در مواقع آسیب دیدگی و شکستگی استخوان حتی المقدور از جابه جایی و حرکت دادن آن خوداری کنید و آنها را در حالت آویزان قرار ندهید.

دکتر محمد رضا اعتمادی فر در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت: لغزش و سقوط ناشی از یخ زدگی در زمستان که معمولا در اوایل صبح بیشتر اتفاق می افتد در افراد مسن بیشتر به شکستگی لگن و اندام تحتانی و در افراد جوان بیشتر در اندام فوقانی به ویژه مچ دست دیده می شود.

وی گفت: شکستگی لگن بالقوه می توان خطرناک باشد و حتی در صورت عدم مراقبتهای لازم در افراد مسن به مرگ ومیر آنان منجر شود. لذا به این افراد توصیه می شود در زمان یخ بندان حتی المقدور از خانه بیرون نیایند یا از کفش های مناسب  و غیر لغزنده استفاده کنند.

این متخصص اورتوپدی افزود: انتقال فرد آسیب دیده تا جایی که ممکن است به وسیله  پرسنل اورژانس انجام شود ،در غیر این صورت برای جلوگیری از حرکت دادن ناحیه آسیب دیده  می توان از آتل های چوبی یا مقوایی استفاده کرد. همچنین استفاده از پماد های موضعی برای تسکین درد به ویژه در شکستگی های اندام فوقانی می توان مفید باشد اما استفاده نادرست و غیر علمی از آنها گاهی می تواند به التهاب های پوستی منجر شود که گچ گیری را دچار مشکل می کند.

وی  خاطر نشان کرد: انجام اقدامات اورتوپدی و جراحی در افراد مسن به دلیل شکستگی مفاصل باید زودتر صورت بگیرد تا از  بستری شدن طولانی آنها جلوگیری شود چرا که همین عامل  ممکن است منجر به عوارض دیگری مثل عفونت مفصلی و زخم بستر شود. همچنین تغذیه ناکافی می تواند بهبود شکستگی را به تاخیر بیندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha