رییس انجمن متخصصان داخلی ایران از تشكیل كمیته كشوری آنتی بیوتیك تراپی به دنبال افزایش سرانه مصرف آنتی بیوتیك در كشور خبر داد و با بیان این كه مصرف آنتی‌بیوتیك‌های نسل چهارم برای درمان بیماری‌های معمولی افزایش یافته، نسبت به مشكلات و پیامدهای ناشی از آن هشدار داد.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش مصرف آنتی بیوتیك در كشور و عوارض ناشی از آن گفت: سرانه مصرف آنتی بیوتیك در كشور ما بیش از سایر كشورهاست. بر این اساس كمیته كشوری آنتی بیوتیك تراپی متشكل از نمایندگانی از وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها و تنی چند از روسای انجمن‌های پزشكی، در كشور ایجاد شده و حدود 20 روز پیش اولین جلسه آن تشكیل شد.

وی تاكید كرد: در صورت ادامه روند افزایش مصرف آنتی بیوتیك در كشور، مقاومت دارویی حاصل از آن لطماتی را به نسل اول داروهای آنتی بیوتیك وارد می‌كند. به این ترتیب با مقاومت دارویی ایجاد شده، نسل اول داروهای آنتی بیوتیك (مانند آمپی‌سیلین و پنی‌سیلین) برای درمان بیماری‌ها و عفونت‌ها قابل استفاده نیستند. بر این اساس كمیته كشوری آنتی بیوتیك تراپی به منظور جلوگیری از مصرف زیاد آنتی بیوتیك (چه خودسرانه و چه با تجویز پزشك) تشكیل شده است.

رییس انجمن متخصصان داخلی ایران با بیان این كه در حال حاضر مصرف آنتی بیوتیك‌های نسل چهارم افزایش یافته است، نسبت به مشكلات ناشی از آن هشدار داد و به ایسنا گفت: آنتی بیوتیك‌های نسل چهارم (مانند سفالكسین) علاوه بر آنكه گران قیمت بوده و از خارج كشور وارد می‌شوند، در درمان برخی بیماری‌های معمولی نیز اثر چندانی ندارد. این آنتی‌بیوتیك‌ها در بیماری‌های جدی، عفونت‌های بیمارستانی و مقاوم كاربرد دارند. این در حالی است كه اكنون مشاهده می‌شود با وجود در دسترس نبودن و همچنین هزینه گزاف، آنتی‌بیوتیك‌های نسل چهارم برای بیماری‌های معمولی تجویز شده و باعث به وجود آمدن مشكلاتی در آینده می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha