شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 141844

خشکسالی ها و وضعیت منابع آبی کشور و از سویی وضعیت ضنعت تولید برق به گونه ای است که این مساله اکنون به موضوعی ملی بدل شده و به رغم اقدامات و تمهیداتی که برای صنعت آب و برق اتخاذ شده، متاسفانه هنوز در مرز شرایط بحرانی قرار داریم.

سلامت نیوز: خشکسالی ها و وضعیت منابع آبی کشور و از سویی وضعیت ضنعت تولید برق به گونه ای است که این مساله اکنون به موضوعی ملی بدل شده و به رغم اقدامات و تمهیداتی که برای صنعت آب و برق اتخاذ شده، متاسفانه هنوز در مرز شرایط بحرانی قرار داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، گزارشهای مسئولان ارشد وزارت نیرو و متولیان صنعت آب و برق نشان دهنده تلاشها و تمهیدات صورت گرفته برای جلوگیری از قطعی و عبور از شرایط بحرانی است ولی عملکرد یک طرفه از سوی مسئولان نتیجه ای نخواهد داشت.

امروز شرایط حاد موجود و مخاطراتی که در صورت بی توجهی در آینده گریبانگیر خواهد شد در اظهارات مسئولان مشهود است چرا که هر آنچه سرمایه گذاری در زمینه تولید بیشتر و بهره مندی از منابع صورت می گیرد بازهم با کسری و مشکلات و از طرفی با ازدیاد مصرف روبرو هستیم.

با نگاهی به وضعیت منابع آبی کشور بنابر اظهارات حمید چیت چیان وزیر نیرو در سال های اخیر دچار خشکسالی های مستمر بوده ایم؛ به طوری که متوسط بارندگی از 250 به 203 میلی متر کاهش و میزان آب تجدیدپذیر از 130 به 120 میلیارد مترمکعب تقلیل یافته است؛ در نتیجه سرانه آب تجدیدپذیر به کمتر از 1500 مترمکعب رسیده و طبق تمام استانداردها کشور ما در شریط بحران آب قرار گرفته است.

به گفته وی حدود 60 درصد آب مورد نیاز کشور از آب های زیرزمینی تامین می شود، که در سال های گذشته 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آب های زیرزمینی را مصرف کرده ایم، در کشوری که تا به امروز 28 درصد میزان بارندگی کمتر از مدت مشابه سال گذشته داشته، باید حفظ ذخایر آب برای ما بسیار حیاتی باشد، چرا که کوتاهی در این خصوص به قیمت پایان یافتن حیات و زندگی در بخش هایی از کشور خواهد بود.

بنابراین با نگاهی حداقلی به وضعیت منابع آبی کشور عمق فاجعه مشاهده می شود لذا اگر از هم اکنون نیز اقدام به پیشگیری کنیم باز هم تاخیر کرده ایم ولی چاره ای جز مقابله برای عبور از بحران نداریم.

در صنعت برق نیز بنابر اظهارات هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، کسری اعتبار حدود 10 هزار میلیارد تومانی صنعت برق در سال جاری منجر به کاهش تولید طرح های نیروگاهی شده است.

به گفته وی با پیش بینی های صورت گرفته درباره پیک مصرف برق در سال 94، اگر پیک مصرف برق تابستان 92 به 52 هزار مگاوات برسد، پاسخگویی به این میزان بار کار بسیار دشواری است اما اگر بار بین 50 تا 51 هزار مگاوات مدیریت شده و مدیریت تقاضا صورت بگیرد، خاموشی نخواهیم داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته و همکاری مردم در صرفه جویی مصرف برق، خاموشی نداشته باشیم اما اگر مصارف بی رویه ادامه داشته و صرفه جویی صورت نگیرد، امکان مواجهه با خاموشی وجود دارد.

معاون وزیر نیرو همچنین درباره بدهی های وزارت نیرو در بخش برق، گفته که 50 درصد از بدهی های ما به بانک ها به دلیل دریافت وام و انتشار اوراق مشارکت برای ساخت نیروگاه ها است که بخشی از این نیروگاه ها به عنوان دارایی بابت رد دیون واگذار شده اند.

البته در کنار این اظهارات طرح هایی نیز برای آینده برنامه ریزی شده و اقدامات کوتاه مدت و بلندمدتی نیز از سوی متولیان امر صنعت آب و برق صورت گرفته و در حال انجام است تا دغدغه های شهروندان کاهش یابد.

ولی اگر این عملکرد در کنار افزایش مصرف ادامه یابد در نهایت در نقطه ای از حرکت باز خواهد ایستاد پس تا قبل از آنکه موتور حرکت بایستد بیاییم مصرف را مدیریت کنیم و این تنها راه حل برای شرایط بحرانی موجود است.

به نظر می رسد به منظور حفاظت و صیانت از منابع حیاتی کشور تنها راه رعایت استانداردها و الگوهای مصرف باشد در غیر این صورت برای سال آینده باید منتظر خاموشی برق و کاهش شدت فشار آب و در ساعاتی قطعی آب باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha