اینترنت محبوبیت زیادی در میان خانواده‌ها پیدا کرده اما از سویی دیگر می‌تواند محیطی خطرناک برای کودکان باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر از ٨٠‌درصد خانواده‌ها در مورد رویارویی کودکان خود هنگام استفاده از اینترنت نگران هستند.

سلامت نیوز:اینترنت محبوبیت زیادی در میان خانواده‌ها پیدا کرده اما از سویی دیگر می‌تواند محیطی خطرناک برای کودکان باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر از ٨٠‌درصد خانواده‌ها در مورد رویارویی کودکان خود هنگام استفاده از اینترنت نگران هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،«اینترنت» یکی از نوآورانه‌ترین اختراعات برای انسان است و در تمام قسمت‌های زندگی از اقتصاد و جامعه گرفته تا سلامت، معنویت و... حضور دارد. در جهان میلیون‌ها کودک با اینترنت سر و کار دارند. كودكانی كه برای دستیابی به اطلاعات و برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده از طریق نامه الکترونیکی، آموختن مهارت‌های رایانه‌ای و شرکت در بحث، به اینترنت مراجعه می‌کنند. درعین‌حال که اینترنت محبوبیت زیادی در میان خانواده‌ها پیدا کرده اما از سویی دیگر می‌تواند محیطی خطرناک برای کودکان باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر از ٨٠‌درصد خانواده‌ها در مورد رویارویی کودکان خود هنگام استفاده از اینترنت نگران هستند.
یک پروژه تحقیقاتی که میان کودکان مدرسه ابتدایی آمستردام انجام گرفته نشان می‌دهد که کودکان با خشونت با یكدیگر بحث و جدل می‌کنند و این اتفاق در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را داشته و یكی از مهم‌ترین دلایل آن رویارویی کودکان با خشونت، خصوصا از طریق اینترنت است.
در همین رابطه جهت بررسی و مطالعه تجارب منفی کودکان از اینترنت، از آنان خواسته شد تا بعضی چیزهایی که هنگام استفاده از اینترنت برای آنها ایجاد مزاحمت و اغتشاش می‌کنند را بنویسند. کودکان اغلب این نوع اطلاعات را نمی‌دهند زیرا می‌ترسند این اطلاعات به گوش والدین یا دبیران آنها برسد. در سال ١٩٩٩، ٧/٢٤‌درصد از کودکان مورد مطالعه، هنگام استفاده از اینترنت با موارد ناراحت کننده، ناخوشایند و اضطراب‌آور روبه‌رو می‌شدند. اما این رقم در سال‌های بعد افزایش یافت، به‌طوری‌که در‌ سال ٢٠٠٤ به ٥٠‌درصد رسید.


دکتر جانیس ریچادسون، مشاور ارشد پروژه اروپایی شبکه مدارس با تشریح مفهوم «اینترنت ایمن» و «اینترنت بهتر» در اتحادیه اروپا می‌گوید: ما باید اینترنت بهتر داشته باشیم و درحقیقت این ما هستیم که اینترنت را ایمن می‌کنیم نه ابزارها بنابراین نیاز داریم تا آگاهی خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان را بالا ببریم و در این راه آموزش تأثیر بسیاری دارد برای این‌که کودکان و نوجوانان بدانند چگونه با اینترنت برخورد کنند. باید بدانیم که مشکل از کجاست و چطور می‌شود با آن مقابله کرد و در تحقیقاتی که انجام شده نیز به این نتیجه رسیده‌ایم که آموزش و ارتقای آگاهی جامعه در برابر اینترنت بهترین راه است.
شبکه مدارس اتحادیه اروپا متشکل از کودکان و نوجوانی است که در آن فعال هستند و اصل آموزش آنها از مهدکودک شروع می‌شود و می‌آموزند چگونه با اینترنت برخورد کنند و سعی داریم تا آنها به حقوق خود که حق اطلاعات، حق مشارکت و حق آموزش است دست پیدا کنند. وی با بیان این‌که شما باید بدانید چطور می‌توانید از تکنولوژی استفاده کنید و بعد از آن زیرساخت مهم است، اظهار داشت: ما تیم‌های متخصص زیادی داریم و از سرتاسر دنیا دعوت کرده‌ایم و ٣‌سال پیش متوجه شدیم که بچه‌ها در ٢ سالگی از تبلت استفاده می‌کنند و هیچ آموزشی برای خانواده‌ها در این زمینه وجود ندارد. مدارس باید روی ٥ بحث اطلاعات، ارتباطات، خلاقیت، مسئولیت‌پذیری و حل مشکلات تمرکز داشته باشند و باید در دوران کودکی به آنها آموزش دهیم که چگونه با تکنولوژی برخورد کنند و نحوه و تکنیک استفاده از تکنولوژی را نیز یاد بگیرند.


استاد دانشگاه موناش استرالیا افزود: اینترنتی که می‌خواهیم باید به شکلی باشد که کودکان و نوجوانان نسبت به رفتار خود مسئول باشند و خیلی خوب است بدانیم که برنامه‌هایی در اینترنت است که به بهتر شدن وضع جامعه کمک می‌کند و باید به کودکان و نوجوانان آموزش خود کنترلی بدهیم. نقش پدر و مادرها در آموزش کودکان خیلی مهم است.
وی با تأکید بر این‌که به قول بنجامین فرانکلین «بچه‌ها با تقلید از بزرگترها یاد می‌گیرند پس بکوشیم امور ارزشمندی را به آنها نشان دهیم»، افزود: در ‌سال ٢٠٠٣ کتابی نوشتند به اسم «مجددا فکر کنیم درباره تحصیلات بچه‌ها در عصر دیجیتال» و به این سوال پاسخ دادند که چرا بچه‌ها درس می‌خوانند و به مدرسه می‌روند. درحقیقت ابزاری برای اندازه‌گیری نداریم برای این‌که ببینیم آیا تکنولوژی، ایده‌ها و خلاقیت بچه‌ها را افزایش می‌دهد. ما اطلاعات زیادی از خطوط کمک (help line) جمع‌آوری کردیم و بزرگترین مفهوم مشترکی که وجود دارد این است که وقتی بچه‌ها در برابر اطلاعات نامناسب زیادی قرار می‌گیرند موجب خشونت در آنها می‌شود.
نكته غیرقابل كتمان این است كه امروزه نمی‌توان كودكان را از دسترسی به ابزاری مانند تبلت و رایانه و به تبع آن اینترنت منع كرد. اما دسترسی به این ابزار همان قدر كه می‌تواند راهگشا باشد‌، به همان میزان می‌تواند آسیب‌هایی را با خود به همراه داشته باشد. شاید بهترین راهكار برای جلوگیری از آسیب‌های پیش رو، ‌آشنا ساختن كودكان با آن چیزی است كه هر روز به آن مراجعه می‌كنند و بخش زیادی از وقت خود را با آن می‌گذرانند كه مسئولیت این آشنایی در وهله اول با خانواده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha