شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
کد خبر: 141868

محققان ایرانی در ادامه راه خود به منظور دستیابی به دستاوردهای علمی و همگام بودن با جامعه پزشکی جهانی،در سال 93 توانستند در حوزه پزشکی به نتایج بسیار مهمی در تولید داروهای مورد نیاز بیماران و همچنین ابداع روش های درمانی نوین دست یابند.

سلامت نیوز: محققان ایرانی در ادامه راه خود به منظور دستیابی به دستاوردهای علمی و همگام بودن با جامعه پزشکی جهانی،در سال 93 توانستند در حوزه پزشکی به نتایج بسیار مهمی در تولید داروهای مورد نیاز بیماران و همچنین ابداع روش های درمانی نوین دست یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،تولید قرص کروسین، نانوداروی کورکومین، بومی سازی دانش فنی تولید هورمون اریتروپویتین، دهانشویه فلورین توتال و داروی گیاهی تحقیقاتی جدید برای درمان بیماری ویتیلیگو از جمله دستاوردهای پزشکی ایران در حوزه دارویی است.



** تولید قرص کروسین

قرص کروسین پس از طی مراحل تولید ماده اولیه به همت اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ثبت اختراع شده و انجام مطالعات بالینی مجوز تولید را دریافت کرده است.

این دارو از زعفران تولید شده است و پیشگیری یا درمان اختلالات شبکیه چشم و درمان آلزایمر از جمله خواص آن است.

کروسین به عنوان مکمل و آنتی اکسیدان قوی و پیشگیری کننده سرطان با دوز پایین یا در درمان چاقی و رژیم های کاهش وزن با دوز بالا، بسیار موثر است.



** ساخت نانوداروی کورکومین

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کسب دانش فنی نانوداروی کورکومین شده اند.

این دارو قرار است پس از طی مراحل تحقیقات آزمایشگاهی، بالینی و کسب موافقت های اصولی در وزارت بهداشت با دریافت پروانه ساخت در آینده نزدیک، وارد مرحله تولید شود.

کورکومین جز فعال گیاه زردچوبه است و مهمترین ویژگی بیولوژیکی کورکوکین خاصیت ضد التهابی، ضد توموری و آنتی اکسیدانی است.

در حال حاضر عصاره زردچوبه در فرم های خوراکی و به شکل قرص موجود است و برای تاثیر این عصاره بر روی بدن به شکل خوراکی باید دوزهای بالایی تجویز شود که به خوبی جذب بدن نمی شود در حالی که در فرم نانو این عصاره دوز کمتر و جذب بیشتری خواهد داشت.

این دارو برای درمان زخم، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، بیماری های قلبی و عروقی، میکروبی، ریوی، آرتریت نیز می تواند استفاده شود. کورکومین همچنین می تواند مانع از تشکیل لخته خون شود، پایین آورنده کلسترول است و موجب بهبود عملکرد کبد و دستگاه گوارش می شود.

این دارو یک ترکیب ضدسرطان است که برای درمان سرطان های تخمدان، سینه، خون و سرطان بافت نرم برای نخستین بار در خاورمیانه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تولید شده است و در حال حاضر در مراکز درمان سرطان کشور مورد استفاده قرار می گیرد.



** بومی سازی دانش فنی تولید هورمون اریتروپویتین

هورمون اریتروپویتین پیش از مرحله تولید و بومی سازی، از کشورهای دیگر وارد می شد.

این دارو پس از برطرف کردن نیازهای داخل کشور، از سال آینده به سایر کشورها صادر خواهد شد.

اریتروپویتین، هورمونی در بدن است که وظیفه خون سازی دارد و به هر دلیل که خون سازی در بدن دچار مشکل شود، می توان از اریتروپویتین دارویی استفاده کرد.

این دارو در درمان بیماری کم خونی ناشی از نارسایی مزمن کلیوی، سرطان، آرتروز، شیمی درمانی یا پرتودرمانی کاربرد دارد.

** داروی گیاهی ضد قارچ

داروی گیاهی ضد قارچ که به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و ساخته شده به مرحله تولید رسیده است.

شیاف گیاهی سیاه دانه با نام تجاری فیتوواژکس با شماره 75529 در سال 91 ثبت اختراع شد و پس از مراحل دریافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال حاضر وارد مرحله تولید شده است.

داروی فیتوواژکس نخستین داروی گیاهی سیاه دانه است که به مرحله تولید رسیده است.

این داروی گیاهی تا بیست سال آینده به طور انحصاری به نام جمهوری اسلامی ایران تولید می شود و کشور دیگری نمی تواند از این عنوان استفاده کند. برنامه ریزی شده است که این دارو علاوه بر تامین نیاز داخلی به کشورهای دیگر نیز صادر شود.

** تولید دارو

داروی مبتلایان به ام اس به نام اسویمر داروی زیپتین برای درمان دیابت نوع 2 و ارلووا برای درمان سرطان ریه از دیگر دستاوردهای محققان ایرانی است.

هزینه تولید و تهیه این داروها چندین برابر پایین تر از مشابه خارجی آنها است، همچنین تولید این داروها که صددرصد ساخت ایران هستند، ارزآوری بسیاری نیز برای کشور دارند.

تولید داروی گیاهی برای درمان بیماری لک و پیس (ویتیلیگو) از دیگر دستاوردهای محققان ایرانی است؛ تولید این دارو در مرحله تحقیقاتی قرار دارد.

** دهانشویه فلورین توتال

دهانشویه فلورین توتال نخستین محصول بهداشتی است که محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی با فرمولاسیون بهینه شده تولید کرده اند و اکنون وارد بازار شده است.

فرمولاسیون این دارو فاقد الکل و حاوی فلوراید و ستیل پیریدینیوم است که به صورت روزانه برای عموم قابل مصرف است.

ضد باکتری بودن، برطرف کننده بوی بد دهان، کمک به افزایش مقاومت مینای دندان و برطرف کننده پوسیدگی اولیه دندان از خواص این محصول است.

** تولید 18 قلم داروی نوترکیب و بیوتکنولوژی در کشور

به طور کلی ایران در زمینه تولید داروهایی با فناوری پیشرفته جزو کشورهای پیشگام است به گونه ای که 18 قلم داروی نوترکیب و بیوتکنولوژی در حال حاضر در کشور تولید می شود. همچنین توسعه شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید دارو بسیار جدی گرفته شده است.

محققان ایرانی همچنین در زمینه درمان انواع سرطان ها به دستاوردهای مهمی دست یافته اند که ابداع روش های نوین درمانی، تولید واکسن و داروهای نوین و کیت های تشخیصی از جمله آنها است.

محققان ایرانی همچنین در زمینه درمان انواع سرطان ها به دستاوردهای مهمی دست یافته اند که ابداع روش های نوین درمانی، تولید واکسن و داروهای نوین و کیت های تشخیصی از جمله آنها است.

** ابداع روش نوین در درمان خشکی دهان بیماران مبتلا به سرطان های سر و گردن

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ابداع روشی نوین موفق به درمان خشکی دهان گزروستومی در بیماران مبتلا به سرطان های سر و گردن شدند.

در این روش ابداعی، سلول های بنیادی به همراه فاکتورهای رشد از پلاکت های خون بیماران مبتلا به سرطان های سر و گردن به جز سرطان غدد بزاقی در کلین روم دانشکده پزشکی مشهد جداسازی و پس از آن سلول های بنیادی به غدد بزاقی بیماران تزریق شد.

** بازسازی مثانه در افراد مبتلا به سرطان

روش بازسازی مثانه در افراد مبتلا به سرطان برای نخستین بار در کشور به دست جراح ایرانی و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری ابداع شد و در نشریه بین المللی ارولوژی به چاپ رسید.

در این روش بخشی از روده کوچک که به شکل کروی درمی آید، جایگزین مثانه بیمار می شود. این شیوه برای زنان و مردان مبتلا به سرطان مثانه کاربرد دارد.

** واکسن G2 برای پیشگیری از بروز سرطان

حدود 22 سال قبل تحقیقات برای تهیه و تولید این واکسن در کشور آغاز شد و تمام آزمایش ها در مورد سمیت و تاثیرات آن بر سلامت بدن در سه فاز آزمایشگاهی، حیوانی و بالینی صورت گرفت.

آزمایش های صورت گرفته نشان داده است که این واکسن ایمن است و عوارض جانبی ندارد.

این واکسن بر روی حدود هزار بیمار مبتلا به آسم و آلرژی و تعدادی از بیماران سرطانی صورت گرفت و مشخص شد که این دارو می تواند به سلامت و طول عمر بیماران کمک کند.

این واکسن با افزایش سطح ایمنی بدن، فرد را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها مانند سرطان ایمن می کند.

** بررسی خواص درمانی زعفران بر روی تومورهای سرطان سینه

زعفران نه تنها به عنوان یک ادویه، بلکه به عنوان یک گیاه دارویی با استفادههای درمانی متنوع، مورد توجه است.

کاربرد مهمی که امروزه برای این گیاه ثابت شده، نقش آن در درمان سرطان‮های مختلف است.

از این رو پژوهشگران دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس طی تحقیقی به بررسی اثر کروسین و کروستین موجود در زعفران بر بیان ژن های p53 و p27 در تومورهای سرطان سینه پرداختند و به این نتیجه رسیدند که زعفران در درمان تومورهای سرطان سینه موثر است.

** ساخت کیت تشخیصی سرطان دهانه رحم

محققان انستیتو پاستور ایران موفق شده اند کیت تشخیصی سیتولوژی بر پایه محیط مایع برای غربالگری سرطان دهانه رحم را بسازند.

این کیت برای فرآوری و بررسی میکروسکوپی نمونه های سرویکس به منظور غربالگری کیفی سیتولوژیک و کمک به تشخیص سرطان رحم و ضایعات پیش سرطانی آن و تهیه نمونه برای تشخیص مولکولی عوامل عفونی موثر این ضایعات کاربرد دارد و جزو محصولات تشخیصی آزمایشگاه های طبی است.

** تشخیص سرطان پیش از بروز علایم بالینی

محققان ژنتیک کشورمان همچنین موفق به تولید کیت های تشخیصی با قابلیت شناسایی زودهنگام سرطان بر اساس مولکول های منتقل کننده پیام های سلولی شدند.

با تولید کیت های تشخیص زودهنگام، امکان تشخیص سرطان پیش از بروز علایم بالینی در کشور فراهم شده که مهمترین رمز موفقیت در مواجهه با سرطان تشخیص زودهنگام بیماری است.

حاصل این تحقیقات به صورت دو کیت تشخیصی تجاری سازی شده که در غربالگری سرطان قابل استفاده است.

** دستیابی به روش تزریق سطحی رادیوداروها برای درمان سرطان سینه

در این روش ابداعی محققان ایرانی، دیگر نیازی به تخلیه غدد لنفاوی زیر بغل نیست و می توان با عوارض کمتر اقدامات اولیه برای درمان بیماری را انجام داد.

در این روش، میزان توافق زیربغلی تزریق سطحی و عمقی رادیوداروها برای پیدا کردن غده لنفاوی پیشاهنگ و نقشه برداری لنفی در بیماران مبتلا به سرطان سینه مورد بررسی قرار گرفته است.

این روش در حال حاضر برای مبتلایان به سرطان سینه استفاده می شود و انجام دادن آن بسیار ساده تر و با هزینه کمتر صورت می گیرد. همچنین با استفاده از این روش درد بیمار بسیار کمتر می شود.

** رادیوتراپی در حین عمل جراحی در کشور

رادیوتراپی یکی از روش های اصلی درمان سرطان است که سبب از بین رفتن تومورهای بدخیم می شود.

محققان کشورمان برای نخستین بار در کشور موفق به ابداع روشی شده اند که می توان با استفاده از آن در حین عمل جراحی، رادیوتراپی را نیز انجام داد.

در گذشته بیماران سرطانی در چندین جلسه پس از جراحی به مراکز رادیوتراپی مراجعه و تحت درمان قرار می گرفتند اما اکنون با استفاده از این روش تعداد جلسات رادیوتراپی به تعداد قابل توجهی کاهش یافته است.

** دستگاه گاماکروپ در کشور

یکی دیگر از موفقیت های پژوهشگران و محققان ایرانی، ابداع دستگاه گاماکروپ است. این دستگاه حدود سه سال گذشته مراحل تولید را سپری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مجوز تولید انبوه آن را صادر کرده است.

این دستگاه در عمل جراحی سرطان سینه، روده، گردن، پوست و بیماری های غدد لنفاوی کاربرد دارد و می توان از آن در حین عمل جراحی استفاده کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha