شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸

در کشور چیزی در حدود سه میلیون معلول وجود دارد که این افراد با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی از قبیل تردد در معابر شهری که هنوز برای معلولان مناسب نیست تا هزینه‌هایی که صرف دارو یا پرستاران شخصی می‌شود.

سلامت نیوز:در کشور چیزی در حدود سه میلیون معلول وجود دارد که این افراد با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی از قبیل تردد در معابر شهری که هنوز برای معلولان مناسب نیست تا هزینه‌هایی که صرف دارو یا پرستاران شخصی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،به گفته علی‌همت محمود‌نژاد، رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان در مراسم اهدای 500 دستگاه ویلچر به معلولان نیازمند، هر ویلچر می‌تواند دو سال برای یک معلول کار کند اما با توجه به وضعیت معابر شهری در کشور این زمان به 6 ماه کاهش می یابد. او همچنین با اشاره به اعطای مستمری 52 هزار تومانی سازمان بهزیستی به معلولان گفت: امسال تنها به 270 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی اختصاص یافته است درحالی که حدود 3 میلیون معلول در کشور وجود دارد. همچنین 200 هزار تومان حق پرستاری برای معلولان ضایعه نخاعی مبلغ کمی است بنابراین بودجه بهزیستی در شأن معلولان نیست. رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان افزود: دولت دستور داده تا نیمه نخست سال 94 تمام مشکلات و تجهیزات توانبخشی بهزیستی حل شود که با یک برآورد اولیه اعتباری در حدود 5 هزار میلیارد تومان برای این امر نیاز است.
محمودنژاد تاکید کرد: در کنوانسیون حقوق معلولان، دولت‌ها موظفند شورای‌عالی معلولان را تشکیل دهند درحالی که در ایران این اتفاق رخ نداده و سازمان بهزیستی در خدمت به معلولان دست‌تنهاست.

سهیل معینی، رئیس انجمن باور درباره وضعیت معابر شهری برای معلولان به  می‌گوید: معلولان ما و حتی هر کسی که محدودیت جسمی موقت نیز داشته باشد یا کسانی که توان حرکتی خود را از دست داده‌اند مثل سالمندان، رفت‌وآمد در سطح شهر برای‌شان بسیار دشوار است. اغلب خیابان‌ها و پیاده‌رو‌های ما مناسب افراد معلول نیست؛ نابینایان نیز راه مطمئن و امنی برای عبور و مرور ندارند. سیستم حمل و نقل عمومی نیز مناسب آنها نیست، یک معلول چطور باید در اکثر ایستگاه‌های مترو که آسانسور وجود ندارد از آن همه پله پایین برود و فرضا که برود چطور در این شلوغی و ازدحام وارد قطار شود تا خودش را به آن صندلی مخصوص معلولان و سالمندان که غالبا هم اشغال است برساند؟!

وضعیت اتوبوس‌ها از مترو هم بدتر است! البته در طول سال‌های اخیر تلاش‌هایی صورت گرفته در برخی مکان‌ها برای نابینایان محل عبور و مرور امن وجود دارد یا ایستگاه‌های جدید مجهز به آسانسور شد‌ه‌اند اما همین وضعیت بهبود یافته با وضعیت قابل قبول فاصله دارد! معینی با تاکید بر اینکه متاسفانه معلولان خیلی کمتر از شهروندان عادی از خدمات اجتماعی برخوردارند؛ گفت: درست است که بیکاری معضلی فراگیر است اما معلولان بیشتر با آن مواجه‌اند. واقعا بودجه‌ای که صرف ایجاد اشتغال می‌شود چه میزانش صرف معلولین می‌شود؟ در این بیکاری معلولان دولت سهم بزرگی دارد چرا که به‌راحتی می‌تواند با دادن امکاناتی به کارفرما امکان استخدام معلولان را فراهم کند. اگر کارفرمایی بداند به‌ازای استخدام معلولان تشویق می‌شود برای مثال درصدی از مالیاتش کم می‌شود یا تسهیلاتی به آن تعلق می‌گیرد قطعا استقبال می‌کند. او درباره مستمری معلولان می‌گوید: درست است که هر کشور بسته به قدرت اجتماعی و اقتصادی‌اش هزینه‌ای را برای معلولان متقبل می‌شود اما جز این الگوی اجتماعی نیز بسیار تاثیرگذار است. این درست است که در طول سال‌های اخیر ایران در وضعیت اقتصادی سختی به‌سر می‌برد و انواع و اقسام تحریم‌ها نیز فشار را بیشتر کرده است. اما این مشکلات طبعا برای اقشار آسیب‌پذیر سخت‌تر خواهد بود. به نظر با همین وضعیت اقتصادی اگر توزیع پول به‌درستی صورت بگیرد وضعیت معلولان بسیار بهتر می‌شود. او با اشاره به گفته قائم‌مقام سازمان بهزیستی که امسال 500 میلیارد تومان کمک‌های مردمی شده است؛ می‌گوید: این رقم اصلا کم نیست به علاوه اینکه کمیته امداد نیز مبالغی جمع می‌کند. کل بودجه تامین اجتماعی باید یکپارچه شود و با همین شرایط می‌توان وضعیت را بهتر کرد. اگر مدیریت صحیح باشد می‌توان از همین منابع مالی بیشترین استفاده را کرد اما متاسفانه دقیقا ایراد همین جاست که مدیریت درست نیست برای مثال شما یارانه‌ها را ببینید در همه کشورهایی که یارانه داده می‌شود یارانه در اختیار افراد آسیب‌پذیر و اقشار پایین‌دست قرار می‌گیرد. اما اینجا کسی چهار پرادو دارد و هزینه سفر نوروزی‌اش به اروپا با کل زندگی یک خانواده که دو یا سه معلول دارد، برابر است به یک اندازه یارانه می‌گیرند! این اتلاف منابع است. اگر این منابع به‌درستی پخش شود حتی با وجود شرایط سخت اقتصادی کشور معلولان و اقشار آسیب‌پذیر می‌توانند زندگی راحت‌تری داشته باشند.

بهزیستی تلاش کرده بهترین مدیریت را داشته باشد

یحیی سخنگویی، معاون امور توانبخشی بهزیستی درباره خدمات بهزیستی به معلولین به «آرمان» می‌گوید: بودجه‌ای که در اختیار بهزیستی قرار می‌گیرد و همین‌طور مبالغی که از طریق کمک‌های مردم جمع می‌شود صرف امور مشخصی می‌شود. 100 هزار معلول در مرکز شبانه روزی هستند و این یعنی خانواده‌های آنها در آسایش به سر می‌برند و همین‌طور 20 هزار معلول روانی تحت حمایت بهزیستی هستند و در آسایشگاه‌ها به‌سر می‌برند. تجهیزات توان‌بخشی نیز هزینه‌بر است که بهزیستی سعی می‌کند تمامی امکاناتش در زمینه توانبخشی کامل باشد. ضمن این که ما توانسته‌ایم به رضایت مشخصی در خانواده معلولان برسیم که ان‌شاء‌ا... درسال آتی با دستور شخص رئیس‌جمهوری این رضایت 100 درصدی خواهد شد. او درباره دیگر خدمات بهزیستی می‌گوید: 20 هزار دانشجوی معلول داریم که در صورت تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بخشی از شهریه به آنها به‌عنوان کمک هزینه تحصیلی پرداخت می‌شود. همچنین 16 هزار و 300 نفر ضایعه نخاعی در بانک اطلاعات بهزیستی ثبت شده است که تا کنون 9500 نفر از آنها حق پرستاری دریافت می‌کردند که این تعداد در یک هفته باقی مانده از سال 93 به همان عدد 16 هزار و 300 نفر می‌رسد و 100 درصدی می‌شود. شمارش معلولان کشور نیز که از سال 73 شروع شده بود امسال خاتمه می‌یابد و ما آمار تمام معلولان کشور حتی در روستاها را ثبت کردیم. سخنگویی درباره مستمری دریافتی توسط معلولان می‌گوید: این مستمری برای معلولان شدید که باید در خانه نگهداری شوند و پرستار شخصی داشته باشند تقریبا دوبرابر مستمری معمولی است یعنی 100 هزار تومان. در نهایت 15 درصد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند که دو تا 4 درصد آنها معلولان شدید هستند که نیازمند کمک‌های بیشتر و مدامند و بهزیستی هم همین کار را می‌کند و مابقی از معلولان عادی هستند که شرایط خیلی وخیمی ندارند. درهر حال شاید خدمات بهزیستی ایده‌آل نبوده باشد اما در حد بضاعت سعی کرده‌ایم بهترین مدیریت را داشته باشیم.

اجرایی‌شدن قانون در حیطه اختیارات مجلس نیست

سیدامیرحسین قاضی‌زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درباره اقدامات مجلس برای معلولان می‌گوید: ما برای این عزیزان قانون حمایت از معلولان را داریم که قانون جامعی است به‌علاوه اینکه بودجه کل کشور پس از آموزش و پرورش که بیشترین بودجه را دراختیار دارد، در اختیار وزارت کار و رفاه اجتماعی است که 24 درصد از بودجه کل کشور را دریافت می‌کند که گرچه شاید خیلی زیاد نباشد اما به نسبت سایر وزارت‌خانه‌ها رقم بالایی است که صرف امور رفاهی مردم می‌شود اما اجرایی شدن قانون حمایت از معلولان و چند و چونش در حیطه وظایف مجلس نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha