:معضل آلودگی هوا فقط به تهران اختصاص ندارد. در ماه‌های گذشته شاهد مشکلات بی‌شماری برای ساکنان شهرها و استان‌های مختلف کشور بر اثر آلودگی هوا بودیم که منشا این آلودگی عوامل مختلفی بوده است. شاید در تهران عامل اصلی ایجاد آلودگی تردد زیاد خودروها باشد یا در خوزستان منشا ریزگردها خشکسالی و وزش بادهای موسمی است اما در کلانشهر اصفهان که قطب صنعت کشور ماست عامل اصلی ایجاد آلودگی صنعت و تجمع کارخانجات است. تجمع مراکز صنعتی مانند کارخانه ذوب‌آهن و فولاد در فاصله کمی ازمرکز شهر و محل سکونت مردم باعث شده است هشدارهایی درمورد افزایش آلودگی در این شهر هرچند وقت یک بار منتشر شود.

سلامت نیوز:معضل آلودگی هوا فقط به تهران اختصاص ندارد. در ماه‌های گذشته شاهد مشکلات بی‌شماری برای ساکنان شهرها و استان‌های مختلف کشور بر اثر آلودگی هوا بودیم که منشا این آلودگی عوامل مختلفی بوده است. شاید در تهران عامل اصلی ایجاد آلودگی تردد زیاد خودروها باشد یا در خوزستان منشا ریزگردها خشکسالی و وزش بادهای موسمی است اما در کلانشهر اصفهان که قطب صنعت کشور ماست عامل اصلی ایجاد آلودگی صنعت و تجمع کارخانجات است. تجمع مراکز صنعتی مانند کارخانه ذوب‌آهن و فولاد در فاصله کمی ازمرکز شهر و محل سکونت مردم باعث شده است هشدارهایی درمورد افزایش آلودگی در این شهر هرچند وقت یک بار منتشر شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، روز گذشته یک پژوهشگر علم هواشناسی از افزایش آلودگی کلانشهر اصفهان در ساعت‌هایی از شنبه خبر داد.

احسان مرادی در این‌باره اظهار کرد: با استقرار جو کمابیش پایدار در بیشتر مناطق استان اصفهان شاهد آسمانی صاف تا قسمتی ابری هستیم که با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی همراه خواهد بود. این پژوهشگر دراین‌باره افزود: البته در ساعت‌های ظهر تا بعدازظهر بخاطر تابش موثر خورشید و گرم‌ترشدن هوا، اجازه صعود بسته‌های هوایی و تهویه داده می‌شود، اما در ساعت‌های سرد شبانه روز، مانند شب‌ها و صبح‌ها، شاهد افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در کلانشهر اصفهان خواهیم بود.در این رابطه مدیرکل محیط‌ زیست اصفهان با اشاره به برخورد بدون‌اغماض محیط‌ زیست باواحدهای آلاینده گفت: باتوجه به تنظیم شکواییه علیه کارخانه ذوب‌آهن این شرکت متعهد به اقداماتی برای رفع معضلات زیست‌محیطی خود شد. حمید ظهرابی از هماهنگی‌هایی برای استفاده از کمک‌های بین‌المللی برای حفاظت محیط زیست خبر داد و افزود: معاون وزیر ژاپن طی سفر به اصفهان قول همکاری با استاندار در این زمینه را دادند. ظهرابی با اشاره به تاثیرات طرح جامع کاهش آلایندگی هوا گفت: در شهر اصفهان تعداد روزهای پاک و سالم در سال گذشته ۲۶۵ روز بوده است که در سال جاری به ۳۱۵ روز افزایش، تعداد روزهای ناسالم از ۶۸ به ۳۶ روز و روزهای بسیار ناسالم نیز از ۸ روز به ۷ روز تقلیل یافت و روزهای خطرناک نیز از ۷ روز به صفر رسیده است.

مدیرکل محیط زیست اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از مازوت در سال جاری به صفر نزدیک بود، تاکید کرد: ۷ کارخانه سیمان استان و به‌ویژه سیمان سپاهان در مجاورت اصفهان در روزهای سرد سال با همکاری اداره گاز از مازوت استفاده نکردند گرچه استفاده از مازوت در کارخانه سیمان به اندازه نیروگاه‌ها تولید آلودگی نمی‌کند. ظهرابی با اشاره به اینکه همه واحدهای صنعتی استان تحت پایش آلودگی هستند و برخورد جدی با متخلفان انجام می‌شود، بیان کرد: سال گذشته ایراداتی در محوطه انبار و حمل‌و‌نقل سیمان اصفهان دیده شد که بلافاصله این شرکت در فهرست صنایع آلاینده قرار گرفت. مهر نوشت؛ او اضافه کرد: بر این اساس امسال مسئولان این کارخانه تلاش جدی برای رفع مشکلات کردند به‌گونه‌ای که اقداماتی همانند کاورکردن تمام سنگ‌شکن‌ها، آسفالت محوطه و قراردادن ماشین جمع‌آوری گردوخاک و موارد دیگری به انجام رسید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha