عضو بسیج جامعه پزشکی لرستان گفت: طرح تحول نظام سلامت تا زمانی که پشتوانه مالی دارد قابل اجرا است.

سلامت نیوز: عضو بسیج جامعه پزشکی لرستان گفت: طرح تحول نظام سلامت تا زمانی که پشتوانه مالی دارد قابل اجرا است.

دکتر ابوالفضل بادپروا در گفتگو با سینانیوز، به نتیجه رساندن کارهای پژوهشی را لازمه پیشرفت دانست و افزود: برای اینکه بتوانیم در حیطه بهداشت و درمان موفق شویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم باید وارد فازهای پژوهشی شویم.‌‌ همان طور که گذشتگان کاشتند و ما درو کردیم؛ ما هم باید برای آیندگان بکاریم تا درو کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: هر عضو هیئت علمی باید در دو بُعد آموزشی و پژوهشی کار کند؛ اما متاسفانه درصد بالایی از استاید دانشگاه به خصوص گروه‌های بالینی تن به کار پژوهشی نمی‌دهند. سالیانه میلیارد‌ها تومان صرف کارهای پژوهشی می‌شود و نتیجه آن تنها در یک مقاله نمود پیدا می‌کند.

بادپروا افزود: درست است برای تهیه مقاله نیز وقت و هزینه صرف می‌شود اما نتیجه و کاربرد آن چیست؟ انجام کارهای پژوهشی که به صورت پایه‌ای صورت نگیرد و شاخه‌ای باشد، کاربردی ندارد.

ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است
این پژوهشگر نمونه ارتباط دانشگاه و صنعت را بیگانه دانست و گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف و بسیاری از کارهای پژوهشی دیکته‌ای است و دوباره کاری محسوب می‌شود. وقتی نتیجه کار تنها به یک مقاله می‌انجام؛ دلخوشی پژوهشگر‌‌ همان یک مقاله است؛ در حالی که نتیجه کار پژوهشی باید دردی از جامعه را تسکین دهد.

وی با انتقاد از وضعیت بهداشت و درمان جامعه گفت: متاسفانه نیروی انسانی و تجهیزات در همه جامعه به صورت عادلانه تقسیم نمی‌شود و مدیریت‌هایی که بتواند شنونده درد جامعه باشد کم است. اگر یک مدیریت سالم، معتقد و متخصص داشته باشیم و از امکانات نیز به صورت بهینه استفاده کنیم؛ مردم از مراکز بهداشتی – درمانی ناراضی برنمی گردند.

این استاد دانشگاه در ادامه پیاده کردن مباحث بهداشت و درمان را در سیاست اقتصاد مقاومتی پیچیده ندانست و گفت: اگر مشکلات بهداشت و درمان را به صورت کار‌شناسی شده تشخیص دهیم و‌‌ همان مشکلات را تبدیل به موضوعات پژوهشی کنیم؛ نتیجه‌ای که حاصل می‌شود دوباره به جامعه بر می‌گردد و هزینه‌ای که صرف شده است دوباره به سیستم بهداشت و درمان بر می‌گردد.

اجرای بخشنامه‌ای دستورات کاری را از پیش نمی‌برد
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، بسترسازی و شناسایی مشکلات و نگاه از بُعد فرهنگی را لازمه حل معضلات جامعه دانست و تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از مدیران به این بسنده کرده‌اند که بخشنامه‌ها را خوب اجرا کنند؛ اما ممکن است بخشنامه‌ای که ارسال می‌شود با فرهنگ ما بیگانه باشد. با وجود اینکه ما زمینه خوبی در حوزه فرهنگی داریم اما متاسفانه برخی از مدیران خود را به بیگانگی زده‌اند. اجرای بخشنامه‌ای دستورات کاری را از پیش نمی‌برد.

بادپروا با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت با سنگینی را بر دوش دولت نهاده است، اظهار کرد: در این شرایط اقتصادی کشور، طرح تحول نظام سلامت بار مالی سنگینی را بر دوش دولت گذاشته است و اگر افرادی که گرداننده این طرح هستند تعهد داشته باشند، مشکلات به حداقل می‌رسد در غیر این صورت چالش‌های حوزه بهداشت و درمان عمیق‌تر می‌شود.

وی افزود: کسی که با هزینه‌های دولت به درجه تخصص می‌رسد، تخصص آن باید در همین جامعه کاربرد داشته باشد، اما متاسفانه برخی از آن‌ها به مسایل فرعی مانند درآمد‌ها می‌پردازند؛ در آن صورت نتیجه ایده ال به دست نمی‌آید.

طرح تحول نظام سلامت تا زمانی که پشتوانه مالی دارد قابل اجرا است
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان درباره چگونگی ادامه طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: این طرح تا زمانی که پشتوانه مالی دارد قابل اجرا است. اما ما مطمئن نیستیم که این پشتوانه همیشگی باشد. هر جا که بودجه قطح شود این طرح نیز خود به خود قطع می‌شود.

این عضو بسیج جامعه پزشکی لرستان ادامه داد: اگر سلیقه وزیری که بر روی کار می‌آید با وزیر قبلی همخوانی نداشته باشد ممکن است این طرح را ادامه ندهد؛ در این صورت صدای غیر قابل تحملی بلند می‌شود چرا که مردم به این روند عادت کرده‌اند و اگر قطع شود نارضایتی‌ها به وجود می‌آید.

به درآمد پرستاران اعتراض داریم
بادپروا با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت باید به گونه‌ای اجرا شود که تداوم داشته باشد، افزود: در این طرح، اعتراض پرستاران به پزشکان در بعُد سطح درآمدی عیب کار محسوب می‌شود. این تفاوت درآمد‌ها شکاف برانگیز است.

وی افزود: ما در این طرح نسبت به درآمد پرستاران به مانند خودشان اعتراض داریم و این نشان دهنده این است که این طرح از لحاظ اجرایی و مدیریتی موفق نبوده است و طرح‌های ناموفق گذرا هستند و برای موفقیت این طرح همه سیستم باید کمک کند.

بادپا ادامه داد: مفهوم طرح تحول نظام سلامت یعنی اینکه از‌‌ همان ابتدا مردم در بُعد پیشگیری آموزش دیده باشند و برای ادامه طرح نیز امکانات در اختیار باشد. بیماری لیشمانیوز و تب مالت در شهرستان رومشکان کولاک می‌کند. وقتی که آب چاه‌های آن منطقه آلودگی دارند و مشکلات ریشه‌ای بررسی نمی‌شوند چه انتظاری داریم که مشکلات در این طرح حل شوند.

این استاد دانشگاه گفت: هر چیزی که سطحی و شاخه‌ای به آن پرداخته شود ممکن است حتی با یک نسیم از بین برود اما وقتی کار پایه‌ای و محکم انجام شود، استوار می‌ماند.

بادپروا اجرای طرح تحول نظام سلامت را ناموفق دانست و افزود: به عنوان یک ناظر می‌گویم، طرح تحول نظام سلامت با این وجود اینکه در حال حاضر پشتوانه مالی هم دارد ناموفق است چه برسد به اینکه دولت بعدی بخواهد با ادامه این طرح موافقت نکند؛ همانند طرح‌هایی که در دولت‌های قبلی در نطفه خفه شدند و به مرحله اجرایی نرسیدند.

تدبیری در دولت تدبیر و امید دیده نمی‌شود
وی گفت: زمانی می‌توان به موفقیت یک کار دل بست که برنامه ریزی‌ها و بسترهای لازم از قبل آماده باشد در غیر این صورت دچار روزمرگی می‌شویم. دولت با شعار تدبیر و امید روی کار آمده است اما متاسفانه تدبیری دیده نمی‌شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر از امکانات موجود به نحو احسن استفاده کنیم می‌توانیم سیاست اقتصاد درمان را در اقتصاد مقاومتی اجرا کنیم. چرا در زمان هشت سال جنگ تحمیلی نارضایتی مردم از سیستم بهداشت و درمان کمتر بود؟ به دلیل اینکه مسئولین از کمترین امکانات به نحو شایسته استفاده می‌کردند و به همین دلیل مردم نیز ابراز رضایتمندی می‌کردند.

این عضو بسیج جامعه پزشکی راه رسیدن به موفقیت را همدلی دانست و ادامه داد: باید از فرصتی که نظام جمهوری اسلامی ایران برای خدمت به مردم در اختیار ما قرار داده است به نحو شایسته استفاده کنیم و نسبت به بیت المال تعهد داشته باشیم، بدین صورت رضایتمندی مردم نیز محقق می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha