سلامت نیوز: یک عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به فروش آجیل‌های فله‌ای در بازار هشدار داد و گفت: افراد باید از نظر بهداشتی نسبت به خرید این محصولات دقت کافی را داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا ،دکتر پریسا ترابی با اشاره به افزایش مصرف آجیل همزمان با آغاز سال نو و دید و بازدید‌ها گفت: افراد به ویژه کودکان باید از مصرف بیش از حد آجیل خودداری کنند، چرا که افراط در مصرف، علاوه بر مشکلات گوارشی به دلیل کالری زیاد موجب چاقی نیز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار بیماری‌هایی از جمله دیابت و به ویژه فشار خون هستند باید از خوردن آجیل خودداری کنند و در صورت مصرف، آجیل خام مصرف کنند.

عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به فروش آجیل‌های فله‌ای در بازار هشدار داد و گفت: افراد باید از نظر بهداشتی نسبت به خرید این محصولات دقت کافی را داشته باشند.

وی ادامه داد: دل درد، دل پیچه ساده و عفونت‌های اسهالی و سرطان‌هایی از جمله سرطان معده، روده بزرگ و در ‌نهایت مرگ از معضلات ناشی از مصرف خشکبار و مغزهای فله‌ای ناسالم است.

ترابی اطمینان نداشتن از رعایت نظافت در تهیه این مواد، احتمال بالای وجود حشرات موذی به ماده غذایی و احتمال بالای آلودگی مواد با دستکاری انسان را از عوامل مخاطره آمیز بودن آجیل‌های فله‌ای بیان کرد.

وی افزود: احتمال مجاورت با سایر مواد آلوده و حتی مجاورت با هوا که مدت ماندگاری ماده غذایی را کاهش می‌دهد، از دیگر مخاطرات این آجیل‌ها است.

عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت احتمال استفاده از ظروف حمل و نگهداری آلوده را نیز از دیگر عوامل خطر آجیل‌های فله‌ای بیان کرد و گفت: نبود مجوز بهداشت و استاندارد باعث می‌شود که شرایط تولید و نگهداری ماده غذایی با مخاطرات فراوان روبرو شود.

وی با بیان اینکه آجیل‌های فله‌ای از تاریخ تولید و انقضا برخوردار نیستند، گفت: به این ترتیب مصرف‌ کننده از مدت ماندگاری ماده غذایی که برای هر ماده غذایی لازم است، اطلاعی ندارد و مدت نگهداری آن مشخص نیست.

ترابی درپایان بر رعایت نکردن دمای مناسب در نگهداری موادغذایی فله‌ای تاکیدکرد و گفت: دسترسی نداشتن و مشخص نبودن مسئول مشخص برای پاسخگویی به موارد آلودگی یا مسمومیت ناشی از مصرف این مواد و از بین رفتن ارزش غذایی برخی از مواد غذایی که خارج از بسته‌بندی، نگهداری و توزیع می‌شوند از عوامل خطر مصرف خشکبار‌ها هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha