شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 141836

بالاترین مرکز مطالعات درمانی استرالیا در‌تازه‌ترین گزارش خود نوشت «پس از گسترده‌ترین تحقیقات در تاریخ پزشکی می‌توان گفت هومویپاتی برای درمان هیچ بیماری موثر نیست»

همیوپاتی در درمان هیچ بیماری موثر نیست

سلامت نیوز:بالاترین مرکز مطالعات درمانی استرالیا در‌تازه‌ترین گزارش خود نوشت «پس از گسترده‌ترین تحقیقات در تاریخ پزشکی می‌توان گفت هومویپاتی برای درمان هیچ بیماری موثر نیست»


درمانگران هومیوپاتی ادعا می‌کنند که داروهای آنها حاوی «خاطره» داروها هستند و این‌قدر ضعیف‌اند که اثر جانبی ندارند، اما باعث بهبود کلی فرد می‌شوند. این ادعا بارها و بارها توسط مطالعات متعدد مردود شده و هیچ اثری از درمان توسط داروهای هومیوپاتی اثبات نشده است، اما همواره از جانب مدعیان از آن دفاع می‌شده و تحقیقات را کافی نمی‌دانسته‌اند.

مرکز ملی تحقیقات دارویی و سلامت استرالیا  NHMRC در تازه‌ترین تحقیق با بررسی کامل بیش از ۲۲۵ تحقیق انجام شده بر روی هومیوپاتی در جهان اعلام کرد:


بر اساس ارزیابی انجام شده در اثربخشی هومیوپاتی، هیچ نشانه‌ای از تاثیر هومویپاتی در هیچ بیماری به‌دست نیامد. کسانی که برای درمان هومویپاتی را انتخاب می‌کنند ریسک به خطر افتادن سلامتی به دلیل عقب‌افتادن روند درمان واقعی که اثرات قطعی آن بارها و بارها ثابت شده را به جان می‌خرند.


پروفسور پاول گلاسیو Paul Glasziou مدیر تحقیقات مرکز سلامت استرالیا در اینباره گفت:امیدوارم جلوی فروش این محصولات را در داروخانه‌ها بگیریم. افراد بسیاری هستند که با توهم توطئه این نتایج را رد کرده و به کار خودشان ادامه می‌دهند، اما افراد بسیاری هم هستند که عکس‌العمل مناسبی نشان می‌دهند و از محصولات بی‌اثر گران‌قیمت دوری می‌کنند. تحقیقات مشابهی در انگلستان باعث کاهش جدی فروش محصولات هومیوپاتی در این کشور شد که ما هم امیدواریم در استرالیا به نتایج مشابهی برسیم.

گرچه مدعیان ادعا خواهند کرد که تحقیقاتی وجود دارد که اثراتی از هومیوپاتی نشان می‌دهد، اما هر بررسی ما نشان می‌دهد که آن تحقیقات به شدت به لحاظ آماری و روش تحقیق معیوب بوده و طراحی اشتباهی داشته‌اند و حتی نتوانسته‌اند ثابت کنند که قرص هومیوپاتی اثری بهتر از یک حبه قند دارد.

دکتر کن هاروی Ken Harvey محقق دارویی، وکیل و کارشناس حقوق و سلامت مشتریان می‌گوید: کالج‌های غیردولتی و مراکز غیرپزشکی هزاران دلار از دانشجویان و مردم برای برگزاری دوره‌های هومویپاتی و فروش این داروها دریافت می‌کنند. امیدوارم با تحقیقات گسترد‌ه‌ای که انجام شده، این حجم از تقاضا برای چیزی بی‌اثر کم شود. بایستی نهادهای نظارت بر آموزش و فروش، جلوی هرگونه برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های این‌چنینی را بگیرند و از پوشش بیمه برای هومیوپاتی یا هر درمان دیگری که اثرش اثبات نشده اجتناب کنند.

من مشکلی ندارم اگر موسسات خصوصی دوره‌های «دیدن آینده در گوی شیشه‌ای» یا «فال‌گیری» یا «هومیوپاتی» برگزار کنند، به شرطی که مردم اینقدر احمق باشند که برای آن پول پرداخت کنند، تصمیم خودشان است. اما اینکه این روش‌ها مفید باشد و توسط یک سازمان معتبر تایید شده باشد، داستان دیگری است.

روزنامه گاردین :محققان استرالیایی دریافتند: همیوپاتی در درمان هیچ بیماری موثر نیست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha