یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بیماران خاص گفت: به دلیل عدم وجود مدیریت این بیماران در مصرف دارو و نفروختن داروی آن‌ها در بازار آزاد، جهت كسب درآمد مقرر شده است كه بهای آن به صورت نقدی به بیماران خاص پرداخت شود.

به گزارش سلامت نیوز، امیرحسین قاضی‌زاده با بیان این‌كه سوء استفاده و فروش داروهای یارانه‌ای یكی از مشكلات نظام دارویی است، افزود: این داروها كه توسط بیماران با قیمت بسیار كمی خریداری می‌شود، در بازار آزاد با قیمت بالایی به فروش می‌رسد و ارزان بودن این داروها در كشور و گران بودن آن در كشورهای همسایه، زمینه قاچاق این داروها را فراهم می‌آورد.

وی اظهار كرد: عدم وجود مدیریت مهمترین علت حذف یارانه دارویی بیماران خاص است.

این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به پرداخت نقدی یارانه دارویی بیماران خاص افزود: این روش ساده‌ترین راه برای جلوگیری از فروش داروی بیماران خاص است كه وزارت بهداشت در پیش گرفته است.

وی گفت: در این روش قرار است بیمار داروی خود را با پرداخت بها از داروخانه‌ها تهیه كند و به دلیل پرداخت بهای آن از مصرف بی رویه دارو و انبار آن در منزل جلوگیری شود.

نماینده مردم مشهد و كلات در مجلس تاكید كرد: داروهای بیماران خاص از جمله بیماران هموفیلی، تالاسمی، سرطانی، دیالیزی و MS از جمله داروهای گران قیمتی است كه دولت همه ساله با اتخاذ تمهیداتی از جمله تخصیص یارانه به این داروها كه اغلب نیز وارداتی است و همچنین تحت شمول بیمه بردن این داروها تلاش می‌كند تا فشار كمتری به بیماران وارد شود كه متاسفانه بیماران به فروش داروی خود و استفاده نادرست از آن اقدام می‌كنند.

قاضی‌زاده خاطرنشان كرد: برخی از افراد با سندسازی، خود را به جای بیماران خاص جا می‌زنند و با مراجعه به برخی پزشكان داروهای خاص را دریافت می‌كنند و از سوی دیگر برخی افراد كه بیمار واقعی هستند، با چندین بار مراجعه در هفته، چندین نوبت دارو دریافت می‌كنند كه این مساله نشان از بی توجهی برخی پزشكان به سوابق پزشكی و رجوع به پرونده پزشكی بیماران دارد كه باید بیش از گذشته به آن توجه كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha