکیزگی و صافی است و به معنای توجه به زندگی سالم است. توجه به این سمبل سلامتی کلیه‌ها را برای افراد یادآور می‌شود .

از سوی دیگر آب ناسالم هم ارتباط مستقیمی با کم نوشیدن آب در مناطق گرم و ابتلا به سنگ کلیه دارد. در چنین شرایطی افراد از جایگزین‌های آب مثل نوشابه‌ها که نشان داده شده به سلامتی کلیه‌ها در دراز مدت آسیب می‌زند، استفاده می‌کنند. همه این عوامل در کنار هم موجب شده تا سمبل روز جهانی کلیه «یک لیوان آب بنوشید» انتخاب شود و این خاطره در ذهن همه ما باقی بماند. نکته بعدی حساس کردن جامعه نسبت به بیماری نارسایی کلیه است زیرا این بیماری تا به مرحله نارسایی پیشرفته کلیه برسد به 5 مرحله نیاز دارد که فقط در مرحله 5 علامت آن بروز می‌کند و بیمار مجبور می‌شود یک درمان جایگزین مثل دیالیز و پیوند کلیه را انتخاب کند. پیشگیری از نارسایی کلیه در اوایل بیماری و نه در مرحله پیشرفته آن مؤثر است.

به عبارتی بهترین زمان تأثیر پیشگیری از نارسایی مزمن کلیه زمانی است که بیماری بی‌علامت است بنابراین انجام بیماریابی‌های اولیه از طریق معاینه و آزمایش‌ها می‌تواند در پیشگیری مؤثر باشد. خوشبختانه با انجام آزمایش و هزینه پایین می‌توان نارسایی کلیه را تشخیص داد. با یک آزمایش ساده و ارزان ادرار و خون می‌توان مقدار قند، کراتین و اوره را اندازه‌گیری کرد. در اغلب موارد هزینه‌های آزمایش کلیه در حد قیمت یک ساندویچ است که این راه حل ساده می‌تواند در تشخیص زمینه‌های مستعد بیماری بسیار کمک‌کننده باشد. از طرفی دو بیماری دیابت و فشار خون علت اصلی نارسایی پیشرفته کلیه است. بحران گسترش دیابت افزایش یافته است به عنوان مثال در سال 78 دیابت، فقط عامل 16درصد از ایجاد نارسایی کلیه، دیالیز و پیوند کلیه بود اما امروزه نزدیک به 50 درصد علت نارسایی کلیه ناشی از دیابت است. دیابت در ابتلا به نارسایی کلیه اهمیت زیادی دارد. در واقع داشتن سبک زندگی سالم، تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی همه و همه کمک می‌کنند تا بیماری‌های کلیه کمتر بروز کنند. در حال حاضر تعداد بیماران کلیوی به دلیل شیوع زمینه ابتلا به دیابت و پر فشاری خون رشد بالایی دارد.

به طور متوسط در سال، 12درصد افزایش نرخ رشد بیماری‌های کلیه را شاهد هستیم که اگر معادل مرگ و میر حاصل از آن را کم کنیم (4درصد) حدود 8درصد سالانه به تعداد بیماران نارسایی پیشرفته کلیه اضافه می‌شود. در حال حاضر تعداد بیماران نارسایی کلیه نزدیک به 50هزار نفر است که بیماران دیالیزی یا پیوندی هستند که تا سال 1400با همین نرخ رشد 8 درصدی تعداد مبتلایان به 90هزار نفر می‌رسد. این به معنای بار بسیار سنگین بیماری نارسایی کلیه برای نظام سلامت خواهد بود. در دنیا به طور متوسط حدود 15درصد بودجه سلامت صرف بیماران دیالیزی و پیوندی می‌شود که در کشور ما نیز همین مسأله صادق است. شعار «کلیه سالم برای همه» به بحث عدالت در دسترسی به خدمات درمانی تأکید دارد به عبارت دیگر دولت تلاش می‌کند افراد در نقاط محروم بتوانند خدمات یکسانی دریافت کنند و خدمات سلامتی تحت تأثیر ثروت و موقعیت افراد قرار نگیرد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha