یک متخصص طب‌فیزیکی با هشدار اینکه رانندگی به‌عنوان عامل خطر برای ایجاد کمردرد به شمار می‌رود، گفت: «در افرادی که بیش از 4 تا 5 ساعت در روز رانندگی می‌کنند، رانندگی به‌عنوان عامل خطر شناخته‌شده و احتمال ایجاد و همچنین شدت کمردرد بین رانندگان زن بیشتر از رانندگان مرد است. به همین دلیل رانندگان حواسشان باشد که در مسافرت‌های طولانی، رانندگی و حتی سرنشین بودن می‌تواند منجر به بروز کمردرد یا حتی درد در سایر نقاط بدن شود.»

توصیه‌هایی برای جلوگیری از کمردرد هنگام رانندگی

سلامت نیوز: یک متخصص طب‌فیزیکی با هشدار اینکه رانندگی به‌عنوان عامل خطر برای ایجاد کمردرد به شمار می‌رود، گفت: «در افرادی که بیش از 4 تا 5 ساعت در روز رانندگی می‌کنند، رانندگی به‌عنوان عامل خطر شناخته‌شده و احتمال ایجاد و همچنین شدت کمردرد بین رانندگان زن بیشتر از رانندگان مرد است. به همین دلیل رانندگان حواسشان باشد که در مسافرت‌های طولانی، رانندگی و حتی سرنشین بودن می‌تواند منجر به بروز کمردرد یا حتی درد در سایر نقاط بدن شود.»


دکتر کامران آزما در گفت‌وگو با سلامانه اظهار داشت: «از عوامل اصلی کمردرد در حین رانندگی می‌توان به نشستن‌های مداوم و طولانی، لرزش‌ها و ضربه‌های حین حرکت و همچنین جابجای اجسام سنگین مثل حمل ساک و چمدان یا گذاشتن وسایل داخل صندوق‌عقب، باربند یا مشکلات رخ‌داده در سفر مثل هل دادن یا پنچرگیری خودرو اشاره کرد.»


وی در ادامه افزود: «بهترین توصیه در پیشگیری یا تشدید کمردرد در حین رانندگی رعایت و مدنظر قرار دادن برخی از نکات ازجمله مطمئن بودن از سالم بودن و درجه راحتی صندلی است. دیده‌شده برخی از رانندگان بدون رعایت مسائل ارگونومی و با تشخیص خود اقدام به تغییر یا تعویض صندلی اتومبیل خود می‌کنند که این امر می‌تواند گاهی نتیجه عکس بدهد.»


عضو هیئت‌علمی دانشگاه همچنین توصیه کرد: «قبل از شروع به رانندگی حتماً به تنظیم فاصله صندلی ازنظر میزان جلو و عقب بودن توجه شود و صندلی زیاد عقب کشیده نشود چراکه در این حالت سطح زانوها پایین‌تر از سطح ران قرار می‌گیرد و گودی کمری هم افزایش می‌یابد. درنتیجه منجر به ایجاد درد و خستگی در ناحیه کمری می‌شود.»


وی از دیگر نکاتی که باید به آن توجه شود زاویه قسمت پشتی صندلی دانست و عنوان کرد: «نباید زاویه قسمت پشتی صندلی عمود باشد و بهتر است که با افق زاویه حدود 100 تا 110 درجه باشد. بعد از تنظیم صندلی، نحوه نشستن راننده هم در پیشگیری از بروز کمردرد اهمیت دارد. بهتر است به‌خصوص افرادی که دچار کمردرد هستند یا سابقه کمردرد دارند، ابتدا باسن روی صندلی خودرو قرار بگیرد و سپس پاها را به داخل اتومبیل ببرند.»


آزما در پایان تأکید کرد که بعد از هر 15-10 دقیقه رانندگی فرد تغییری جزئی در وضعیت خود و حالت کششی به عضلات پشت، شانه و حتی ساق و پنجه پا بدهد و حتماً پس از هر 2 ساعت رانندگی توقفی کوتاه داشته باشد و اطراف خودرو قدم بزند. کسانی هم که به کمردرد یا سابقه آن دچارند هر 1 تا 30/1 ساعت پس از رانندگی از اتومبیل پیاده شوند. در ضمن، از انجام کارهای سنگین و مرتبط با آن مثل هل دادن ماشین یا برداشتن بار از صندوق‌عقب به‌تنهایی اجتناب کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha