یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
کد خبر: 141921

«اصلا نمی‌دانم چرا شهرداری مجوز می‌دهد.»، «كن یعنی باغ، حالا اگر باغ‌هایش آسفالت شود چه از آن می‌ماند؟!»

سلامت نیوز:«اصلا نمی‌دانم چرا شهرداری مجوز می‌دهد.»، «كن یعنی باغ، حالا اگر باغ‌هایش آسفالت شود چه از آن می‌ماند؟!»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون ،خیابان مرادی منطقه كن است. مردم جمع شده‌اند. محلی هستند، از حرف زدن‌شان و نوع پوش‌شان معلوم است. بعضی‌ها هم‌ از خانه‌ها سرك كشیده‌اند ولی از نوع ایستادن‌شان معلوم است كه جزو حاضران در میان مردم هستند. جمع زیادی نیست اما قابل ملاحظه است. چهره‌های برافروخته، هرم نفس‌ها و خشم نگاه‌ها، تاثیر جمعیت را چند برابر كرده. باید فهمید برای چه اینجا جمع شده‌اند. از لابلایشان كه رد شوید معلوم می‌شود از چه عصبانی هستند؛ «چه معنی داره، هی ما هیچی نمی‌گوییم و هی اینجا ساختمان می‌سازند.»، «چند روز دیگر زیر این‌همه ساختمان دفن می‌شویم.»،

«اصلا نمی‌دانم چرا شهرداری مجوز می‌دهد.»، «كن یعنی باغ، حالا اگر باغ‌هایش آسفالت شود چه از آن می‌ماند؟!» انتهای جمعیت محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران و رحمت‌ا... حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شهر تهران هم حضور دارند. محلی‌هایی كه دیگر فهمیده‌اند شهرداری نه تنها به فكرشان نیست بلكه تیشه برداشته و می‌خواهد ریشه زندگی‌شان را بزند، جمع شده‌اند تا بلكه صدای اعتراض‌شان بلندتر شود و به گوش شهرداری برسد. مردم یك چیز می‌خواهند: «ساخت‌و‌ساز در كن متوقف شود.» ساخت و سازی كه مدت‌هاست بلای جان اهالی این دهكده خوش آب و هوا و سرسبز شده است. اما این اتفاق چندان جدید نیست. همین چند وقت پیش بود كه فعالان محیط‌زیستی مقابل شورای شهر جمع شده بودند و به سلطه برج‌سازان و تراكم‌فروشی‌های شهرداری اعتراض داشتند.


نزدیكی‌های انتهای بزرگراه شهید همت و نرسیده به میدان المپیك، اینجا منطقه كن است؛ همان‌جایی كه به باغات توتش معروف است و بافت قدیمی و نوستالژیك. كن در تقسیم‌بندی مناطق تهران، جزو منطقه 5 قرار گرفته است. به كن كه وارد می‌شوید انگار از شهر به روستا آمده‌اید. کوچه‌های باریک، خانه‌هایی حداكثر دو طبقه و قدیمی كه بعضی‌هاشان از سیمان و بعضی دیگر از كاه‌گل ساخته شده‌اند. اما آن وسط‌ها بعضی خانه‌ها طاقت نیاورده‌اند و شبیه ساختمان‌های امروزی شده‌اند. پشت هركدام از این كوچه‌های تنگ و باریك، باغی زندگی می‌كند. باغ ها در اطراف منطقه زیاد است اما از وقتی بزرگراه همت و آبشناسان و آزادراه تهران- شمال كشیده شده‌اند، بخش‌های زیادی از این باغ‌ها تخریب شده‌اند. از همت به سمت جنوب كن می‌رویم. چشم كه بگردانی، خیلی جاها حصارهای ایرانیتی كشیده شده. با یك سرك‌كشی دزدكی می‌بینید كه پشت ایرانیت‌ها پر است از مصالح ساختمانی، درخت‌های قطع شده، پی ریخته‌شده ساختمان و... كنار هر كدام هم به فاصله زیاد روی علمك‌های زرد رنگ اطلاعات ساخت بنا را نوشته‌اند. آنقدر زیادند كه هركه نداند فكر می‌كند قرار است اینجا شهركی عظیم بنا شود. اما تا آنجایی كه ذهن یاری می‌كند كن یكی از دهكده‌های بزرگ تهران است كه دیگر الان به عنوان دهكده شناخته نمی‌شود. تا همین چند سال پیش هم بكر و دست‌نخورده مانده بود. بافت معماری از خشت و گل و شیروانی‌های فلزی و چوبی. اما چند وقتی است كه خبرهای زیادی درباره این منطقه كوچك منتشر می‌شود. خبرهایی از گودبرداری و ساخت‌وسازهای غیراصولی.


  تخریب 47/5 هكتار از باغات كن طی10سال گذشته
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، ماه پیش درباره تخریب باغ‌های كن گفته بود: «باغات کن به دو قسمت تقسیم می‌شود که در قسمت شمالی که در بالای اتوبان شهیدهمت قرار دارد، دارای پهنه G و 240 هکتار درخت است؛ اما در قسمت جنوبی که حدود 160 هکتار باغ است، در معرض تخریب قرار گرفته به‌گونه‌ای که براساس نقشه هوایی از سال 2004 تا 2014 حدود 47/5 هکتار باغ از بین رفته و تبدیل به کاربری غیرفضای سبز بدل شده  و در پهنه R قرار گرفته است.»
اما این تنها خبر در ماه‌های اخیر نیست، آنقدر شورای شهر به ساخت و ساز در این منطقه درخت‌خیز(!) اعتراض كرده كه حد و حصر ندارد. باوجود همه این اعتراض‌ها بازهم خبرهای زیادی درباره اجازه ساخت‌وساز در این منطقه از طرف شهرداری منطقه 5 منتشر می‌شود. همه اینها ادامه داشت تا اینكه مردم منطقه تصمیم گرفتند خودشان دست به كار شوند تا شاید جلوی این ساخت‌وسازهای بی‌رویه را بگیرند. علاوه بر مردم محلی، دو عضور ارشد شورای شهر تهران هم حضور داشتند. محمد حقانی و رحمت‌ا... حافظی. حداقل تاثیر حضور آنها، نشان دادن همبستگی‌شان با مردم منطقه در این اتفاق به‌خصوص است.


  اعتراض به گودبرداری شبانه
اوایل اسفندماه بود كه رئیس كمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر از گودبرداری و تخریب باغات کن توسط تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 خبر داد و گفت: این عملیات باید متوقف شود. رحمت‌ا... حافظی در جلسه روز دهم اسفند شورای شهر به ساخت و ساز تعاونی مسکن شهرداری مناطق 7 و 17 در باغات کن تذکر داده و گفته بود: « تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 نسبت به گودبرداری و تخریب باغات برای ساخت مسکن اقدام کرده است. ضمن تذکر به شهرداری درخواست صدور توقف این عملیات و اعطای زمین جایگزین به این تعاونی را دادیم.» اما آنقدر این گودبرداری شبانه ادامه پیدا كرد تا صبر مردم تمام شد و به میدان آمدند. دیروز صبح جمعی از اهالی منطقه کن در خیابان مرادی، کوچه جاوید در انتقاد به گودبرداری شبانه در زمینی به مساحت ۷۰۰۰ متر مربع‌ در این منطقه؛ تجمع کردند که به گفته یک عضو شورای شهر در طرح تفصیلی شهر تهران کاربری فضای سبز دارد. گفته می‌شود گودبرداری در این منطقه پس از سخنان مقام معظم رهبری شبانه صورت می‌گیرد! حافظی كه در مراسم حاضر است می‌گوید: «دلیل این تجمع این است که یکی از موهبت‌های الهی، باغات و فضای سبز هستند که خوشبختانه منطقه 5 هنوز مورد یغما و تاخت‌وتاز قرار نگرفته است. اما در جنوب بزرگراه شهید همت 120 هکتار از باغات کن به صورت پیوسته وجود دارد که متأسفانه چند سال قبل در طرح تفصیلی و جامع شهر تهران کاربری مسکونی آنها دیده شده بود که این خلاف قانون بوده. متأسفانه به دلیل رعایت نكردن موارد قانونی و به استناد طرح تفصیلی در سال‌های گذشته در باغات کن، صدور مجوزهای ساخت و ساز آغاز شد و درنهایت بخشی از این باغات مورد تاخت و تاز افراد سودجو قرار گرفت.» حافظی ادامه داد: «3، 4 هفته پیش شورای شهر تهران مصوبه و طرح دو فوریتی را به تصویب رساند که در این طرح به کمیسیون ماده 5 پیشنهاد شده که کاربری باغات کن در جنوب بزرگراه شهید همت که کاربری آنها در گذشته مسکونی بوده تغییر و اصلاح شود و درنهایت به کاربری فضای سبز تبدیل شود.»


  تخلف در شهرداری منطقه 5
به گفته حافظی طبق قانون شهرداری مکلف است از صاحبان این باغات حمایت و موظف به تأمین آب موردنیاز باغات بوده و باید در سایر بخش‌ها نیز کمک‌هایی را به صاحبان باغات داشته باشد. در مواقعی هم که مالک تمایلی برای حفظ باغ ندارد، شهرداری موظف است آن را خریداری و به فضای سبز تبدیل كند و دراختیار كل مردم قرار دهد. اما به گفته این عضو شورای شهر آنچه در بخشی از باغات کن شاهد آن بودیم، این است که در یکی از زمین‌های این باغات به متراژ حدود 7 هزار مترمربع، تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 مجوزی را برخلاف قانون گرفته و در دو سه هفته گذشته اقدام به گودبرداری در این محل کرده است.
 براساس قانون صدور مجوز برای تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 از سوی شهرداری غیرقانونی است كه گویا توسط شهردار سابق منطقه 5 صورت گرفته است که به گفته حافظی کمیسیون سلامت و شورای شهر از او به سازمان بازرسی کل کشور شکایت کرده است: «دلیل این شکایت این است که وقتی زمینی بالاتر از 2 هزار مترمربع باشد باید برای صدور مجوز به سازمان پارک‌ها و فضای سبز و کمیته ماده 7 به‌اجرا درآید و درنهایت مجوز توسط آن مجموعه صورت گیرد که متأسفانه شهردار سابق منطقه 5 در این زمینه تخلف کرده است، چرا که متراژ زمین را 1950 متر اعلام كرده در حالی که مساحت این زمین بالغ بر 7 هزار مترمربع است. کمیسیون سلامت به هیچ‌وجه از این موضوع کوتاه نخواهد آمد و پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.» محمد حقانی هم گفته است: «شهردار منطقه ۵ تا این لحظه به خوبی در مقابل تهدیدها مقاومت و ایستادگی کرده است. مطمئن باشید که شورای شهر تهران تا آخر از شهردار منطقه حمایت خواهد کرد و سعی می‌کنیم این پرونده را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنیم.»


  گودبرداری فعلا متوقف شده است
حافظی درباره آخرین اقدامات انجام‌شده از طرف شهردار جدید منطقه 5 جهت جلوگیری از ساخت و ساز برای احداث تعاونی منطقه 7 در قسمتی از باغات کن گفت: «خوشبختانه شهردار جدید منطقه 5 در این زمینه ایستادگی کرده، و باوجود اینکه حکم جلب او صادر شده است از تلاش‌های خود دست برنداشته است و همچنان مصر به جلوگیری از ساخت و ساز در این بخش از باغات کن است.» به گفته حافظی زمین اشاره شده جهت احداث تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 در سه سال پیش به رقم هر مترمربع 370 هزار تومان خریداری شده است كه با تغییر کاربری این زمین، هر متر آن‌ بالغ بر 5 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. حافظی اما در آخر گفت خوشبختانه پس از صحبت‌های اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان محیط‌زیست و مدیریت شهری و همچنین واکنش اعضای شورای شهر، از چهار روز قبل گودبرداری در این منطقه در این بخش از باغ کن متوقف شده است: «متأسفانه روندی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، سرنوشت باغات کن نیز به سرنوشت باغات طرشت دچار خواهد شد و باید بتوانیم با  اقدامات حاضر و به موقع از تخریب باغات جلوگیری کنیم.».

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha