شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 141830

سلامت نیوز:
به گزارش سلامت نیوز سرهنگ محمد بخشنده در روزنامه شرق نوشت :اعتیاد علاوه‌بر دلایل فردی، دلایل خانوادگی و اجتماعی متعددی دارد. کنجکاوی یکی از مهم‌ترین دلایل فردی گرایش به موادمخدر است اما یکی از علت‌های اصلی کنجکاوی جوانان و نوجوانان در بحث اعتیاد و استفاده موادمخدر این است که فرد پیش از اینکه اثر سوء موادمخدر را تجربه کند، در محیط خانواده با این مواد آشنا می‌شود یا اینکه مصرف مواد را در خانواده‌اش می‌بیند. وجود موادمخدر در خانه سبب می‌شود فرد به هر بهانه‌ای تمایل به مصرف را در خود احساس کند و به محض اینکه شرایط برای اولین‌بار فراهم شد، دست به این کار بزند. 

آسان‌گیری بیش از حد در خانواده هم از دیگر عوامل خانوادگی است که سبب گرایش فرد به سوءمصرف مواد اعتیادآور می‌شود. از عواملی که باعث می‌شود خانواده نسبت به فرزندان خود آسان‌گیری کند و زیاد برای آنها محدودیت ایجاد نکند، مشغله پدر یا مادر و یا یکی از آنها، عدم‌آگاهی والدین نسبت به رفتارهایی که منجر به اعتیاد می‌شود، وجود ضعف‌های شخصیتی در پدر و مادر، تایید اعتیاد فرزندان با رفتارهای غیرمستقیم و عدم‌نظارت والدین بر دوستان فرزندان است.


در این خانواده‌ها زمانی که پدر یا مادر وظایف خود را به شایستگی انجام نمی‌دهند، مجبور می‌شوند برای جبران این نقیصه امتیازهایی به فرزندان بدهند، غافل از آنکه این امتیازها، شرایط را برای گرایش فرد به سوی رفتارهای پرخطر فراهم می‌کند.  از دیگر علت‌های خانوادگی که منجر به گرایش افراد به مواد اعتیادآور می‌شود، سختگیری‌های بیش از حد در خانواده است، از مهم‌ترین علت‌های سختگیری خانواده: داشتن تضادهای فکری میان پدر، مادر و فرزند، عدم‌توجه والدین به خواسته‌های صحیح و منطقی فرزندان، تحقیر فرزندان و پرخاشگری و تندخویی پدر و مادر نسبت به فرزندان است.


فرزندان در خانواده‌های سختگیر معمولا اجازه ابزار عقیده ندارند و در طول فرایند رشد اعتماد‌به‌نفس آنها گرفته شده، در برابر کوچک‌ترین رویداد به‌دلیل نداشتن توانایی در تصمیم‌گیری به مواد اعتیادآور گرایش پیدا می‌کنند.  مهم‌ترین مشکل در خانواده‌های نا‌بسامان، پایبندنبودن به مسایل دینی و مذهبی است. نداشتن تعهدات دینی و پایبندنبودن به مسایل مذهبی باعث می‌شود فرد هیچ خط‌ قرمز و محدودیتی برای خود نداشته باشد و در این رهگذر یکی از مسایلی که تجربه می‌کند، اعتیاد است. 

در کنار عوامل خانوادگی، عوامل اجتماعی نیز نقش مهمی در گرایش به موادمخدر دارند.  در حاشیه کلانشهرها و در شهرک‌های کوچک اطراف شهرهای بزرگ افرادی که در رابطه با جرایم موادمخدر وجود دارند، بسیار‌زیادند. علت اصلی این معضل چیزی نیست جز مهاجرت روستایی‌ها به شهرهای بزرگ. وقتی فرد به هر دلیل از روستا به شهر مهاجرت می‌کند، طبعا برای رسیدن به زندگی جدید و متفاوت، شهرهای بزرگ را انتخاب می‌کند، ولی چون نمی‌تواند به یک‌باره و مستقیم خود را با زندگی شهری هماهنگ کند، حاشیه شهرها و شهرک‌ها بهترین مکان برای او هستند.

اهالی این شهرک‌ها معمولا از افرادی تشکیل شده که از سرتاسر کشور دور‌هم جمع شده‌اند، افرادی با دیدگاه‌ها و فرهنگ‌های متفاوت. این تنوع فرهنگی و تنوع قومیت باعث شده ساکنان این شهرک‌ها به شکل ناخواسته تحت‌تاثیر تفکر و دیدگاه‌های یکدیگر قرار بگیرند. در این شرایط یکی از کارهایی که می‌تواند از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا کند، استفاده از موادمخدر است.


از سوی دیگر مجازات زندان روش بازدارنده است که تقریبا در سرتاسر دنیا مرسوم است و قانون‌گذاران در شرایطی زندان را برای متخلفان پیش‌بینی می‌کنند. از‌‌‌طرفی بسیاری از خانواده‌ها چون زندان می‌تواند مانع از ادامه مصرف مواد نزدیکان آنها شود، به این نتیجه می‌رسند که فرد موردنظر را برای مدتی از محیط خانواده حذف کرده و به زندان بفرستند. غافل از اینکه عده‌ای سودجو زندان را مکانی مناسب برای فعالیت‌های خود دانسته و با بلعیدن یا حمل‌ مواد به صورت انباری موادمخدر را به زندان برده و در زندان اقدام به فروش آن می‌کنند.

با توجه به این مسایل به‌خوبی آشکار است که زندان نه‌فقط نمی‌تواند عامل بازدارنده مناسبی برای ترک موادمخدر باشد، بلکه می‌تواند برای عده‌ای که تا‌به‌حال موادمخدر مصرف نکرده‌اند فرصت مناسبی برای تجربه آن باشد. علاوه‌بر آنچه ذکر شد یکی از اصلی‌ترین دلایل اجتماعی که باعث می‌شود شرایطی برای مصرف مواد اعتیادآور فراهم شود، زیادبودن نقاطی است که موادمخدر به‌راحتی در دسترس افراد قرار می‌گیرد.

متاسفانه با وجود تلاش‌های بسیار ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر نیروی انتظامی در سراسر کشور، چون یکی از پرسودترین تجارت‌های دنیا قاچاق موادمخدر است، کسانی هستند که شرایط را برای اعتیاد جوانان فراهم کرده و با ایجاد مکان‌هایی که در آن اقدام به مصرف مواد می‌کنند، زمینه اعتیاد افراد بیشتری را فراهم می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha