سلامت نیوز:رئیس کمیته آموزش عالی مجلس با اعلام آمار جمعیت دانشجویی در رشته های تحصیلی گفت: در حال حاضر نیمی از دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته های علوم انسانی، یک سوم فنی و مهندسی، 7 درصد رشته های علوم پایه، 6 درصد رشته های هنر، 6 درصد رشته های کشاورزی و دامپزشکی و 5 درصد رشته های علوم پزشکی هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری پانا ،جواد هروی، با بیان اینکه رشد کیفی در دانشگاه ها فراموش شده و با فضای کار مغایرت دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اساسی که امروز در سیستم آموزش عالی داریم، مشکل جذب فارغ التحصیلان در بازار کار است. باید کاری کرد تا نظام آموزشی به سمتی رود که بتواند بر اساس نیازهای بازار کار به آموزش تربیت نیروی خبره و متخصص مبادرت کند، اما آنچه امروز مشاهده می کنیم متفاوت از این موضوع است.


اشتغال فارغ التحصیلان از مهم ترین دغدغه های مسئولان آموزش عالی

رئیس کمیته آموزش عالی مجلس با اشاره به اینکه اشتغال فارغ التحصیلان از مهم ترین دغدغه های مسئولان آموزش عالی است، گفت: متأسفانه آموزش عالی در بحث انطباق آموزش و جذب فارغ التحصیلان در بازار کار تناسبی ندارد. فارغ التحصیلان بر اساس نیازسنجی پذیرش نمی شوند. دانشجویان بر اساس توقعات، آمال ها و آرزوها و یا بر اساس اینکه بازار کاری خواهند داشت به رشته ای که می خواهند ورود می کنند اما در بازار کار با مساله دیگری روبرو می شوند.


این نماینده مجلس با بیان اینکه رشته های فنی اشباع شده و بازار کار نامطلوبی دارند، گفت: پیش از این دانشجویان به رشته های فنی و مهندسی گرایش بیشتری داشتند اما امروز این رشته ها اشباع شده و بازار کار سختی دارند. همچنین در بسیاری از رشته های انسانی و در همه مقاطع با فقدان مهارت روبرو هستیم.


بحران فارغ التحصیلان بیکار


وی با تأکید بر اینکه در کنار بحران بیکاری، بحران فارغ التحصیلان بیکار را داریم، تصریح کرد: بازار کشور توان ایجاد اشتغال برای سالانه یک میلیون جوان را ندارد. بازار در یک سال می تواند تنها نیم میلیون نفر را جذب کند و نیم میلیون نفر دیگر فاقد کار هستند. سالانه 360 هزار نفر و روزانه هزار نفر فارغ التحصیل می شوند اما بازار اشتغال آمادگی پذیرش این افراد را ندارد.


به گفته رئیس کمیته آموزش عالی مجلس، در بسیاری از رشته های تحصیلی دچار نارسایی و ازدحام هستیم. بنابراین باید بحث آمایش سرزمین را به طور جدی پیگیری کنیم. اگر این موضوع میسر شود، می توان امیدوار بود که در وضعیت پذیرش دانشجو در سال های آینده در رشته های مهندسی، علوم انسانی، پزشکی با مشکل روبرو نخواهیم بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha