سلامت نیوز:قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشكی اهواز، از آمادگی مراکز درمانی استان خوزستان، برای مقابله با عوارض پدیده ریزگردها خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دكتر اسماعیل ایدنی، اظهار كرد: اطلاع رسانی صحیح، به موقع و آموزش های همگانی به شهروندان باعث پیشگیری از بروز عوارض حاد ناشی از ریزگردها می شود.

وی با اشاره به اقدامات این دانشگاه برای مقابله با وقوع مجدد و احتمالی ریزگردها در خوزستان، از آماده باش بیمارستان ها، مراكز درمانی و اورژانس ها در ایام نوروز خبر داد و افزود: به همین منظور ۱۸ آمبولانس جدید در اختیار مركز فوریت های استان قرار گرفت كه تا پایان سال این تعداد آمبولاس به ۳۰ دستگاه خواهد رسید.

آمادگی کامل مراکز درمانی برای ارائه خدمات به میهمانان نوروزی

ایدنی در ادامه با بیان اینكه تعدادی تخت اضافه در صورت افزایش مراجعه كنندگان به اورژانس بیمارستان‌ها در هنگام وقوع احتمالی ریزگردها در خوزستان پیش‌بینی شده است، خاطرنشان كرد: تمامی مراكز درمانی استان خوزستان در صورت  وقوع پدیده ریزگردها در خوزستان برای ارائه خدمات به مراجعان به ویژه میهمانان نوروزی به صورت شبانه روزی آمادگی كامل دارند.

این فوق تخصص بیماریهایی ریه در ادامه با بیان اینکه ذرات معلق و گرد وغبار یكی إز عوامل آلاینده هوا هستند  عنوان كرد كه این عوامل می توانند باعث عوارض چشمی ، پوستی ، ریوی و قلبی عروقی شود.

وی تاكید كرد: سایز این ذرات با یکدیگر متفاوت است . ذراتی که سایز آنها از ۱۰ میکرون بالاتر است، امکان ورود به دستگاه تنفسی تحتانی را در شرایط عادی ندارند ودر مجاری تنفسی فوقانی رسوب  می‌کنند، اما اگر سایز آنها  كمتر از ۱۰ میکرون باشند، ذرات  وارد دستگاه تنفسی تحتانی می‌شوند.

ایدنی در ادامه اظهار داشت: ذرات بین ۲.۵ تا ۱۰  میكرون در مجاری تنفسی رسوب می‌کنند و بسته به محل رسوب، و خواص بیوشیمیایی ،اثرات بیماری‌زای آنها  متفاوت است. ذراتی که دو مجاری هوایی تحتانی رسوب میكنند، عامل ایجاد برونشیت و حملات تنگی نفس، آسم و خس‌خس سینه هستند و ذرات كمتر إز ۲.۵ میكرون  میتوانند به حبابچه های ریوی رسیده و  بسته به غلظت شان، می‌تواند در تبادلات گازی و اکسیژن‌گیری خون از ریه‌ها ایجاد اختلال کنند.

وی در زمینه اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاه علوم پزشكی اهواز و وزارت بهداشت برای كاهش آسیب‌های ناشی از آلودگی هوای اهواز در ماه های اخیر، تصریح كرد: به همین منظور اقدامات  خوبی در حوزه پیشگیری و درمان با هدف كنترل آسیب و درمان افراد با مشكلات قلبی و تنفسی انجام شد.

ایدنی همچنین از حضور و همراهی وزیر بهداشت و نمایندگان دولت  در استان و ارائه تدبیر صحیح و به موقع و تخصیص بسته حمایتی و رایگان نمودن خدمات درمانی بیماران مراجعه كننده بِه اورژانس های بیمارستانی و نیز إز زحمات همكاران مراكز درمانی و پرسنل فوریت های استان در این خصوص قدردانی کرد.

اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم موجب کاهش آسیب به شهروندان می شود

رئیس دانشگاه علوم پزشكی اهواز، تصریح كرد: ارائه آموزش‌های مداوم و همگانی به شهروندان از طریق رسانه های دیداری و شنیداری به وی‍ژه صدا و سیما، در زمینه نحوه مقابله با ریزگردها، آگاه‌سازی مردم نسبت به ساعات اوج وقوع ریزگردها، شدت آلودگی و تشریح بایدها و نبایدهایی كه مردم در این ساعات باید به آن توجه كنند باعث كاهش آسیب به شهروندان می شود.

ایدنی با بیان اینكه تلاش شده در ارائه آموزش‌ها تمامی گروه‌های سنی توجه قرار گیرند و آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود، افزود:  در كنار اقدامات آموزشی صورت گرفته، در حوزه عملیاتی و تصمیم‌گیری نیز اقداماتی همچون تعطیلی مدارس و ادارات در روزهای شدت آلودگی نیز با هدف كاهش آسیب‌های ریزگردها صورت گرفته است.

وی با بیان اینكه اطلاع رسانی و آموزش همگانی صورت گرفته از طرق مختلف بوده است، بهره‌گیری از تمامی ابزارهای اطلاع رسانی را از جمله اقداماتی دانست كه به صورت گسترده در سطح استان خوزستان صورت گرفته است.

توزیع ۴۰۰ هزار ماسک

ایدنی به تامین ماسك‌های مناسب برای روزهایی كه آلودگی شدیدی در خوزستان وجود داشت، اشاره و خاطرنشان كرد: در این زمینه بیش از ٤٠٠ هزار ماسك توسط جمعیت هلال احمر تهیه و بین مردم توزیع شد.

وی تاكید كرد: در روزهای پیك آلودگی، آمبولانس و اتوبوس آمبولانس های مركز فوریت های دانشگاه ضمن توزیع ماسك در محل های پرتردد شهر حاضرشده وخدمات درمانی رأ به مردم  در محل ارائه دادند، همچنین در صورت لزوم بیماران به مراكز درمانی انتقال داده شدند.

ایدنی در پایان گفت: در مراكز درمانی نیز به رغم افزایش چنین برابری حجم مراجعات، با توجه به آمادگی قبلی در تهبه، ذخیره دارویی و تجهیز مراكز به تجهیزات كمك تنفسی هیچ گونه خللی در ارائه خدمت رسانی به بیماران رخ نداد و خوشبختانه هیچ موردی از مرگ و میر نداشتیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha