طرح مسکن مهر با هدف حل مشکل افراد نیازمند و به عنوان راهکاری برای پاسخگویی به نیاز مسکن اقشار کم درآمد در دولت‌های نهم و دهم مطرح شد. در بسیاری از موارد به دلیل سوء‌مدیریت و استفاده از پیمانکاران ناکارآمد، نه تنها مشکلات این قشر از جامعه حل نشد، بلکه سرمایه‌ آنان نیز در دست دولت و پیمانکاران ماند.

سلامت نیوز:طرح مسکن مهر با هدف حل مشکل افراد نیازمند و به عنوان راهکاری برای پاسخگویی به نیاز مسکن اقشار کم درآمد در دولت‌های نهم و دهم مطرح شد. در بسیاری از موارد به دلیل سوء‌مدیریت و استفاده از پیمانکاران ناکارآمد، نه تنها مشکلات این قشر از جامعه حل نشد، بلکه سرمایه‌ آنان نیز در دست دولت و پیمانکاران ماند.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه قانون نوشت: بسیاری از كارشناسان علت اصلی این مشكلات صرف آورده متقاضیان مسكن مهر در انجام پروژه‌های روبنایی و زیربنایی و انتخاب پیمانكاران ناكارآمد می‌دانند. این شرایط باعث شده كه اكنون در گوشه و کنار كشور، شاهد بی‌خانمانی بسیاری از مالکان مسکن مهر هستیم.


  چگونه قیمت خانه ساخته‌ شده افزایش می‌یابد
یكی از متقاضیان مسكن مهر در پرند به «قانون» می‌گوید: طبق قراردادی رسمی با شركت عمران پرند واحدی خریداری و كل پول درخواستی را واریز كرده‌ام. متاسفانه با گذشت یك سال و 9 ماه از موعد واگذاری قرارداد و با توجه به تكمیل شدن و اتمام كار بلوك، پس از 8 ماه هنوز از واگذاری آن اجتناب می‌كنند. اعلام كرده‌اند كه منتظر باشید تا قیمت جدید به شما ابلاغ شود و سپس مابه‌التفاوت را بپردازید.


  چه كسی جریمه دیركرد 3 ساله را می‌پردازد؟
وی ادامه می‌دهد: تاكنون طبق قرارداد اولیه مبلغ 16 میلیون تومان به حساب مسكن مهر واریز كرده‌ایم. این درحالی است كه شركت عمران اعلام كرده قیمت خانه‌ها به 33 میلیون تومان افزایش یافته است. به تازگی پیامكی از شركت عمران ارسال شده مبنی بر اینكه اگر به مفاد قرارداد عمل نكنید و مبلغ مابه‌التفاوت مسكن را واریز نكنید، طبق قانون مسكن به غیر واگذار می‌شود. مگر می‌شود طبق یك قرارداد رسمی قیمت تمام شده را پرداخت كرد و حالا پس از 8 ماه از اتمام خانه‌ها، قیمت جدید بر خانه‌ها گذاشته‌اند. نكته جالب توجه اینجاست كه طبق قرارداد فروشنده نیز تعهد داشته كه خانه‌ها را تا اردیبهشت ماه سال 92 تحویل دهد. ولی كوچك‌ترین اشاره‌ای به این بند از قرارداد نمی‌كند. چه كسی جوابگوی ضرر و زیان این دیركرد است. كدام ارگان و نهاد دولتی پیگیر حق ما خواهد بود؟


  حالا چگونه هزینه كابینت و پكیج را تامین كنیم
یكی دیگر از متقاضیان مسكن مهر پرند نیز درباره امكانات واحدها می‌گوید: یك سری از خدمات  از جمله كابینت ، كولر ، پكیج و رادیاتور و... كه در قرارداد ذكر شده حذف شده است، كه خود مبلغ كلانی از مسكن را شامل می‌شود. به شركت عمران پرند و پیمانكار مراجعه كرده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم در ازای این خدمات كه حذف شده از آورده ما كسر شود، آنها نیز در پاسخ گفته‌اند كه همین‌كه واحدها را تحویل‌تان بدهیم باید كلاه‌تان را بالا بیندازید. نمی‌دانم آیا این ادبیات شایسته یك  مسئول در جمهوری اسلامی است. ما همین پول را نیز به زحمت تامین كرده‌ایم، حالا چگونه هزینه كابینت و پكیج را تامین كنیم. شركت عمران شهر پرند و شركت كیسون اختلافاتی با هم دارند كه دود آن به چشم امثال بنده كه از خریداران این مسكن هستیم، می‌رود.


  پاركینگ‌نشینی عاقبت، متقاضی مسكن مهر
همچنین آقای احمدی یكی از متقاضیان مسكن مهر اندیشه با اشاره به اینكه همه سرمایه خود را برای مسكن مهر هزینه كرده و خانه‌ای هم ساخته نشد، می‌گوید: به دلیل اینکه تمام پولی که داشتیم را برای مسکن مهر واریز کردیم و مسئولان نیز به قول خود عمل نکردند، اكنون با 2 فرزند خود که دانشجو هستند، در پارکینگ یکی از بستگان زندگی می‌کنیم. او اضافه می‌كند: چون دیگر برایمان پولی نمانده‌است که خانه‌ای را اجاره کنیم. اگر از روز اول می‌گفتند که مسکن مهر وضعیتش این چنین می‌شود، با همان پولی که بابت خرید مسکن مهر دادیم یك خانه‌ 40 متری می‌خریدیم که سرپناهی برای زمستان داشته باشیم. حذف امكانات قید شده در قرارداد، 2 سال تاخیر در واگذاری  و ... همه اینها درد مشترك بسیاری از متقاضیان مسكن مهر در كشور است.


  در بودجه هیچ اعتباری برای مسكن مهر دیده نشده
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت مادر تخصصی شهرهای جدید ایران در گفت‌وگو با «قانون» با اشاره به اینكه دولت پانزدهم میراث‌دار مشكلات دولت قبل بوده می‌گوید: تمامی قراردادهای مسكن مهر در دولت پیشین منعقد شده و حتی یك قرارداد در این دولت منعقد نشده است. دولت دهم تعهد كرده بود كه 90 درصد از واحدهای مسكن مهر را اتمام و تحویل مالكان آن دهد اما در پایان كار دولت 70 درصد از مسكن مهر به این دولت منتقل شد.
محسن نریمان می‌افزاید: طبق قراردادها تمامی دریافت و پرداخت‌ها علی‌الحساب بوده و قیمت نهایی بعد از پایان كار محاسبه می‌شود. وزارت راه و شهرسازی پولی از مردم بابت مسكن مهر دریافت نمی‌كند، چراكه تاكنون مردم تمامی پول را به حسابی به‌نام خودشان واریز كرده‌اند و در افزایش مبلغ حساب، پروژه‌شان پیشرفت می‌كند. در قانون بودجه هیچ منبع و اعتباری برای ساخت مسكن مهر در نظر گرفته نشده است به همین دلیل متقاضیان تاثیر بسیاری در روند و سرعت پروژه دارند.


  متقاضیان اصرار به حدف امكانات دارند
او درباره حذف یكسری امكانات از مسكن مهر می‌گوید: اگر در قرارداد پیمانكار موظف به نصب امكاناتی مانند كابینت، پكیج، آیفون تصویری و ... باشد؛ باید تمامی آن امكانات را ارائه دهد و در صورت حذف، طبق قانون هزینه آنها محاسبه و از آورده متقاضی كسر می‌شود. اگر موردی گزارش شود، ما آن را بررسی و در صورت صحت از آورده متقاضی كسر می‌شود ولی تاكنون موردی در این خصوص نداشته‌ایم. نكته جالب توجه اینجاست كه بیشتر متقاضیان اصرار دارند كه ما امكاناتی مانند كابینت و پكیج را حذف كنیم و حتی حاضرند سه برابر هزینه كنند چراكه آنها می‌خواهند به سلیقه خود این امكانات را در خانه‌شان داشته باشند. حتی در مواردی روی كاشی و سرامیك ما نیز سرامیك و پاركت می‌كنند كه یك دوباره كاری و اتلاف هزینه است.


  تاكنون پیمانكاری تاخیر در واگذاری نداشته
نریمان مهم‌ترین دلیل تاخیر در واگذاری مسكن را عدم پرداخت به‌موقع آورده متقاضیان می‌داند و عنوان می‌كند: هیچ منبع جایگزینی برای مسكن مهر در صورت عدم واریز آورده توسط متقاضی درنظر گرفته نشده و این یكی از ضعف های مسكن مهر است.  همچنین واریز به‌موقع همه متقاضیان مهم  و تاثیرگذار است و پیش‌بینی برای اینكه اگر عده‌ای از متقاضیان به‌موقع پرداخت كردند چه‌ كنیم، نداریم.
او درباره جریمه دیركرد پیمانكار می‌گوید:  تشخیص جریمه دیركرد با شركت عمران است. اگر شركت عمران تشخیص دهد كه این تعلل از ناحیه پیمانكار بوده، نیم درصد از ثمن معامله از آورده متقاضی باید كسر شود. در تمام بررسی‌های انجام شده مقصر تاخیر در واگذاری متقاضیان بوده‌اند چراكه آنها به‌موقع آورده خود  را واریز نكرده‌اند. 
نریمان همچنین درباره صرف آورده مردم در پروژه‌های زیربنایی و روبنایی تصریح می‌كند: در دولت قبل این اتفاق افتاده، در حال حاضر‌منهای قراردادهایی كه پیمانكار از قبل دارد، هزینه ساخت پروژه های روبنایی و زیربنایی از محل فروش زمین‌های شركت عمران تامین می‌شود.
مسكن مهر كه قرار بود بخشی از بی‌عدالتی‌ها را در حوزه مسكن پایان یا حداقل تخفیف بدهد و افراد فرودست را صاحب خانه كند، اكنون خود به زمینه‌ای برای گسترش این تبعیض‌ها تبدیل شده است. قشری در برابر بسیاری از بی‌عدالتی‌ها تنها به دلیل ترس از دست دادن تنها سرپناه آینده خود سكوت كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
    0 0
    با تشكر فراوان از شما كه مشكلات مسكن مهر انعكاس مي دهيد و كليه مشكلات از افزايش قيمت و حذف كابينت و پكيج و ... و عدم تحويل به موقع را ذكر نموده ايد و آقاي مهندس نريمان فرمودند كه دليل تاخير در تحويل عدم تكميل آورده متقاضيان مي باشد در حالي كه كليه متقاضيان از پولي كه در قرارداد آمده بيشتر ريخته اند مثلا خودم در قرارداد آوردم 14600000 تومان است كه تا حالا 19 ميليون ريخته ام
  • محمد ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۴
    0 0
    آقای مهندس از این همه دروغ خسته نشده اید< آبروی جمهوری اسلامی را با این دروغها برده اید.انشاالله تاوان آن گریبان گیر خانواده اتان شود. که با عدم تحویل ما را خرابه نشین کرده اید.