شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 141862

اگر چه قیمت بالای اجیل طی ماههای گذشته باعث شده تا مصرف اجیل درمیان خانوارهای ایرانی کاهش یابد اما نوروز از جمله ایامی است که اجیل نقل محافل ومیهمانیهای خانوادگی است که دراین ایام صورت میگیرد واگر چه درسنتهای ایرانی به طور قطعی چیزی به چشم نمیخورد اما اجیل به جزو لاینفک سفره نوروز قرار گرفته است .

سلامت نیوز:  اگر چه قیمت بالای اجیل طی ماههای گذشته باعث شده تا مصرف اجیل درمیان خانوارهای ایرانی کاهش یابد اما نوروز از جمله ایامی است که اجیل نقل محافل ومیهمانیهای خانوادگی است که دراین ایام صورت میگیرد واگر چه درسنتهای ایرانی به طور قطعی چیزی به چشم نمیخورد اما اجیل به جزو لاینفک سفره نوروز قرار گرفته است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین ،اگر از گرانی اجیل طی روزهای اخیر بتوان گذشت اما از توصیه ها و هشدارهای مقامهای مسوول وبهداشتی کشورمان درخصوص خطرات مصرف اجیل نمیتوان گذشت هشدارهایی که هر روز از سوی یک مقام و به طور ممتد تکرار میشود.

دراین خصوص یک عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به فروش آجیل‌های فله‌ای در بازار هشدار داد و گفت: افراد باید از نظر بهداشتی نسبت به خرید این محصولات دقت کافی را داشته باشند.

دکتر پریسا ترابی با اشاره به افزایش مصرف آجیل همزمان با آغاز سال نو و دید و بازدید‌ها گفت: افراد به ویژه کودکان باید از مصرف بیش از حد آجیل خودداری کنند، چرا که افراط در مصرف، علاوه بر مشکلات گوارشی به دلیل کالری زیاد موجب چاقی نیز می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار بیماری‌هایی از جمله دیابت و به ویژه فشار خون هستند باید از خوردن آجیل خودداری کنند و در صورت مصرف، آجیل خام مصرف کنند.

 عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت نسبت به فروش آجیل‌های فله‌ای در بازار هشدار داد و گفت: افراد باید از نظر بهداشتی نسبت به خرید این محصولات دقت کافی را داشته باشند.

 وی ادامه داد: دل درد، دل پیچه ساده و عفونت‌های اسهالی و سرطان‌هایی از جمله سرطان معده، روده بزرگ و در ‌نهایت مرگ از معضلات ناشی از مصرف خشکبار و مغزهای فله‌ای ناسالم است.

 ترابی اطمینان نداشتن از رعایت نظافت در تهیه این مواد، احتمال بالای وجود حشرات موذی به ماده غذایی و احتمال بالای آلودگی مواد با دستکاری انسان را از عوامل مخاطره آمیز بودن آجیل‌های فله‌ای بیان کرد.

 وی افزود: احتمال مجاورت با سایر مواد آلوده و حتی مجاورت با هوا که مدت ماندگاری ماده غذایی را کاهش می‌دهد، از دیگر مخاطرات این آجیل‌ها است.

 عضو دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت احتمال استفاده از ظروف حمل و نگهداری آلوده را نیز از دیگر عوامل خطر آجیل‌های فله‌ای بیان کرد و گفت: نبود مجوز بهداشت و استاندارد باعث می‌شود که شرایط تولید و نگهداری ماده غذایی با مخاطرات فراوان روبرو شود.

 وی با بیان اینکه آجیل‌های فله‌ای از تاریخ تولید و انقضا برخوردار نیستند، گفت: به این ترتیب مصرف‌ کننده از مدت ماندگاری ماده غذایی که برای هر ماده غذایی لازم است، اطلاعی ندارد و مدت نگهداری آن مشخص نیست.

 ترابی بر رعایت نکردن دمای مناسب در نگهداری موادغذایی فله‌ای تاکیدکرد و گفت: دسترسی نداشتن و مشخص نبودن مسئول مشخص برای پاسخگویی به موارد آلودگی یا مسمومیت ناشی از مصرف این مواد و از بین رفتن ارزش غذایی برخی از مواد غذایی که خارج از بسته‌بندی، نگهداری و توزیع می‌شوند از عوامل خطر مصرف خشکبار‌ها هستند.

***احتمال وجود سم افلاتوکسین دراجیل

دراین حال معاون اداره‌کل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص اطمینان از سلامت آجیل‌های شب عید، توضیحاتی ارائه نمود.

دکتر سهیل اسکندری در این باره گفت: یکی از اقلام مواد غذایی همین آجیلی است که مصرفش در عید نوروز عمومیت می‌یابد از آنجا که این محصول به دلیل شرایط نامساعد نگهداری و قرار گرفتن در معرض کمترین رطوبت، مستعد کپک زدن است و ممکن است کپک‌هایی روی آن دارای سم خاصی به نام «آفلاتوکسین» تولید نماید که سرطانزاست.

وی افزود: از نظر سازمان غذا و دارو، مصرف‌کننده این قبیل خوراکی‌ها باید قبل از خوردن اطمینان کافی از سلامت و بهداشت فرآورده را به دست آورد، افزود: این آگاهی زمانی حادث می‌شود که واحد تولیدی طبق دستوالعمل‌های مشخص ارگانی نظارتی، بر فرآورده‌های مذکور نظارت عالیه داشته باشد در این صورت و پس از اخذ مجوزهای بهداشتی تولید و بسته‌بندی، امکان کنترل و ردیابی‌اش نیز وجود خواهد داشت.

معاون اداره‌کل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص آجیل‌هایی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند نیز اظهار داشت: به دلیل اینکه سازمان غذا و دارو نظارتی روی آن ندارد توصیه هم نمی‌شود اما در صورت ضرورت خرید، نیاز به دقت نظر بیشتری دارند چراکه ممکن است این‌گونه محصولات به دلیل عدم کسب امتیازات بهداشتی لازم، مرجوعی و مردودی بوده و با قیمت پائین در بازار مصرف عرضه شود.

اسکندری با بیان اینکه صرفاً نتایج آزمایشگاهی می‌توانند سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ را مشخص کنند و از طریق طعم، رنگ، بو و خصوصیات حسی آن نمی‌شود متوجه آجیل‌های مشکل‌دار شد، پیشنهاد کرد: ساده‌ترین راه ممکن، همان مشاهده سیب سلامت سازمان غذا و دارو است که به منزله پروانه بهداشتی تولید و بسته‌بندی بر روی محصول درج می‌شود.

***قارچ در آجیل شب عید

درعین حال مدیر کل آزمایشگاه های مرجع غذا و دارو سازمان غذا و دارو گفت: مردم درخرید آجیل شب عید تلاش نمایند تا از خرید آجیل کهنه و خرید آجیل از مراکزی که آنها را در شرایط نامناسب نگهداری می کنند خودداری نمایند.

دکتر حسین رستگار، گفت: آجیل های کهنه بعلت ماندگاری طولانی مدت بویژه در شرایط نگهداری نامناسب موجب رشد برخی قارچهای مضر می شوند که این قارچها با ترشح مواد مضر در مصرف زیاد یا طولانی مدتمی توانند اثرات مضر بر سلامتی مصرف کنندگان بهمراه داشته باشند.

رستگار همچنین یکی از عوامل رشد این قارچ ها را نگهداری این آجیل ها در شرایط گرم و مرطوب دانست و افزود: رطوبت اثر موثرتری دارد بعنوان مثال گاهی مردم آجیل را برای دوری از گرما در یخچالهای غیر استاندارد یا در محل نامناسب یخچال نگهداری می نمایند که میزان رطوبت آنجا بالا بوده و نهایتا رطوبت به رشد قارچ کمک می کند، بنابراین به مصرف کنندگان توصیه مشود که از مصرف آجیل های کهنه خودداری نموده و سعی شود از آجیل تازه یا امساله بویژه در ایام عید که مصرف آجیل ها شدیدا افزایش یافته استفاده نمایند و آجیل خود را از مراکزی که آجیل خود را در محل خنک و خشک نگهداری می نمایند خرید نمایند و همچنین بعد از خرید آنها در محل خنک وخشک و یا در در یخچال استاندارد و در محل های ویژه تعبیه شده در یخچال برای نگهداری آجیل و مواد غذایی مشابه برای نگهداری طولانی مدت تر استفاده نمایند.

***آفلاتوکسین در آجیل ایرانی مشاهده نشده است

این اظهارات درحالی  است که رئیس سازمان غذا و داروی کشور گفت: آفلاتوکسین یا کپک آجیل، نوعی قارچ است که در پسته، بادام و برخی تخمه‌ها دیده می‌شود که خوشبختانه کشور ما در زمینه‌ سلامت آجیل وضعیت مناسبی دارد.

رسول دیناروند با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای کنترل و نظارت بر مواد غذایی در کشور شدت یافته است اظهار داشت: سلامت جامعه به ارائه غذای سالم و بهداشتی است که در این راستا وزارت بهداشت تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

وی با اشاره به شایعاتی مبنی بر ناسالم بودن آجیل و خشکبار در کشور بیان کرد: آفلاتوکسین یا کپک آجیل، نوعی قارچ است که در پسته، بادام و برخی تخمه‌ها دیده می‌شود که خوشبختانه کشور ما در زمینه‌ سلامت آجیل وضعیت مناسبی دارد.

رئیس سازمان غذا و داروی کشور با تاکید بر نگه‌داری آجیل در جای خشک افزود:  برای پیشگیری از بروز قارچ در آجیل مردم بهتر است که این خوارکی‌ها را در جاهای خشک و خنک نگهداری کنند.

وی اظهارداشت: در مورد نگهداری آجیل به خصوص پسته، بادام و... در کشور ما پیشرفت های خوبی در خصوص نحوه برداشت و نگهداشت این محصولات انجام شده است. بطوریکه در حال حاضر پسته ایران به کشورهای اروپایی و غربی صادر می شود و ما کمترین مرجوعی این محصولات را داریم.

 دیناروند ادامه داد: این وضعیت نشان می دهد که تولید کنندگان ما با شرایط بین المللی برداشت و نگهداشت پسته و... آشنا هسستند.

***فرآوری غیراصولی آجیل و خشکبار

دراین راستا همچنین یک عضو هیئت علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه اغلب فرآوری آجیل و خشکبار در کشور ما به صورت سنتی و غیر اصولی انجام می­شود گفت: این نوع از روش­ها به دلیل نبود کنترل درست و علمی معمولاً سبب از بین رفتن ارزش تغذیه­ای آجیل و خشکبار شده که نه تنها برای بدن مفید نبوده بلکه می تواند زیان آور نیز باشد.

دکتر علیرضا صادقیان ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: مغزها منبع بسیار غنی از ویتامین­ها نظیر A و E و املاحی چون فسفر، منگنز، کلسیم، آهن و سلنیوم هستند به‌علاوه، وجود اسیدهای­چرب ضروری امگا-3 و امگا-6 در این محصولات آنها را در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی ارزشمندتر ساخته است.

وی تصریح کرد: روش­های قدیمی فرآوری نظیر نمک­سود­کردن، خشک­کردن و دیگر مواردی از این قبیل، مواد مغذی آجیل و خشکبار را از بین برده و در برخی موارد با تولید ترکیبات مضر سلامتی مصرف­کننده را به خطر می‌اندازند به عنوان مثال افزودن بیش از حد نمک به پوسته بیرونی برخی از انواع آجیل و خشکبار برای فرآوری سبب افزایش فشار خون شده که خود عوارض متعددی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی ادامه داد: به علاوه، در برخی موارد فرآوری با روش­های غیر علمی و سنتی سبب فساد و مسمومیت این دسته از مواد غذایی می­شود. به عنوان مثال می­توان به مسمومیت­های غذایی ناشی از آلوده شدن آجیل و خشکبار با سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین اشاره کرد که مصرف آن عوارض جدی از جمله ابتلا به سرطان به دنبال دارد.

صادقیان در ادامه با اشاره به پایین بودن بازده اقتصادی روش­های سنتی فرآوری آجیل و خشکبار خاطر نشان کرد: روش­های سنتی از آنجایی که بازده پایینی به لحاظ حفظ مواد مغذی و بهره وری انرژی داشته و سبب هدر رفتن بخشی از ماده خام می­شوند، از نظر اقتصادی صرفه مناسبی نداشته و سبب پایین آمدن سود بالقوه این صنعت می­شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha