کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: گره زدن نظام رتبه بندی معلمان با معیشت آنان، رویکردی نادرست ، غیرعلمی و غیرکارشناسی است، دست اندرکاران حوزه آموزش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آن اجتناب ورزند.

گره زدن نظام رتبه بندی معلمان با معیشت آنان غیرکارشناسی است

سلامت نیوز: کارشناس مسایل آموزش و پرورش گفت: گره زدن نظام رتبه بندی معلمان با معیشت آنان، رویکردی نادرست ، غیرعلمی و غیرکارشناسی است، دست اندرکاران حوزه آموزش و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آن اجتناب ورزند.

لایحه رتبه بندی معلمان چند روز پیش با حمایت نمایندگان در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید ، قرار است این طرح روز چهارشنبه - 27 اسفند - در صحن علنی مجلس مطرح شود.

علی پور سلیمان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: منابع مالی تامین کننده نظام رتبه بندی معلمان مشخص نشده و یا شفاف نیست.

وی اضافه کرد: احاله منابع مالی تامین کننده این موارد و حتی اجرای مصوبه فوق العاده شغل معلمان محل مناقشه میان وزارت آموزش و پرورش و دیوان عدالت به صرفه جویی در منابع ، اعتبارات و اصلاح ساختار نیروی انسانی واقع بینانه نبوده و تحصیل آن ها در کوتاه مدت امکان پذیر نخواهد بود.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش تصریح کرد: این در حالی است که هنوز مشکل کسری بودجه بالای آموزش و پرورش حل نشده است و معوقات بسیاری بر دوش ساختار اداری و مالی آن سنگینی می کند.

پورسلیمان ادامه داد: اجرای نظام رتبه بندی معلمان اگر مطابق اصول و قواعد علمی و نیز آماده سازی زیرساخت های مربوطه صورت نپذیرد و در اجرای آن شتاب زدگی صورت گرفته و بدون کارشناسی و بازخورد اجرا شود به سرنوشت طرح های قبلی دچار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه میراث این شتاب زدگی برای جامعه آموزش و پرورش جز سرخوردگی و بی اعتمادی بیشتر نخواهد بود، اظهار کرد: پیشنهاد می شود قبل از تصویب و اجرای نظام رتبه بندی، مشکلات بودجه ای آموزش و پرورش به صورت ریشه ای و در یک فرآیند کارشناسی حل شود.

مدیر سایت سخن معلم اضافه کرد: اگر قرار است در مورد معیشت و اقتصاد معلمان کاری صورت گیرد بهتر است به همان قانون مدیریت خدمات کشوری و قوانین مصوب قبلی مراجعه شود.

پورسلیمان ادامه داد: می توان موارد و فصولی که برای کارمندان دولت اجرا می شود از جمله بندهای 5 و 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری، تفاوت تطبیق، فوق العاده کلان شهرها، کمک های رفاهی کارمندان شامل کمک هزینه روزانه مستقیم یا غیرمستقیم غذا، مهد کودک، ایاب و ذهاب و بسیاری موارد دیگر را که اکنون برای معلمان اجرا نمی شود، مدنظر قرار داد.

وی با اشاره به اینکه طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان به منظور طبقه بندی معلمان در سه رتبه ارشد، خبره و عالی در 26 فروردین 1383، به تصویب هیات وزیران رسید، افزود: در این طرح بر حفظ و ارتقای توانمندسازی فردی، توانایی های عملکردی و بهره وری تاکید شده بود.

این کارشناس مسایل آموزش و پرورش یادآورشد: تاکنون میزان موفقیت این طرح در مورد پارامترهای ذکر شده مورد ارزیابی و قضاوت قرار نگرفته است اما با مشاهده وضعیت فعلی نظام آموزشی و نیز میزان رضایت مندی کارکنان می توان ادعا کرد که طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان به اهداف مورد نظر نرسیده است.

پورسلیمان اظهار کرد: آموزش و پرورش در اردیبهشت سال 92 درباره جزییات نظام رتبه بندی معلمان اعلام کرد که برای رتبه بندی آنها به چهار مرتبه مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاداتی ارایه کرده که این امر در دست بررسی است.

وی توضیح داد: برای نظام رتبه بندی معلمان اهدافی چون افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثربخشی فعالیت های آنها برای شکوفا سازی شایستگی های دانش آموزان، ارتقای منزلت اجتماعی و صلاحیت علمی و مهارت های حرفه ای معلمان و بالا بردن سطح معیشت آنها، توسعه مشارکت معلمان در فرآیند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی و سنجش مستمر صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان در نظر گرفته شده است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش ایجاد انگیزه در زمینه سازی برای مشارکت و دخالت دانش آموز در امر تعلیم و تربیت ، بهبود و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارایی و میزان پرداخت را از دیگر اهداف طرح رتبه بندی معلمان ذکر کرد.

پورسلیمان با بیان اینکه نظام جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش تابع قاعده و یا نظم تعریف شده ای نیست، افزود: ورود نیرو و یا فرآیند استخدام در آموزش و پرورش بر اساس اراده های شخصی و یا فشارهای سیاسی صورت می گیرد.

وی یادآورشد: برای رسیدن به یک نظام آموزشی حرفه ای باید معلم حرفه ای تربیت کرد زیرا معلم حرفه ای بر اساس دانش، تخصص و تجربیات مربوط و در یک فرآیند رقابتی وارد چرخه آموزش می شود.

این کارشناس آموزشی اضافه کرد: درست است که طراحی و اجرای نظام رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین صورت می گیرد اما ساز و کار اجرای این نظام قبلا از سند مذکور حذف شده است.

پورسلیمان توضیح داد: سازمان نظام معلمی باید عهده دار اجرای نظام رتبه بندی معلمان و تنها مرجع صدور صلاحیت های حرفه ای و تخصصی برای تدریس و حرفه معلمی باشد.

وی اظهار کرد: سازمان نظام معلمی لازم است ساختاری مستقل و حتی غیردولتی داشته باشد تا بتواند به وظایف حرفه ای و ذاتی خود عمل کند و سپردن اجرای نظام رتبه بندی معلمان به گروه های آموزشی و حتی گروه های مشابه، فلسفه اجرای نظام رتبه بندی معلمان را با چالش های اساسی روبه رو کرده و در بهترین حالت سرنوشتی بهتر از طرح مسیر ارتقای شغلی معلمان نخواهد داشت.

کارشناس مسایل آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: برخی مسوولان وزارت آموزش و پرورش از سر ناچاری و حتی در برابر فشار افکار عمومی معلمان برای پرداخت مطالبات آنان نشانی رتبه بندی معلمان را می دهند و این بزرگ ترین اشتباه در مورد طرحی است که قرار است روی معیارهای کیفی و درونی آموزش و پرورش متمرکز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • معلم ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    10 0
    فوری و بسیار مهم ایراد بزرگ این طرح که فایل آن در اینترنت پخش شده این است که حتی اگر معلمی با 20 و حتی 29 سال سابقه مدرک دکترا یا فوق لیسانس هم داشته باشد سایر شروط را نداشته باشد مدرک و سابقه کاریش پشیزی ارزش ندارد و چون رتبه بندی اجباری است خود بخود در طبقه اول قرار می گیرد و طبق شرط عنوان شده برای عبور از هر طبقه داشتن تمام شرایط آن طبقه لازم است و مدارک قبل برای طبقه بعد قابل قبول نیست پس چنین معلمانی مجبور هستند برای بالا رفتن از طبقات در طول مثلا یک سال برای استادیار 2 مقاله علمی و یک آزمون /برای رتبه دانشیار معلم دو مقاله علمی جدید و یک پژوهش و یک کتاب و باز یک آزمون/ و برای استاد معلم مجددا 3 مقاله علمی دو پژوهش و 3 کتاب جدید بنویسند بعبارتی در ظرف یک سال به فرض داشتن مدرک فوق یا دکترا و سابقه بالای 20 تا 24 سال هر معلم باید ظرف یکسال 7 مقاله غیر تکراری و 3 آزمون برای ارتقا و 4 کتاب تالیف نمایید. صرفا جهت اطلاع آیا بزرگواران از هزینه نوشتن مقالات و کارهای چاپ کتاب مطلع هستند؟ آیا یک معلم قادر است همه این عناوین را کسب نمایید؟ چگونه کار کارشناسی و کارشناسانی پشتوانه این طرح بوده اند؟
  • کریم ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
    2 0
    با سلام.معلمی که بخواد ی کتاب بنویسه و بابتش هزینه میلیونی کنه و گرفتاری بکشه تا حق شغلش 15 درصد بره بالا ننویسه بهتره.کدوم ارگان واسه افزاایش حقوق اینقد کارمندشون رو زجر میدن.!!!!!!!!!!
  • j ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
    1 0
    شورای هماهنگی کانون‌های صنفی سراسر کشور در یک بیانیه خواستار دیدار با رئیس‌جمهور شده‌اند. فرهنگیان بر این باورند که افراد پرنفوذ دولت، چندان از ریز مسائل فرهنگیان و البته آموزش مطلع نیستند و از این‌روست که همچنان نگاه به نهاد آموزشی نگاهی آمیخته به اقتصاد و سازمانی مصرف‌کننده است.
  • mihan ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
    0 0
    سلام به نظر من نظام رتبه بندی هیچ سنخیتی با میزان اثر بخشی کار معلم در کلاس درس ندارد و نمی تواند راندمان کار معلمان را محاسبه کند و این بازده ای کار معلم مهمترین شاخص است که نشان می دهد چه کسی کار میکند و زحمت می کشد ویا بر عکس و بیشترین حقوق معلمین می بایست بر این مبنا گذاشته شود زیرا اگر کسی کتاب تالیف کند سابقه ی بالا داشته باشد ساعات ضمن خدمت بالایی داشته باشد و مدرک دکترا هم گرفته باشد ولی در کلاس درس انگیزه ومیل به تدریس علاقه نداشته باشد حقوقی که می گیرد اصولی نمی باشددیگر اینکه حقوق معلم باید تامین کننده ی هزینه ی زندگی او باشد و نظام رتبه بندی به طریقی باشد که رقابت را در معلمین بالا برد نه اینکه انها استرس حقوق وتامین زندگی داشته باشند