شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
کد خبر: 141858

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: دو کمربندی شمالی و جنوبی، اراک را احاطه کرده اند و بخشی از آلودگی هوای این شهر از ناحیه این دو محور ایجاد می شود.

سلامت نیوز: معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: دو کمربندی شمالی و جنوبی، اراک را احاطه کرده اند و بخشی از آلودگی هوای این شهر از ناحیه این دو محور ایجاد می شود.

مسعود بختیار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت کاملا می‌پذیرد که صنعت آلاینده است اما، اندازه و میزان آن مشخص نیست.

وی گفت: متاسفانه با تبلیغات سویی که طی چند سال گذشته تاکنون انجام شده است، وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌شود، همه نگاه‌ها از هر قشر، سن و با هر سطح سواد، به سمت صنعت و به خصوص آلومینیوم‌سازی جلب می شود، در صورتی که به واقع اینگونه نیست.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: بر اساس آخرین بررسی اداره کل محیط زیست استان مرکزی در سال 84 مبنی بر شناسایی منابع آلوده‌کننده، سهم صنعت از آلودگی اراک 42 درصد بوده، یعنی 58 درصد آلودگی مرتبط با حوزه صنعت نبوده است.

بختیار با بیان اینکه 10 سال از این ماجرا می‌گذرد و اتفاقات بسیار خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا از سوی صنعت انجام شده است، تصریح کرد: آلومینیوم‌سازی در حال بازسازی خطوط قدیم است، سیستم پایش آنلاین تعبیه کرده، به طوری که از طریق این سیستم می‌توان میزان خروجی اگزوزهای آلومینیوم‌سازی را به صورت لحظه‌ای رصد کرده و میزان آلایندگی این صنعت کاملا مشخص است.

وی افزود: بنابراین، این آلودگی از سال 84 تاکنون در حوزه آلومینیوم‌سازی به مراتب کمتر شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از سویی دیگر، نیروگاه برق شازند نیز که همیشه به عنوان منبع آلاینده مطرح شده، تقریبا حدود یک سال‌ونیم است که دیگر مازوت مصرف نکرده و از گاز به عنوان سوخت استفاده می‌کند، بنابراین آلودگی این صنعت نیز کاهش یافته است.

بختیار اظهار کرد: بر اساس اعلام تعداد روزهای آلوده اراک از سوی مدیرکل محیط زیست استان در جلسه دو هفته گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوا، تعداد روزهای آلوده در سال جاری به نسبت سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است، در این جا یک نکته وجود دارد و آن اینکه آیا کارخانجات صنعتی ما در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر شده یا غیرفعال شده‌اند؟

وی با بیان اینکه دلیل آلودگی هوا را باید در بخش‌های دیگر جستجو کرد، افزود: پدیده‌ای که امروز به نام ریزگردها به وجود آمده، متاسفانه اراک را هم متاثر کرده است.

بختیار ضمن تاکید بر اینکه پدیده ریزگردها از کنترل ما خارج است و حداقل در حیطه استان نیست، ادامه داد: هجوم ریزگردها پدیده‌ای است که طی چند سال اخیر به وجود آمده و استان مرکزی به خصوص اراک را تحت تاثیر قرار داده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت گفت: کمتر از دو سوم اتوبوس‌هایی که در سطح شهر اراک تردد می‌کنند، گازسوز هستند و هنوز شاهد تردد اتوبوس‌های دیزلی در مراکز پرتردد و پرترافیک سطح شهر اراک هستیم که در آلودگی هوا موثرند.

وی با بیان اینکه ایجاد دو کمربندی شمالی و جنوبی اراک را احاطه کرده است، گفت: می‌دانید روزانه چقدر خودرو از این کمربندی‌ها عبور می‌کنند و از طریق این دو محور چقدر مواد شیمیایی حمل می‌شود؟ قطعا بخشی از آلودگی‌ها نیز در این محورهای پرتردد ایجاد می‌شود.

بختیار تاکید کرد: خوشبختانه تنها بخشی که خود را با محیط زیست تطبیق می‌دهد و قبل از صدور اجازه محیط زیست، اجازه احداث هیچ کارخانه‌ای را نمی‌دهد، سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان کرد: برای احداث هر کارخانه ابتدا باید موافقت اداره کل محیط زیست گرفته شده و سپس توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت پروانه احداث صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: حتی بعد از اینکه واحد تولیدی به چرخه تولید وارد شد، اگر تغییراتی در آن به وجود آمد که آلوده‌کننده محیط زیست باشد، متولی حفاظت از محیط زیست می‌تواند جلوی تولید کارخانه را بگیرد و قانونگذار این اختیار را به او داده است.

بختیار با طرح این سوال که آیا به جز صنعت، بخش‌های دیگر هم به این صورت بررسی و کنترل می‌شوند و آیا همه خودروها دارای گواهینامه سلامت هستند و معاینه فنی دارند، عنوان کرد: باید منابع آلاینده دیگر را شناسایی کنیم، چون اگر از آنها غافل شویم، صورت مسئله را پاک کرده‌ایم.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: شاید اگر بررسی دقیق‌تری بر روی آلایندگی‌ها انجام شود، مشخص شود که حداکثر سهم آلایندگی صنعت در حوزه آلودگی هوا 25 درصد باشد و نه بیشتر.

وی با بیان اینکه وقتی صورت مسئله اشتباه باشد، مطمئنا به راه حل خوبی نخواهیم رسید، افزود: در چند سال اخیر، تنها بر روی صنعت زوم کرده‌ایم، اگرچه این حرکت برای صنعت استان میمون بوده و اقدامات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوا انجام شده است اما، از بخش‌های دیگر غافل بوده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha