شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: 141863

برخی هم معتقدند که مصرف ژله می‌تواند از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کند و باعث استحکام بیشتر استخوان‌های بچه‌های در حال رشد شود.

ژله باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود؟

سلامت نیوز:برخی هم معتقدند که مصرف ژله می‌تواند از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کند و باعث استحکام بیشتر استخوان‌های بچه‌های در حال رشد شود.


دکتر محمدرضا وفا، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در هفته نامه سلامت نوشت: ژله ‌یکی از خوراکی‌هایی است که بیشتر افراد به‌دلیل وجود خاصیت چسبندگی،‌ آن را برای درمان بیماری‌های استخوانی مانند پوکی استخوان،‌ نرمی استخوان و حتی شکستگی‌های استخوانی مفید می‌دانند.

برخی هم معتقدند که مصرف ژله می‌تواند از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری کند و باعث استحکام بیشتر استخوان‌های بچه‌های در حال رشد شود. بهتر است بدانید که افراد مبتلا به مشکلات استخوانی مانند پوکی یا نرمی استخوان، برای بهبود شرایط خود، به دریافت حجم بالاتری از کلسیم و ویتامینD در برنامه غذایی‌شان نیاز دارند. بچه‌ها هم برای رشد بیشتر و بهتر استخوان‌ها در کنار حفظ استحکام آنها باید خوراکی‌های حاوی این دو ریزمغذی اساسی را در برنامه غذایی روزانه خود داشته باشند.

چسبندگی ژله، این تصور نادرست را برای بیشتر افراد به‌وجود می‌آورد که می‌توان برای درمان و پیشگیری از مشکلات استخوانی، از آن استفاده کرد در حالی که میزان کلسیم موجود در ژلاتین ژله‌ها، به‌قدری ناچیز است که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن را به‌عنوان منبعی برای دریافت کلسیم و غذای مناسبی برای استحکام استخوان‌ها معرفی کنیم.

از طرف دیگر، ژله‌ها دارای حجم بالایی از شکر هستند و زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی را به دنبال داشته باشد.

زمانی که افراد در معرض پوکی استخوان مانند خانم‌های یائسه یا بیماران مبتلا به نرمی استخوان و کودکان، ژله‌ها را برای دریافت کلسیم از آنها مصرف می‌کنند،‌ حجم بالایی از شکر، رنگ‌دهنده‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی را هم به بدن خود می‌رسانند و پس از مدتی، نه‌تنها مشکلشان حل نمی‌شود، بلکه با ابتلا به افزایش وزن، مشکل بیش از پیش تشدید خواهد شد.

ضمن اینکه رنگ‌ها و طعم‌های مصنوعی موجود در این محصولات هم می‌تواند به‌مرور زمان باعث ابتلا به ناراحتی‌های گوارشی در مصرف‌کنندگان دائمی بشود.

از این رو، به‌هیچ‌وجه توصیه‌ای برای مصرف ژله برای پیشگیری و درمان بیماری‌های استخوانی به هیچ‌کدام از افراد جامعه، مخصوصا گروه‌های آسیب‌پذیری مانند سالمندان و کودکان نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha