یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 141973

آسیب‌دیدگی نخاعی عارضه برگشت‌ناپذیری است که سوانح یا بیماری‌های مربوط به این ناحیه اغلب به معلولیت بلندمدت یا ناتوانی‌های دیگر منجر می‌شود.

سلامت نیوزآسیب‌دیدگی نخاعی عارضه برگشت‌ناپذیری است که سوانح یا بیماری‌های مربوط به این ناحیه اغلب به معلولیت بلندمدت یا ناتوانی‌های دیگر منجر می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، با این حال متخصصان در مطالعات جدید خود نشان دادند دارویی وجود دارد که می‌تواند در درمان ضایعات نخاعی امیدوارکننده باشد.

این دارو موسوم به «اپوتیلون» که اخیرا در درمان سرطان استفاده می‌شود مورد آزمایشات مجدد قرار گرفته و نتایج آن نشان می‌دهد که «اپوتیلون» تشکیل بافت زخم در آسیب‌های نخاعی را کاهش می‌دهد و همچنین به رشد سلول‌های عصبی آسیب دیده در نمونه‌های حیوانی کمک می‌کند.

آسیب دیدگی نخاع به ندرت درمان می‌شود چرا که سلول‌های عصبی آسیب دیده مجدد تولید و ترمیم نمی‌شوند به این دلیل که بافت زخم و فرآیندهای مولکولی داخل عصب از رشد آکسون جلوگیری کرده و مانع از بازتولید عصب می‌شوند.

«فرانک برادکه» از مرکز بیماری‌های عصبی آلمان گفت: درمان ایده‌آل برای بازتولید آکسون و پس از آسیب دیدگی نخاع موجب می‌شود که از تشکیل بافت زخم ممانعت به عمل آید. در عین حال خنثی کردن اثر فاکتورهای بازدارنده رشد نیز در هنگام فعالسازی مجدد سیستم بازتولید آکسون‌های تضعیف شده در این روش ضروری است.

برادکه و تیم تحقیقاتی‌اش به منظور غلبه بر این چالش‌ها و مواجهه با روش درمانی جدید از مطالعات گذشته بهره گرفتند. آنان در بررسی‌های قبلی دریافته بودند که تثبیت ریزلوله‌ها (رشته‌های تیوبی و طویل داخل یک سلول)، تشکیل بافت زخم را کاهش داده و رشد آکسونی را تقویت می‌کند. علاوه بر این، ریز لوله‌ها حرکت و رشد سلول را کنترل می‌کنند. این آزمایش‌ها تایید کرد که در واقع اپوتیلون تنها به درمان سرطان کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند ریزلوله‌ها را نیز تثبیت کند.

دکتر «جرج روشل» نویسنده ارشد این مطالعه تاکید کرد: تمامی این شرایط به دوز مصرف دارو بستگی دارد. در دوزهای بالا اپوتیلون از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند در حالی که در دوزهای پایین رشد آکسونی در حیوانات را بدون هیچ عوارض جانبی تحریک می‌کند.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، تاثیر اپوتیلون تایید شده زیرا برخلاف دیگر داروهای سرطان این دارو می‌تواند از مانع مغز-خون عبور کرده و به سیستم عصب مرکزی نفوذ کند و به طور مستقیم به آکسون‌های آسیب‌دیده برسد و اثر درمانی خود را روی آنها اعمال کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha