سلامت نیوز:متخصص حوزه بهداشت روان گفت: نوروفیدبک روش غیرتهاجمی است که به فرد کمک می‌کند با استفاده از اصول روانشناسی یادگیری خود به اصلاح امواج مغزی‌اش بپردازد، این روش در 65 درصد افراد مؤثر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ،امیرمحمد شهسوارانی ، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره اثربخشی نوروفیدبک، اظهار داشت: یکی از اصول مهم در روان‌درمانی استفاده بهینه از فناوری‌های نوین در زمینه توانبخشی عصبی - شناختی است.

این موارد شامل روش‌هایی چون نوروفیدبک، بایوفیدبک، تحریک الکتریکی و مغناطیسی مغز و روش‌های مشابه است.

وی افزود: نوروفیدبک یکی از باسابقه‌ترین روش‌ها در این حوزه است که از دهه 1960 میلادی استفاده از آن در بهبود مشکلات روانشناختی رایج بوده است.

شهسوارانی ادامه داد: این فناوری که استفاده از آن اولین بار در آمریکای شمالی متداول شد، در حقیقت روش غیر تهاجمی و غیرفعال است که بر اساس شدت امواج مغزی با شیوه نوار مغزی و تفسیر آن توسط رایانه صورت می‌گیرد و این تفسیر به فرد کمک می‌کند با استفاده از اصول روانشناسی یادگیری خود به اصلاح امواج مغزی‌اش بپردازد.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: نکات مهم در کاربرد نوروفیدبک شامل استفاده روان‌درمانگر از این روش در کنار سایر روش‌های روان‌درمانی به عنوان تنها یکی از اجزای درمان و در عین حال کار گروهی با روانشناس، روانپزشک، کار درمانگر، متخصص غدد داخلی و متخصص مغز و اعصاب است.

وی افزود: باید در نظر داشت که نوروفیدبک مانند تمامی شیوه‌های بهبود و درمان در عرصه‌های پزشکی و روانشناسی در مورد همه افراد جواب نمی‌دهد و تنها در 65 درصد افراد مؤثر است که این موضوع با ارزیابی اولیه مشخص می‌شود.

شهسوارانی گفت: طول مدت درمان با استفاده از نوروفیدبک بین 20 تا 50 جلسه است اگر فرد بعد از 5 الی 7 جلسه به درمان پاسخ ندهد این روش برای او مناسب نبوده و زمان خاتمه درمان در مورد افرادی که نوروفیدبک در مورد آنها جواب می‌دهد 5 الی 7 جلسه پس از رسیدن و تثبیت در نقاط درمانی موردنظر است.

این روانشناس ادامه داد: نوروفیدبک به هیچ وجه نمی‌تواند به تنهایی جایگزین سایر روش‌های درمانی شود و در بهترین حالت ممکن بر اساس منابع و پژوهش‌های درازمدت انجام شده می‌تواند حداکثر 50 درصد مصرف دارو را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش‌های طولی انجام شده ماندگاری نتایج نوروفیدبک تاکنون 30 سال بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha