یکی از مشکلات همیشگی صنعت گردشگری ایران چه در بخش گردشگران داخلی و چه خارجی، معضل کمبود یا نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب هم در شهرها و هم در مناطق ویژه گردشگری بوده است.

سلامت نیوز:یکی از مشکلات همیشگی صنعت گردشگری ایران چه در بخش گردشگران داخلی و چه خارجی، معضل کمبود یا نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب هم در شهرها و هم در مناطق ویژه گردشگری بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ، تعطیلات نوروزی سه‌روز دیگر از راه می‌رسد و میلیون‌ها ایرانی رهسپار سفر و جاده‌ها می‌شوند. یکی از مشکلات همیشگی صنعت گردشگری ایران چه در بخش گردشگران داخلی و چه خارجی، معضل کمبود یا نبود سرویس‌های بهداشتی مناسب هم در شهرها و هم در مناطق ویژه گردشگری بوده است. در همین رابطه روز گذشته مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری کشور، در نشستی با موضوع اعلام اقدامات ستاد هماهنگی خدمات سفر برای تعطیلات نوروز٩٤ که از ٢٥اسفند تا ١٥فروردین‌ماه خواهد بود، در پاسخ به سوال «شرق» در همین رابطه اعلام کرد، ١١هزارو٨٢٦سرویس‌بهداشتی در کل مسیرهای داخلی برای تعطیلات نوروزی آماده شده است. وی همچنین درباره نتیجه سرمایه‌گذاری روی سرویس‌های بهداشتی، افزود: «در گذشته سرمایه‌گذاری‌هایی در زمینه سرویس‌بهداشتی صورت گرفته بود و برای ساخت آن‌ جانمایی‌ شده بود، اما پس از بررسی‌ها مشخص شد یا آن جانمایی‌ها غیرکارشناسی بوده یا بهره‌برداری وجود نداشته، برای همین بسیاری از سرویس‌های بهداشتی غیرفعال مانده است، اما در تعامل با شهرداری هستیم تا این مساله را رفع کنیم. با هلال‌احمر نیز توافق شده تا در مسیرهای پرتردد نوروزی، سرویس‌های بهداشتی سیار مستقر شود. ساخت سرویس‌بهداشتی توجیه اقتصادی لازم را برای هزینه‌کردن نداشته، باید این توجیه اتفاق بیفتد.»
معاونت گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی به‌عنوان متولی اصلی ساماندهی برنامه‌های مربوط‌به ایام نوروز تحت‌عنوان «ستاد هماهنگی خدمات سفر برای تعطیلات نوروز» کار خود را از چندی‌پیش آغاز کرده است و از فردا به‌صورت رسمی وارد بخش اجرایی می‌شود.


رحمانی‌موحد در نشست خبری پایان سال خود، رودرروی خبرنگاران نشست تا هم درباره جزییات اقدامات در دست اجرا سخن بگوید و هم پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های مختلف باشد.
معاون گردشگری و رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در ابتدای سخنان خود، گفت: این ستاد سال گذشته با مصوبه دولت و با عضویت ١٨دستگاه و سازمان کار خود را آغاز کرد، ریاست ستاد در استان‌ها برعهده استانداران است و مدیران کل استان‌ها به‌عنوان دبیر به اجرای وظایف خود می‌پردازند. ستادهای استانی در کمیته‌های امنیت، بهداشت، خدمات اسکان، فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، آمار، نظارت و بازرسی فعالیت خواهند کرد. به گفته وی، سامانه ٠٩٦٢٩، پورتال جامع گردشگری ایران و سایت خانه مسافر، در طول ایام نوروز می‌توانند راهنمای مسافران و گردشگران باشند. همچنین بیش از ٤٧٠ تاسیسات گردشگری به ظرفیت مهمان‌پذیرها و هتل‌های کشور اضافه شده است، به‌همین‌دلیل ما به همه مردم توصیه می‌کنیم که در اقامتگاه‌های رسمی و مسقف اقامت داشته باشند.
معاون گردشگری همچنین به هماهنگی و همکاری با سازمان اوقاف و ستاد نماز به‌منظور اضافه‌شدن ساعت کاری مساجد در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: درصورتی‌که این ظرفیت افزایش پیدا کند، مسافران در وهله نخست به‌منظور ادای فریضه نماز و استفاده از ظرفیت‌های جانبی می‌توانند از مساجد استفاده کنند. رحمانی‌موحد از اعزام کارشناسان و بازرسان ستاد هماهنگی خدمات سفر به استان‌ها و ارزیابی چگونگی ارایه خدمات به مسافران خبر داد و افزود: مشکلات و موانع موجود در استان‌ها براساس گزارش‌های بازرسان احصا شد و استان‌ها موظف‌به حل‌ورفع این مشکلات شدند.


«رزرو سفید» هتل‌ها خلاف قانون است
او با تاکیدبر اینکه اگر مراکز خدمات گردشگری مطابق با قوانین کشور عمل نکنند؛ براساس ضوابط موجود با آنها برخورد می‌شود، افزود: برخی از هتل‌ها «رزروسفید» دارند که مطابق قانون نیست. رزرو انبوه، خلاف مقررات است و ما این موضوع را به هتل‌ها اطلاع داده‌ایم. برخورد با این مساله به‌طور جدی خواهد بود.
معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری درباره اینکه ستاد هماهنگی خدمات سفر با توجه به عضویت سازمان هواپیمایی و دیگر دستگاه‌های ناظر در آن، چگونه قرار است با محتکران صندلی‌های هواپیما و اتاق‌های هتل‌ها که سبب گرانی سفرهای نوروزی شده‌اند، برخورد کند؟ گفت: اصولا نظام رزرواسیون و تنظیم تورهای سفر، به‌دلیل آنکه امکانات خدماتی در حد معمول نیست دچار آسیب شده است. سازمان هواپیمایی نیز از این شرایط به‌ویژه در موضوع قیمت‌گذاری، چارترها و کنسلینگ گله‌مند است.
وی ادامه داد: اخیرا دیدم یک‌مسوول هواپیمایی، مساله چارتر درقالب تور را به موسساتی که از سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری مجوز گرفته‌اند، واگذار کرده که به‌نظر من غیرمنصفانه بوده است، چراکه بخشی از فعالیت‌ تورسازی دفاتر تحت‌نظارت ما، به حمل‌ونقل برمی‌گردد. وقتی امکانات به‌طور مشخص دراختیار برخی دفاتر قرار می‌گیرد و صندلی‌های هواپیما پیش‌فروش می‌شود، قاعدتا مشکلاتی هم به‌وجود می‌آید.


 برخورد با محتکران سفر به سال بعد موکول شد
رحمانی‌موحد بیان کرد: ضوابط و مناسبات درست نیست، برای همین گفت‌وگوی نزدیکی را با سازمان هواپیمایی آغاز کردیم، چراکه آنها هم از رزرواسیون تور و پروازها و فعالیت سایت‌های غیررسمی ناراحتند. بنابراین سعی می‌کنیم در همکاری بین‌بخشی ابتدای سال٩٤، این موضوع را حل کنیم. این مشکل به‌مرور رفع خواهد شد. او در پاسخ به این سوال که برخورد با گران‌فروشی‌ها از طریق ستاد هماهنگی سفر چگونه خواهد بود، توضیح داد: نام ستاد کاملا مشخص است؛ «هماهنگ‌کننده». پس از تمام دستگاه‌های عضو ستاد این انتظار می‌رود که با موضوع و شرایط همکاری داشته باشند و مثلا اجازه چارتر ندهند. معاون گردشگری پس از بیان این توضیحات و اعلام مخالفت با احتکار سفر، مشخصا اعلام نکرد که سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری؛ به‌عنوان متولی سفر در آستانه نوروز، چه اقدامی را درمقابل احتکار و گران‌فروشی‌ها انجام می‌دهد.


دستگاه قضا با خانه‌های استیجاری برخورد کند
او درعین‌حال فعالیت خانه‌های استیجاری‌ای که بدون‌مجوز سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری اقدام به پذیرش مسافر می‌کنند را مورد تایید قرار نداد و در ادامه گفت: بارها به مراکز نظارتی اعلام و درخواست کردیم با این مساله جدی برخورد کند، چراکه وجود این خانه‌ها به صنعت گردشگری آسیب می‌زند. این مراکز باید توسط مراجع قضایی و نظارتی ساماندهی شوند. معاون گردشگری در ادامه با بیان اینکه تمام تلاش ستاد هماهنگی خدمات سفر بر این است که مردم از اسکان بدون‌سقف به‌سمت اسکان مسقف هدایت شوند، افزود: فلسفه طراحی «خانه مسافر» همین بوده است، اما درباره اینکه برخی استان‌ها در تعطیلات نوروزی اعلام می‌کنند، خالی از مسافر بوده‌اند و مردم از ظرفیتشان اطلاع نداشتند، باید به‌گونه‌ای دیگر هماهنگی شود.


در نوروز٩٤ از بنزین سفر خبری نیست
معاون گردشگری در ادامه درباره بنزین سفر نوروز٩٤ اظهار کرد: در سال٩٣ بنزین در برنامه ستاد سوخت قرار نداشت، فکر نمی‌کنم امسال هم جزو برنامه‌های این ستاد باشد.
او همچنین درباره مبنای آمار سفرهای نوروزی گفت: اقامت و بازدید از سایت‌های تاریخی، موزه‌ها و آثار طبیعی، مبنای آمارگیری سفرهای نوروزی است که دوره اعلام این آمارها هرسه یا چهارروز یک‌بار خواهد بود.


اجرای نظام جامع آماری گردشگری در سال بعد
رحمانی‌موحد سپس از آغاز همکاری با مرکز آمار ایران برای تهیه نظام جامع آماری گردشگری خبر داد و افزود: در این نظام اثرگذاری و نقش گردشگری در سیاست‌ها و اقتصاد مشخص خواهد شد. ما همکاری خوبی را با مرکز آمار آغاز کرده‌ایم. مطالعات شروع شده و امیدواریم در سال٩٤، به چارچوب مشخصی در بحث کلان آماری که همه ابعاد سفر را شامل می‌شود، دست یابیم. این برنامه‌ریزی درازمدت است، اما سال٩٤ مراحل اجرایی آن شروع می‌شود.


اعلام آمار گردشگران ورودی و خروجی ٩ماه اول سال
معاون گردشگری همچنین درباره آمار گردشگران ورودی و خروجی کشور در سال٩٣ گفت: این آمار هرسه‌ماه ‌یک‌بار احصا می‌شود، اما فعلا آمار سه‌ماه آخر سال را نداریم، چون باید منتظر پایان اسفند باشیم، اما آمار ٩ماه نخست نشان می‌دهد، سه‌میلیون‌و٩٠٠هزارگردشگر ورودی در سال٩٣ داشتیم و با احتساب اربعین پنج‌میلیون‌و٦٠٠هزارمسافر خروجی از کشور ثبت شده است. رحمانی‌موحد اضافه کرد: آمار کامل گردشگران ورودی و خروجی٩٣، بعد از تعطیلات نوروز اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha