عضو شورای عالی نظام‌پزشکی گفت: پیشنهاد نظام پزشکی برای سال آینده، افزایش ۲۵ درصد ویزیت پزشکان متخصص و خدمات هتلینگ بیمارستانهای خصوصی است و در مورد متخصصان اطفال و داخلی، علاوه بر رشد 20 تا 25 درصدی، 10 تا 15 درصد دیگر نیز باید به نرخ تعرفه آنها افزوده شود.

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام‌پزشکی گفت: پیشنهاد نظام پزشکی برای سال آینده، افزایش ۲۵ درصد ویزیت پزشکان متخصص و خدمات هتلینگ بیمارستانهای خصوصی است و در مورد متخصصان اطفال و داخلی، علاوه بر رشد 20 تا 25 درصدی، 10 تا 15 درصد دیگر نیز باید به نرخ تعرفه آنها افزوده شود.

داریوش طاهرخانی در گفت‌‌وگو با فارس، در رابطه با آخرین جزئیات تعرفه‌های بخش خصوصی که شب گذشته در سازمان نظام‌پزشکی به تأیید رسید، گفت: بر اساس قانون، تعرفه‌ها باید براساس قیمت تمام‌شده در نظر گرفته و از طرف بیمه سلامت اعلام شود. این تعرفه‌ها قبل از پایان سال باید به تصویب برسد و ابتدای سال اجرایی شود.

وی ادامه داد: اما در سال‌های گذشته شاهد این بوده‌ایم که تعرفه‌ها با تأخیر ابلاغ می‌شده و چالش‌های زیادی را ایجاد کرده است. بنابراین باید دقت شود که تأخیر در ابلاغ این تعرفه‌ها مانع از این نمی‌شود که سازمان مالیاتی در محاسبات خود در جامعه پزشکی این تأخیر را لحاظ کند.

طاهرخانی گفت: تأخیر در ابلاغ تعرفه ها باعث شده تا جامعه پزشکی همه‌ساله دچار چالش‌های زیادی شوند، اما امسال سازمان نظام پزشکی به وظیفه خود عمل کرد و در جلسه‌ای فوق‌العاده تعرفه سال 94 را به تصویب رساند. بنابراین می‌طلبد که شورای عالی بیمه و هیأت دولت به تکالیف خود در این زمینه عمل کنند و قبل از سال جدید این تعرفه‌ها را مورد بررسی قرار داده و نظر نهایی خود را ابلاغ کنند.

عضو شورای عالی نظام‌پزشکی افزود: اگر تعرفه ها آنچنان که باید در زمان مشخص خود قبل از آغاز سال جدید به تصویب برسد، سال بسیار تنظیم‌شده‌ای را در اقتصاد سلامت شاهد خواهیم بود.

وی گفت: در جلسه نظام‌پزشکی اولین موضوعی که به تصویب رسید این بود که ملاک پرداخت سازمان‌های بیمه پایه به مراکز طرف قرارداد در بخش خصوصی تعرفه‌های خصوصی باشد نه دولتی، چرا که در حال حاضر ملاک پرداخت بیمه‌های پایه تعرفه‌های دولتی است و این امر باعث شده مردم سهم بیشتری را از جیب بپردازند.

طاهرخانی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال 94 با تعرفه‌های جدید، مردم سهم کمتری را از جیب بپردازند، تصریح کرد: در تعرفه پزشکان عمومی که بیشترین بار مراجعه سرپایی به این گروه است، در سال 93 با توجه به اینکه بیمه تعرفه دولتی را ملاک قرار داده بود، مردم در هر بار مراجعه 11 هزار تومان از جیب پرداخت کردند.

عضو شورای عالی نظام‌پزشکی تصریح کرد: اما در سال 94 اگر تعرفه‌ مصوب که برای پزشکان عمومی 23 هزار تومان است به تصویب برسد و بیمه‌های پایه ملاک پرداخت را تعرفه خصوصی قرار دهند، 70 درصد این هزینه را پوشش خواهند داد و مردم در مراجعه خود 7 هزار تومان باید بپردازند.

وی گفت: همچنین قرار شد تعرفه‌ای واحد در کشور ابلاغ شود، در سنوات گذشته تعرفه‌ای به تصویب می‌رسید و به استان‌ها پس از آن اختیار تعدیل این تعرفه‌ها داده می‌شد که این امر باعث چندگانگی در اجرای تعرفه‌ها و ایجاد چالش در این زمینه می‌شد.

طاهرخانی همچنین گفت: در بحث طرح تحول سلامت، کادر درمان غیرپزشکی نسبت به تبعیض پرداختی‌ها نارضایتی داشتند، بنابراین این موضوع را در تعیین تعرفه‌ها دیدیم و در تعرفه هتلینگ، قرار شد رشد تعرفه‌ای به گونه‌ای باشد که این افراد به حقوق قانونی خود برسند، چرا که 60 درصد هزینه هتلینگ صرف پرسنل در بخش خصوصی می‌شود.

عضو شورای عالی نظام‌پزشکی ادامه داد: بنابراین رشد تعرفه هتلینگ در بخش خصوصی برای سال 94، 25 درصد خواهد بود.

وی افزود: تعرفه پزشکان متخصص، رشد 20 تا 25 درصد دارد، اما در مورد پزشکان متخصص غیرجراح که مشمول کتاب تعرفه‌ها نمی‌شوند و از محل نسخه‌نویسی خدمات ارائه می‌دهند مانند اطفال و داخلی، علاوه بر رشد 20 تا 25 درصدی، 10 تا 15 درصد نیز به نرخ تعرفه آنها افزوده می‌شود.

طاهرخانی گفت: براساس اهداف قانونی که برای نظام پزشکی تعریف شده امیدواریم بیمه‌های پایه ملزم شوند تا در بخش خصوصی تعرفه‌های خصوصی را برای ملاک پرداخت‌های خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha