معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای برنامه ملی کنترل بیماری ها و طرح تحول بهداشت عمومی در سال ۹۴ خبر داد.

بعد از طرح تحول سلامت نوبت به تحول بهداشت رسید

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت از اجرای برنامه ملی کنترل بیماری ها و طرح تحول بهداشت عمومی در سال ۹۴ خبر داد.
به گزارش روابط عمومی رادیو سلامت، دكتر علی اکبر سیاری ـ معاون بهداشت وزارت بهداشت در برنامه «ره آورد» شبكه رادیویی سلامت با اعلام این خبر گفت: بهداشت عمومی شامل آب، غذا، محیط كار و زندگی و آموزش می شود که یکی از برنامه های سال 94 معاونت بهداشت، طرح تحول بهداشت عمومی است كه در این برنامه، نظارت ها روی بهداشت عمومی تشدید شده و بخش خصوصی اصناف نیز درگیر شده اند؛ و بازرسی، اطلاع رسانی و آگاهی، افزایش همکاری های بین بخشی از دیگر برنامه های تحول بهداشت عمومی است.
وی در ادامه بر لزوم توجه ویژه به کاهش عوامل خطر و جلوگیری از ابتلا به درمان بیماریها تأکید و بیان كرد: لازم است کاری کنیم تا مردم از سلامت آب و غذای مصرفی مطمئن شوند، چرا که نظارت بر بهداشت آب و امنیت غذا بر عهده وزارت بهداشت است. همچنین یكی از وظایف این وزارتخانه رسیدگی به وضعیت هوا است، البته مسئولیت مراقبت و كاهش آلودگی هوا با سازمان محیط زیست است. بنابراین در سال آینده بازرسی هایمان را افزایش می دهیم.


دكتر سیاری ادامه داد: همچنین حدود یك میلیون و 200 هزار از اماكن عمومی تهیه و توزیع مواد غذایی مورد نظارت و بازرسی قرار خواهند گرفت و با مشاكرت مردم نظارت بهتری خواهیم داشت. نظارت بر بهداشت عمومی؛ غذا، آب و ... نیازمند همكاری تمامی بخش ها از جمله وزارت جهاد كشاورزی، وزارت صنعت و معدن، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و ... هستیم.


بر اجرای برنامه ملی کنترل بیماری هاNCD) ) به منظور کنترل فشار خون، دیابت، چربی روستاییان در سال 94 تاکید و اظهاركرد: بیماری های غیر واگیر دار ناشی از رفتار مردم است. نداشتن تحرك بدنی،  مصرف غذایی ناسالم، مصرف سیگار به همراه عوامل خطری که ممکن است در هر فرد مثل فشار، قند و چربی خون باشد، از عوامل ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های مزمن تنفسی است كه  اگر بتوانیم با مشاركت مردم عوامل خطر را كنترل كنیم یعنی مردم سیگار مصرف نكنند، تحرك بدنی داشته باشند و غذای سالم(كاهش مصرف نمك، قند و روغن و افزایش مصرف سبزی و میوه) بخورند؛ خواهیم توانست بیماری های غیر واگیر دار را كنترل كنیم.


معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان خاطرنشان كرد: یكی دیگر از برنامه های وزارت بهداشت در سال 1394 این است كه 23 ملیون نفر روستاییان و شهرهای زیر 20 هزار نفر كه تحت پوشش شبكه بهداشت و درمانی ماست، 10 میلیون و یكصد هزار نفر حاشیه نشین، 5 میلیون نفر در شهرهای زیر 50 هزار نفر جمعیت و 10 میلیون نفر در شهرهای زیر 200 هزار نفر را تحت پوشش شبكه بهداشتی و درمانی قرار داده و پس از تشكیل پرونده و كنترل عوامل خطر، تحت مراقبت و آموزش قرار بگیرند تا بتوانیم با آموزش و اطلاع رسانی از طریق آموزش و پرورش و رسانه ها توانمندی مردم را در این زمینه ارتقاء دهیم.


یادآور می شود، برنامه «ره آورد» كاری از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20 به مدت 40 دقیقه از موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز تقدیم شنونده های صدای دانش، نشاط و آرامش می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha