شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

جلسه روز گذشته تعیین مزد 94 که امید می‌رفت نهایی شود و سرنوشت دستمزد بیش از 11 میلیون کارگر ایرانی در سال آینده را رقم بزند، بدون نتیجه پایان یافت.

سلامت نیوز: جلسه روز گذشته تعیین مزد 94 که امید می‌رفت نهایی شود و سرنوشت دستمزد بیش از 11 میلیون کارگر ایرانی در سال آینده را رقم بزند، بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مذاکرات سرنوشت‌ساز روز گذشته از ساعت ۱۰ آغاز شد و به مدت ۷ ساعت ادامه پیدا کرد اما چانه‌زنی‌ها و گفت‌وگوهای طرفین نتیجه‌ای در بر نداشت و نظر کارگران و کارفرمایان را جلب نکرد.

جلسه هفته گذشته شورای عالی کار نیز علیرغم آنکه با حضور وزیران کار و تعاون، اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت برگزار شده بود به دلیل اختلاف نظر کارگران و کارفرمایان سر افزایش رقم دستمزد، به نتیجه نرسید و مقرر شد جلسه آینده که دیروز بود پس از نزدیک شدن دیدگاههای طرفین تشکیل شود اما ظاهرا جلسه روز گذشته نیز فرجامی نداشت چرا که گروه کارفرمایی موافقت خود را با افزایش 20 درصدی بسته کامل مزد (حداقل مزد + مزایای جانبی) اعلام کرد در حالی که گروه کارگری بر افزایش 30 درصدی حداقل دستمزد تاکید داشت که با ادامه مذاکرات فشرده مزدی، گروه کارفرمایی در نهایت به افزایش 20 تا 22 درصدی و گروه کارگری به افزایش 25 درصدی مزد 94 رضایت داد و دور نهایی مذاکرات برای تعیین دستمزد به یکشنبه موکول شد.

به نظر می‌رسد با وجود آنکه هر سه شریک اجتماعی دولت، کارگر و کارفرما درباره افزایش 200 تا 250 هزار تومانی مجموع حقوق و دستمزد (حداقل مزد، بن خواربار، پایه سنواتی و حق مسکن) اتفاق نظر دارند اما هنوز به اجماع واحدی درباره محاسبه این رقم و نحوه جبران عقب ماندگی مزد کارگران نرسیده‌اند.

در همین حال برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال توافق سر افزایش 20 تا 22 درصدی دستمزد سال 94 خبر می‌دهند که در صورت تصویب، دستمزد کارگران در سال آینده بین 700 هزار تا 750 هزار تومان متغیر خواهد بود.

پیش از این نیز موضوع افزایش پایه سنوات کارگران از 500 تومان در روز به 1000 تومان، بن خواربار از 80 هزار تومان به 100 هزار تومان و افزایش 20 هزار تومانی حق مسکن کارگران در جلسات قبلی شورای عالی کار به تصویب رسیده بود.

با در نظر گرفتن شرایط پیش آمده باید منتظر ماند و دید که آیا صورتجلسه دستمزد 11 میلیون مشمول قانون کار فردا امضا خواهد شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha