یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷

یک‌شنبه دهم اسفند که «سعید سهیلی» معلم دبستان کوچ‌رو «امیرآباد» کار روزانه‌ و تدریس خود را در دبستان 6 نفره‌اش به پایان رساند فکر نمی‌کرد روز بعد باید جلو اسم 5 دانش‌آموز از دبستان 6 نفره‌اش علامت غایب بزند.

دانش آموزان غایب، مین حاضر

سلامت نیوزیک‌شنبه دهم اسفند که «سعید سهیلی» معلم دبستان کوچ‌رو «امیرآباد» کار روزانه‌ و تدریس خود را در دبستان 6 نفره‌اش به پایان رساند فکر نمی‌کرد روز بعد باید جلو اسم 5 دانش‌آموز از دبستان 6 نفره‌اش علامت غایب بزند.

این معلم در گفت‌وگو با  ایسنا ، اظهار کرد: 10 سال سابقه‌ی تدریس دارم و سه سال اخیر را در این منطقه در خدمت دانش‌آموزان عشایری بوده‌ام و چون آن روز به ایلام آمده بودم و روز بعد به امید دیدن گل لبخند دانش‌آموزان به دبستان رفتم تنها دانش‌آموزی که از این حادثه مصون مانده بود کنار دبستان با چهره‌ای غمگین و معصومانه از همکلاسی‌هایش گفت که دیروز انفجار مین آن‌ها را از هم جدا کرده بود.

این معلم ادامه داد: دفتر حضور و غیابم را باز کردم:

کلاس اول:

محمد باباخانی: غایب

کلاس دوم:

امیرمحمد پیکانی: غایب

کلاس سوم:

مهدی باباخانی: غایب

کلاس پنجم:

امیرحسین پیکانی:غایب

محمدهادی ملکیان: غایب

معلم این دانش‌آموزان گفت: آرزویم این است که دوباره در این مدرسه حاضر شوم و به دانش‌آموزانم بگویم که غیبتشان موجه بوده است.

این غیبت‌ها نمی‌دانیم که تا کی ادامه دارد، اما یادمان نرفته که در سال‌های گذشته جشن پایان مین‌زدایی هم داشته‌ایم، مین‌هایی که هرازگاهی نه‌تنها این دبستان بلکه چه بسیار کانون‌های خانواده‌ای که از هم پاشیده است.

با ورود این قربانیان کوچک مین به خوزستان خبرنگاران ایسنا در این استان هم سنگ تمام گذاشتند و آخرین وضعیت آن‌ها را مخابره کردند.

محمدهادی ملکیان 12 ساله با 57 درصد، امیرحسین پیکانی 11 ساله با 30 درصد، امیرمحمد پیکانی 8 ساله با 30 درصد و مهدی باباخانی 11 ساله با 38 درصد مجروحیت، بیماران مهمان چهار تخت بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان طالقانی اهوازند.

از این میان محمدهادی که پزشک معالج این دانش‌آموزان از او به نام بیمار تخت یک یاد می‌کند، وضعیت نامساعدتری دارد. مچ پای چپ او قطع‌شده و وضع پای راست نیز با زخمی باز و عمیق چندان تعریفی ندارد.

دکتر مریم صابری- پزشک معالج دانش‌آموزان مجروح بستری در بیمارستان طالقانی- درباره وضعیت این بیماران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خوزستان، اظهار کرد: اقدامات جراحی و درمانی در حال انجام و تمامی مشاوره‌ها انجام‌شده است. این بیماران نیاز به دبرید باند دارند که روز شنبه کارهای دبرید باند و جراحی انجام خواهد شد.

وی افزود: خطر همیشه با سوختگی همراه است، ولی امیدواریم با درمان‌هایی که انجام می‌دهیم، خطر را دور کرده و این چهار کودک بهبودیافته و از بیمارستان خارج شوند.

صابری ادامه داد: بیمار تخت یک مشکل آمپوتیشن پا (قطع پا) دارد. در حال حاضر در حال انجام اقدامات درمانی برای وی هستیم. با متخصصان ارتوپدی نیز در حال مشورت هستیم تا ببینیم نظر آن‌ها چیست. همچنین با فوق تخصص‌های عروق مشورت می‌کنیم تا وضعیت خون‌رسانی به زخم این بیمار مشخص شود. درمجموع، اقدامات درمانی به بهترین نحو در حال انجام است.

وی درباره وضعیت پای محمدهادی ملکیان اظهار کرد: مچ پای راست در همان هنگامی‌که روی مین رفته، قطع‌شده است. در ساق پای چپ نیز یک زخم باز دارد و استخوان پاشکسته است. برای مچ پای قطع‌شده که در حال حاضر تنها می‌توانیم زخم را ببندیم و کارهای درمانی را انجام دهیم.

صابری تصریح کرد: پای چپ را تا جایی که لازم باشد و پزشکی به ما اجازه دهد، نگه می‌داریم و در غیر این صورت، اقدامات درمانی دیگر را برای بیمار انجام خواهیم داد.

گلبانو پورعباس- مسئول بخش آی سی یو بیمارستان آیت‌الله طالقانی اهواز- نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر چهار بیمار مجروح حادثه انفجار مین در ایلام، در این بخش بستری هستند. خوشبختانه وضعیت تنفسی محمدهادی بیمار تخت یک، خیلی بهتر شده هرچند که هنوز در وضعیت بحرانی به سر می‌برد. وی اکنون کاملاً هوشیار است،

درحالی‌که وقتی به بیمارستان طالقانی اهواز منتقل شد، هوشیار نبود و به دستگاه تنفس وصل بود که خوشبختانه امروز بهتر است.

وی افزود: سه بیمار دیگر ازنظر هوشیاری خیلی خوب هستند، مقداری تورم سروصورت دارند که در دو سه روز آینده کم می‌شود. این سه بیمار مورد خاص دیگری ندارند، ولی پایش تنفسی برای محمدهادی هنوز انجام می‌شود.

حال دو بیمار با 30 درصد مجروحیت خوب است

دکتر زهرا بزرگ‌زاده- رئیس بیمارستان طالقانی اهواز- نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خوزستان، توضیح داد: ظهر روز دوشنبه از طریق ستاد رها به ما اعلام کردند که چهار دانش‌آموز مجروح ناشی از انفجار مین در ایلام برای پذیرش معرفی می‌شوند که ما نیز بلافاصله اعلام آمادگی کردیم و از عصر دوشنبه، این بیماران به‌صورت انفرادی و تک‌تک با آمبولانس از ایلام به بیمارستان ما انتقال یافتند.

وی افزود: در بدو بستری، اقدامات لازم اولیه برای آن‌ها انجام و مراقبت‌های ویژه صورت گرفت و بلافاصله به بخش آی سی یو منتقل شدند.

رئیس بیمارستان طالقانی اهواز گفت: حال دو بیمار که دارای 30 درصد سوختگی هستند، خوب است و امیدوارم تا یکی دو هفته آینده به آغوش خانواده بازگردند. در یکی از بچه‌ها عمق زخم‌ها در ناحیه دست‌ها خیلی بیشتر است و نیاز به مراقبت‌ها و اعمال جراحی بیشتری دارد.

بزرگ‌زاده ادامه داد: نفر چهارم نیز متأسفانه در پاها از ناحیه زانو به پایین دچار آسیب جدی شده که تحت مشاوره‌های ارتوپدی و جراحی عروق قرارگرفته و جراح فوق تخصص پلاستیک هم بیمار را ویزیت کرده و امیدواریم در روزهای آینده اخبار مفصل‌تری درباره آن‌ها را ارائه دهیم.

داشتیم بازی می‌کردیم...

در این میان مهدی باباخانی، یکی از دانش آموزان مجروح بستری در بیمارستان طالقانی به خبرنگار ایسنای منطقه خوزستان گفت: برای بازی رفته بودیم. آنجا نزدیک مدرسه ما بود. پنج نفر بودیم و داشتیم بازی می‌کردیم، اول محمدهادی رفت و بعد نفهمیدیم چی شد.

وی افزود: ما مین را ندیدیم. پشت سر محمدهادی بودیم.

در محل حادثه، پیش‌ازاین هم انفجار مین رخ‌داده است

دایی امیرحسین و امیرمحمد پیکانی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر پدر و مادر بچه‌ها به ایلام رفته‌اند و به‌صورت نوبتی در اهواز حضور داریم.

وی افزود: در منطقه‌ای که حادثه رخ داده، پیش‌ازاین هم انفجار مین داشته‌ایم و هرساله اتفاق می‌افتد. عملیات مین‌زدایی در قسمتی از این منطقه انجام‌شده، ولی به دلیل این‌که دسترسی به محل حادثه نداشتند، عملیات متوقف‌شده است.

وی گفت: منطقه‌ای که خانواده این دانش‌آموزان عشایری در آن حضور دارند، حدود 15 دقیقه با شهر مهران فاصله دارد.

تقی‌زاده -مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان- نیز که برای عیادت از دانش‌آموزان مجروح ایلامی در بیمارستان طالقانی حضور یافته بود، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خوزستان، اظهار کرد: طی تمام تلفنی با وزاتخانه شرایط اینجا را به شخص وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرده‌ام. هماهنگی‌ها انجام شده که امکانات، فضا و اسکان و خوراک برای همراهان این دانش‌آموزان در اهواز فراهم شود.

وی افزود: در حال حاضر همراهان این بیماران در خانه معلم اهواز اسکان‌یافته‌اند و سوئیت‌هایی برای این خانواده‌ها مهیا شده است. با خانواده آن‌ها نیز دیدار کرده و نهایت کمک را خواهیم داشت تا در چنین شرایطی حداقل از تألمات روحی و نگرانی‌ها به دور باشند.

تلخ و سرد، حال‌وروز چهار دانش‌آموز شیرین‌زبانی است که سرتاپا سوخته‌اند و تن کوچک و نحیفشان، مهمان تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه است. کاش هیچ مینی در هیچ جای دنیا منتظر قدم‌های کوچک هیچ کودکی نبود.

خداحافظی محمدهادی با پای چپش

دکتر زهرا بزرگ‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: نگران‌کننده‌ترین مورد در بین مجروحان، محمدهادی بود که مشاوره‌های ارتوپدی بر روی هر دو پای او انجام شد. زمانی که این بیمار به بیمارستان انتقال یافت، نظر پزشکان بر قطع هر دو پا از ناحیه زانوها بود ولی با انجام مشاوره‌های ارتوپدی و تلاش‌های بسیار سعی شد حداقل پای راست برای بیمار نگه‌داشته شود.

وی افزود: تا جایی که می‌شد تلاش شد پای چپ محمدهای هم قطع نشود، ولی متأسفانه درنهایت با تصمیم ارتوپدان، پای چپ از محور زانو به پایین قطع شد.

بزرگ‌زاده ادامه داد: مچ پای چپ در هنگام رفتن روی مین قطع شده بود. در اهواز تمام تلاش‌ها انجام شد که این پا نگه‌داشته شود، ولی درنهایت به دلیل شرایطی که داشت، در عمل جراحی سه روز پیش؛ با حفظ مفصل زانو، پای چپ قطع شد.

وی عنوان کرد: اکنون ازنظر ارتوپدها پروسه پای چپ تمام‌شده، برای پای راست نیز عمل جراحی پین‌گذاری خارجی انجام شده است.

رئیس بیمارستان طالقانی اهواز گفت: امروز بعدازظهر نیز مشاوره چشم محمدهادی برای سومین بار تحت نظارت چشم‌پزشکان در بیمارستان امام انجام خواهد شد. حال عمومی محمدهادی در حال حاضر خوب است.

وی تصریح کرد: تلاش برای نگه‌داشتن پای راست باوجود متلاشی شدن پا و شکستگی از چند ناحیه و همچنین از بین رفتن ماهیچه‌های ساق و کف پا، همچنان ادامه دارد. فردا صبح مجدداً مشاوره ارتوپدی برای پای راست انجام می‌شود.

بزرگ‌زاده با اشاره به روند درمان زخم‌های سوختگی چهار مجروح انفجار مین در بیمارستان طالقانی اظهار کرد: زخم‌های هر چهار بیمار به‌خوبی به درمان جواب می‌دهند. تاکنون چندین نوبت عمل جراحی درمان سوختگی بر روی این بیماران انجام‌شده و امیدواریم طبق قولی که دادهایم تا پایان این هفته یا درنهایت اول هفته آینده یکی از این کودکان به خانه بازگردد و تا پیش از شب عید هر چهار کودک به آغوش خانواده بازگشته باشند.

آیا دانش‌آموزان عشایری آموزش دیده‌اند؟

معاون فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی ایلام گفت: دانش آموزان عشایری و روستاهای مرزی این استان آموزش‌های پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مین را دیده‌اند.
شاپور کردی اظهار کرد: طرح ارائه آموزش‌های پیشگیری معلولیت ناشی از انفجار مین و مواد منفجره بجای مانده از دوران دفاع مقدس از سال 86 همزمان در پنج استان غربی کشور ازجمله ایلام آغاز شده است.

وی ادامه داد: این طرح باهدف آموزش دانش آموزان، عشایر، کشاورزان و دامداران مناطق مرزی و در معرض آسیب و آگاه‌سازی آن‌ها از خطرهای مین و مواد منفجره و نحوه برخورد آن‌ها با این مواد ارائه می‌شود.

کردی بابیان اینکه این طرح امسال نیز با همکاری آموزش‌وپرورش در مناطق مرزی استان اجراشده است، افزود: منطقه عشایری کنجانچم و مردم این منطقه از جمله پنج دانش‌آموز مجروح شده حادثه انفجار مین هفته گذشته نیز زیرپوشش این آموزش‌ها قرارگرفته‌اند.

معاون فرهنگی و پیشگیری اداره کل بهزیستی ایلام مجموع افرادی که امسال زیرپوشش آموزش پیشگیری معلولیت ناشی از انفجار مین قرارگرفته‌اند را 57 هزار نفر اعلام کرد.
کردی با اعلام اینکه این طرح آموزشی هرسال در شهرستان‌های مهران، دهلران و بخش چوار شهرستان ایلام اجرا می‌شود، تأکید کرد: به‌منظور اجرای مناسب و درست این دوره، کتابچه آموزشی تهیه و میان دانش آموزان این مناطق توزیع‌شده است.

تنها چند روز دیگر به عید مانده است، کودکان دبستان کوچ‌رو امیرآباد که آماده بودند بعد از فرارسیدن بهار به منطقه ییلاقی خود «میشخاص» بروند امروز مهمان تخت‌های بیمارستان‌اند و سر سفره‌ی هفت‌سین جای آن‌ها خالی است. برایشان دعا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha