جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: 141785

مدیر مرکز تحقیقات ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت : هر سال پنج هزار مورد سرطان پروستات در کشور توسط پاتولوژیست ها شناسایی و گزارش می شود

سلامت نیوز:دکتر غلامرضا پورمند، روز جمعه در گفت و گویی اظهار داشت: به رغم اینکه سرطان پروستات پس از سرطان دستگاه گوارش و ریه، هفتمین علت اصلی مرگ و سومین علت شایع مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است اما میزان آگاهی در مورد آن در ایران پایین است. 

وی افزود: اگرچه مطالعاتی برای درک عوامل خطرساز بیماری در حال انجام است اما نرخ بقا در سرطان پروستات در صورتی که زود تشخیص داده شود، بالا خواهد بود. 

این ارولوژیست ادامه داد: با این حال در ایران نیز مانند جوامع دیگر، بسیاری از مردان به دلیل ناآگاهی، در مراحل پیشرفته بیماری و در اثر بروز علایم به پزشک مراجعه می کنند.

وی گفت: مردان معمولا به انجام منظم معاینه پروستات نمی پردازند؛ بنابراین، تأخیر در تشخیص ، ممکن است درمان را دشوار یا حتی غیرممکن کند.

وی ادامه داد: جدیدترین آمار حاکی از روند تدریجی افزایش سرطان پروستات است بطوریکه این مهم از سال 2003 تا 2012 تقریبا پنج برابر افزایش یافته است و نرخ مرگ و میر نیز در همین دوره دو برابر شده است. 

مدیر گروه ارولوژی بیمارستان سینا، تاکید کرد: انجام یک آزمایش خون ساده، آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)، پس از 50 سالگی به عنوان شاخص تشخیص زودهنگام سرطان پروستات توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha