یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 141974

محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورا می گوید: اگر این حجم ساخت و ساز در تهران ادامه پیدا کند تحقق شعار آسمان آبی و زمین پاک خیالی خام است . این ساخت وس ازها تمام عرصه های عمومی را از بین برده است .

نقش آقای قاف در تخریب باغ های کن

سلامت نیوز: محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورا می گوید: اگر این حجم ساخت و ساز در تهران ادامه پیدا کند تحقق شعار آسمان آبی و زمین پاک خیالی خام است . این ساخت وس ازها تمام عرصه های عمومی را از بین برده است .


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری جامعه، زمینی چند هکتاری که پیش از این یکی از باغ های محله کن بوده است . حالا تبدیل به گودالی بزرگ شده  که قرار است در آن  متجمع ساختمانی متعلق به تعاونی مسکن یکی از مناطق شهرداری ساخته شود .اهالی محل ،دوست داران محیط زیست کنار این خیابان خاکی ایستاده اند تا اعتراض خود را به تخریب باغات محله کن اعلام کنند .

محمد حقانی ،رییس کمیته محیط زیست شورا و رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت همراه اهالی محل هستند . دور زمین را حصاری فلزی کشیده اند ،یکی از اعضای تعاونی مسکن از زمین مراقبت می کند و نمی گذارد کسی به در آن نزدیک شود .

اهالی محل پافشاری می کنند تا در باغ باز شود و مطمئن شوند ساخت وساز در این زمین متوقف شده است . مرد برافروخته بیرون می آید می گوید بعد از 30 سال تلاش یک واحد از این مجتمع حق من نیست ،نمی گذارم مانع ساخت و ساز در این زمین شوید . او می گوید ،ساخت و ساز در این زمین قانونی است و سندش نامه ای است که یکی از نهادهای نظامی به آنها داده است .

یکی از اهالی محل می گوید: درختان اینجا حق همه مردم است و ساخت وساز در باغ ها قانونی نیست . مرد نگهبان پاسخ می دهد چرا معترض کسانی نیستید که به درختانشان اب نمی دهند تا خشک شود .

 یکی از قدیمی های کن می گوید : دو سه سال است که یکی از بساز و بفروش ها به نام آقای "ق" به جان باغ های کن افتاده است و تمام باغ ها را می خرد و می سازد .

او می گوید: تمام اتفاقات همین چند سال اخیر و در دوره مدیریت شهردار قبلی منطقه 5 رخ داده است .  خیابان لاله یکی دیگر از خیابان هایی است که چند سال پیش باغ بوده و حالا پر از مجتمع های مسکونی است .

درختان کهنسال و تنومند که در میان آسفالت کوچه محصور شده اند تنها نشان باقی مانده از باغ های قدیمی کن هستند . قدم به قدم این منطقه پر از زمین هایی است که روزگاری باغ بوده اند و حالا تنها قدیمی ها ی محله کن خاطرات آنها را برای هم بازگو می کنند .

محمد حقانی رییس کمیته محیط زیست شورا می گوید: اگر این حجم ساخت و ساز در تهران ادامه پیدا کند تحقق شعار آسمان آبی و زمین پاک خیالی خام است . این ساخت وس ازها تمام عرصه های عمومی را از بین برده است .

او با اشاره به تخلف صورت‌گرفته از سوی شهردار سابق منطقه 5 و صدور مجوز ساخت و ساز در بخشی از باغ کن می گوید: با توجه به اهمیت موضوع از دو سه هفته پیش در صحن شورا مطرح شد. متأسفانه ساخت و ساز در این مجموعه، غیرقانونی است. متأسفانه روندی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، سرنوشت باغات کن نیز به سرنوشت باغات طرشت دچار خواهند شد که دارد نفس های آخرش را می کشد . باید بتوانیم با اقدامات حاضر و به موقع از تخریب باغات جلوگیری کنیم.

 وی نیز به طرح دو فوریت حفظ باغات اشاره می کند و می گوید: امیدواریم پیشنهاد به کمیسیون ماده 5 و شورای عالی شهرداری مورد موافقت قرار بگیرد.

حقانی اضافه می کند: خوشبختانه شهرداری جدید منطقه 5 شجاعانه جلوی صدور مجوز صادرشده در گذشته ایستاده و علی‌رغم اینکه با حکم یکی از قضات دیوان عدالت اداری، شهردار منفصل شده است، اما همچنان ایستادگی کرده و این در حالی است که با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی شورا و با حکم اخیر دیوان عدالت اداری، فعلاً جلوی کار در این منطقه متوقف شده است.

او می گوید : این زمین باید در کمیسیون ماده 7 پروانه ساختش صادر می شد اما شهردار وقت برای آن که مسیر قانونی طی نشود این زمین را زیر 2 هزار متر اعلام کرده است .

رحمت اله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هم  با بیان اینکه بعد از صحبت های مقام معظم رهبری و تلاش کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گودبرداری در باغ کن متوقف شده است، می گوید: از شهردار سابق منطقه 5 به دلیل صدور مجوز غیرقانونی در یکی از باغات کن به سازمان بازرسی کشور شکایت می کنیم.

او با بیان اینکه باغات منطقه 5  شهر تهران کمتر مورد تاخت و تاز افراد سودجو قرار گرفته است، می گوید: متاسفانه برای باغات به هم پیوسته جنوب بزرگراه شهید همت به مساحت 120 هکتار در طرح تفصیلی و جامع، کاربری مسکونی دیده شده است که این خلاف قانون است.

وی با اشاره به اینکه نباید این اتفاق رخ می داد اما به استناد به این تغییر کاربری مجوزهایی صادر و ساخت  و ساز آغاز شده است، می افزاید : با توجه به حساسیت مساله، طرح دو فوریتی با عنوان حفظ باغات کن در شورا به تصویب رسید که بر اساس آن به کمیسیون ماده 5 پیشنهاد شده است تا کاربری مسکونی باغات به هم پیوسته جنوب بزرگراه شهید همت اصلاح شود و به فضای سبز تبدیل شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ادامه می دهد : طبق قانون، شهرداری مکف است از صاحبان این باغات حمایت کند و در مواقعی که مالک تمایلی به حفظ آن نداشته باشد، شهرداری موظف به خریداری آن است تا باغ تبدیل به فضای سبز شود و در اختیار مردم قرار گیرد.

حافظی با بیان اینکه شاهد هستیم در یکی از این باغات به هم پیوسته محدوده کن به مساحت 7 هزار مترمربع تعاونی مسکن شهرداری منطقه 7 مجوزی را خلاف قانون گرفته است، می گوید: متاسفانه در سه هفته گذشته گودبرداری در این باغ آغاز شده است از این رو امروز تعدادی از دوستدارن محیط زیست و باغات و جمعی از اهالی برای اعتراض به این موضوع تجمع کرده اند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تاکید می کند: کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از شهردار سابق منطقه 5 تهران به دلیل صدور مجوز غیرقانونی برای این باغ به سازمان بارزسی کل کشور شکایت خواهد کرد.

حافظی درباره چرایی تخلف صورت گرفته در این باغ می گوید: وقتی زمینی بالاتر از دو هزار متر مربع مساحت داشته باشد باید در کمیسیون ماده 7 سازمان فضای سبز و پارکها برای آن مجوز صادر شود، اما شاهد هستیم که برای این زمین که نزدیک به 8 هزار متر مربع مساحت دارد، شهردار منطقه مجوز صادر کرده است البته وی مساحت این باغ را هزار و 950 متر مربع اعلام کرده است این موضوع از سوی شورا و کمیسیون سلامت با عنوان شکایت از شهردار سابق پیگیری قانونی خواهد شد.

 حافظی با اشاره به گزارش های واصله، می افزاید : شهردار جدید منطقه 5 در این پرونده اقدامات خوبی داشته است و حتی علیه وی شکایتی نیز صورت گرفته و حکم انفصال وی صادر شده است. شورا از شهردار منطقه حمایت های لازم را دارد و اگر نیاز باشد از طریق قوه قضائیه پیگیری های لازم را انجام می دهیم زیرا مجوز صادر شده خلاف قانون بوده است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران باید زمین معوضی را بجای این زمین به مالک بدهد، می گوید: چند سال گذشته این زمین به قیمت متری  370 هزار تومان خریداری شده است اما با توجه به تغییر کاربری آن به مسکونی قطعا قیمت هر متر آن به بالای 5 میلیون تومان افزایش یافته است، این رانت است و نباید اجازه دهیم این رانت خواری ادامه داشته باشد.

به گفته حافظی بعد از صحبت های مقام معظم رهبری و پیگیری اعضای کمیسیون سلامت شورای شهر و با همکاری شهردار منطقه 5 شهر تهران، گودبرداری در این پروژه متوقف شده است.

وی همچنین از آغاز فعالیت رسمی کمپین مدافعان باغات و فضای سبز شهر تهران خبر می دهد و می گوید: این کمپین فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرده است همچنین سایتی را با این عنوان نیز برای اطلاع رسانی اقداماتشان خواهند داشت. امیدواریم با این حرکت مردمی، از باغات و فضاهای باقی مانده در شهر تهران دفاع شود.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مصوبه "برج باغات" که در دور دوم شورای شهر تهران به تصویب رسیده است، تصریح می کند: متاسفانه این مصوبه تهدید کننده باغات است و ما خواهان لغو آن هستیم تا فضای باقی مانده از باغات شهر از بین نرود.

 اجتماع حامیان حفظ باغات و فضای سبز شهر تهران روز گذشته در منطقه باغات کن و محل گودبرداری پروژه تعاونی مسکن منطقه 7 شهرداری تهران برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha