سلامت نیوز:رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مركز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، با اشاره به حوادث چهارشنبه آخر سال، توصیه هایی را به نوجوانان و جوانان ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  خبرگزاری مهر، دکتر علیرضا مغیثی گفت: آیین شب آخرین سه شنبه اسفند ماه، آئین آتش‌افروزی است كه تا روزگار ما بر جای مانده و نام «چهارشنبه سوری» بر خود گرفته‌ و متاسفانه در سال‌های اخیر چهارشنبه‌سوری از حالت سنتی خارج شده و به سمت خشونت سوق داده شده است.

وی افزود: سالانه هزاران نفر از هموطنان در این مراسم مصدوم و یا معلول می شوند و هزاران خانواده ایرانی سال نو را با غم و اندوه شروع میكنند. لحظه ای غفلت مسیر زندگی این افراد را تغییر میدهد. هیچ فردی اعم از تولید كننده ،مجری آتش بازی، ناظران یا حتی عابران پیاده و رهگذران از آسیبهای چهارشنبه سوری در امان نیستند.

این متخصص پزشكی اجتماعی و PhD پیشگیری از حوادث ادامه داد: در مطالعاتی نشان داده شده است كه شدت آسیب افراد ناظر آتش بازی ها از مجریان هم شدیدتر بوده است، بنابراین تأکید میشود با وجود پایین بودن احتمال آسیب به لحاظ اهمیت و شدت بالقوه آن ها توصیه های سلامتی برای همه به ویژه برای كودكان و نوجوانان جدی گرفته شود.

۲۷۰۰ مصدوم در چهارشنبه سوری سال ۹۲

مغیثی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود در حوزه معاونت های بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تعداد مصدومان چهارشنبه سوری سال گذشته (۱۳۹۲) بالغ بر ۲۷۰۰ نفر برآورد می شود.

وی افزود: این رقم در مقام مقایسه با سال ما قبل آن ۳۵‌ درصد رشد نشان می دهد. آسیب های منتسب به چهارشنبه سوری در طی سالهای اخیرروند صعودی داشته و از سال ۱۳۸۷ میزان رشد آن ۲.۵  برابر بوده است.

رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مركز مدیریت بیماریهای غیرواگیر ادامه داد: در میان استانها، استان تهران رتبه اول را از نظر تعداد حادثه دیدگان داشته و رقم آن به ۷۴۰ مورد گزارش شده است. به عبارتی ۲۸ درصد كل موارد ثبت شده مصدومین چهارشنبه سوری در كل كشور مربوط به استان تهران است.

رخ دادن ۹۰ درصد آسیب های چهارشنبه سوری در شهرها

وی با اشاره به اینکه استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بیشترین تعداد ثبت شده مصدومان چهارشنبه آخر سال را پس از استان تهران داشته اند، گفت: مردان ۴ برابر زنان دچار آسیبهای منتسب به چهارشنبه سوری میشوند. همچنین ۱۰ درصد آسیب ها در مناطق روستایی و ۹۰ درصد در مناطق شهری روی می دهد.

مغیثی افزود: بیشترین آسیب دیدگان از میان دانش آموزان و دانشجویان بودند (۴۰ درصد كل موارد ثبت شده) كه در گروه سنی ۱۵تا ۲۵ قرار دارند.

وی بیان داشت: همچنین در رتبه بعدی، ۳۵ درصد ‌كل موارد آسیب ها در گروه سنی ۱۰-۱۴ سال رخ داده است و ۵ درصد آسیب دیدگان نیز در گروه سنی زیر ۶ سال بوده اند.

مغیثی ادامه داد: بیش از نیمی از آسیب دیدگان در هنگام آتش بازی دچار آسیب شدند و ۲۴ درصد یا رهگذر و یا در حین تماشا دچار آسیبهای چهارشنبه سوری شده اند.

جراحت دست و پا ۵۰ درصد آسیب های چهارشنبه سوری

وی محیط بیرون از خانه و خیابان را شایعترین مكان آسیب زا اعلام کرد و افزود: دست و پا شایعترین اعضای بدن هستند که دچار آسیب میشوند كه حدوداً۵۰ موارد ثبت شده را شامل می شوند.

رئیس گروه پیشگیری از سوانح و حوادث مركز مدیریت بیماریهای غیرواگیر گفت: شدیدترین آسیبها نیز مربوط به نواحی صورت و چشم است كه با ۴۳ درصد شیوع در رتبه دوم قرار دارد.

وی اضافه کرد: ممكن است درمان آسیبهای چشمی بسیار طولانی مدت باشد و حتی تا ماهها و سالهای بعد ادامه یابد و یا اینكه نهایتاً به تخلیه چشم منجر شود.

تشریح اقدامات حوزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت

مغیثی در ادامه به تشریح اقدامات حوزه معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کنترل این آسیب ها پرداخت و    تشكیل كمیته بین بخشی هماهنگی برای پیشگیری از آسیبهای منتسب به چهارشنبه سوری در مركز مدیریت بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت،   هماهنگی با نیروی انتظام برای انجام اقدامات مناسب جهت روان شدن و روان نگه داشتن ترافیک روز چهارشنبه سوری،  اعلام آمادگی اورژانس و هلال احمر جهت استقرار پایگاههای نیروهای امدادی در کلیه مناطق شهر به تعداد کافی جهت امدادرسانی به مصدومین احتمالی  و  تقویت نظام سرویلانس آسیبهای چهارشنبه سوری در معاونتهای بهداشتی دانشگاهها را از جمله این اقدامات برشمرد.

وی به  هماهنگی حوزه های درون بخشی مانند اداره پیشگیری از بیماریهای چشم  جهت ارتقاء آگاهی جامعه در خصوص آسیبهای چشمی ، اشاره کرد و  تاكید کرد: اقدامات پیشگیرانه و برنامه ریزی های لازم جهت کاهش حوادث چهارشنبه سوری فقط نباید محدود به روزهای پایانی سال باشد بلکه باید در طول سال برای آن تلاش هایی صورت گیرد و برای حساس سازی مسئولین و فرهنگ سازی جامعه  در خصوص پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری باید این اقدامات در طول سال انجام شود.

توصیه ها برای کاهش آسیب های چهارشنبه سوری

مغیثی در خصوص توصیه ها برای کاهش آسیب های چهارشنبه سوری نیز به پدران و مادران توصیه کردكه در شادی های فرزندانتان مشاركت كنید تا همیشه نظاره گر خنده هایشان باشید.

وی با بیان اینکه والدین نقش مهمی در پیشگیری از حوادث دارند؛ گفت:  آنان  با نظارت مستقیم بر نوجوانان هم در حین خرید وسایل كم خطر و هم در زمان استفاده از مواد محترقه، ‌می توانند تا حد زیادی از بروز حوادث احتمالی بکاهند و  کودکان و نوجوانان خود را از خطرات و پیامدهای بازی کردن با آتش، ترقه و مواد محترقه آگاه کنند.

مغیثی توصیه کرد: مواد محترقه و منفجره را در محلی مطمئن دور از دسترس کودکان، در مکان خشک  و خنک نگهداری کنید. حضور یكی از والدین و یا یک نفر بالغ و ترجیحا آشنا به نکات ایمنی در هنگام آتش بازی كودكان و نوجوانان با مواد محترقه  ضروری است.

وی گفت: بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می کنند که به علت درجه آتشگیری پایین بزودی مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را ببارمی آورند. آموزش و نظارت در این موارد حیات بخش است.

مغیثی افزود: از پرتاب فشفشه، موشک و سایر مواد آتش زا روی شاخه درختان، پشت بام و بالکن منازل خودداری کنید. فقط در فضای باز اقدام به استفاده از فشفشه و ترقه کنید و هیچگاه آن را در فضای بسته استفاده نکنید.   از آتش زدن لاستیک، هیزم و کارتن خالی در واحدهای مسکونی یا در معابر، کوچه و خیابان خودداری کنید.  از انداختن قوطی های دربسته مخازن کوچک گاز و ظروف تحت فشار به درون آتشی که منجر به انفجار می شود خودداری کنید.

به گفته وی، آتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه که حامل بنزین و مواد سوختی هستند، در صورت کمترین نشت از وسایل نقلیه،  و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.

مغیثی افزود: در صورت روشن کردن آتش توصیه می شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری کنید. از مواد محترقه و منفجره  و ترقه و فشفشه دست ساز استفاده نکنید.  در صورت پوشیدن لباس گشاد از نزدیک شدن به آتش یا پریدن از روی آن خودداری کنید.   این مواد را در داخل وسایل با پوشش شیشه ای و یا قوطی های فلزی منفجر نکنید.

وی در پایان گفت: استفاده از عینك در هنگام آتش بازی از بسیاری از آسیبهای چشمی پیشگیری میكند. در صورت بروز هرگونه آسیب به چشم بدون دستكاری به مراكز بهداشتی درمانی و یا مراكز مخصوص بیماریهای چشم مراجعه كنید.

  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha