یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 142002

رئیس انجمن علمی روانشناسی ایران گفت: قدرتمندی، مستقل بودن و برون‌گرایی ویژگی‌هایی است که جامعه از مردان انتظار دارد، توصیه می‌شود مردان از کمبودهای خود نترسند و اگر نیرومند نیستند ذهنی خلاق داشته و با خانواده خود صمیمی‌تر باشند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی روانشناسی ایران گفت: قدرتمندی، مستقل بودن و برون‌گرایی ویژگی‌هایی است که جامعه از مردان انتظار دارد، توصیه می‌شود مردان از کمبودهای خود نترسند و اگر نیرومند نیستند ذهنی خلاق داشته و با خانواده خود صمیمی‌تر باشند.

شیوا دولت‌‌آبادی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: بخشی از تفاوت‌های زنان و مردان بیولوژیکی است اما بخش عمده‌ای از آن اکتسابی بوده و از سوی جامعه تعریف می‌‌شود.
وی افزود: در فرهنگ‌های سنتی تفکیک نقش‌ها به صورت مبالغه‌آمیزی موجب شکل‌گیری شخصیت و خود پنداره در زنان و مردان می‌شود و آنها را از هم دور می‌کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: غریبگی میان دو جنس در دراز مدت موجب سوء تفاهم در زنان و مردان می‌شود. کتابهایی مانند «مردان مریخی، زنان ونوسی» نشان دهنده تفاوت دنیای زنان و مردان و مبین این موضوع است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت: وقتی بپذیریم که انتظار نقش‌ها از زنان و مردان متفاوت است آن وقت است که می‌توانیم که شکل‌گیری هویت بین این دو، انتظارهایی که از هویت مردانه و زنانه می‌رود و امکان برآورده شدن یا نشدن دارد می‌تواند انتظارات متفاوتی از زنان و مردان ایجاد کند.

دولت آبادی ادامه داد: هر انسانی ابعاد جسمانی، روانی و اجتماعی دارد این سه بعد با یکدیگر رشد می‌کنند. در بعد جسمانی جامعه از مردان انتظار دارد تا قدرتمند باشند و اگر مردی نتواند این ویژگی‌ را تامین کند به نارضایتی و عدم سلامت روان می‌رسد. همچنین در بعد روانی انتظار می‌رود مردان قوی، مستقل، تصمیم‌گیرنده و برنامه‌ریز باشند و این موجب می‌شود که ارضای این نیاز خود را با انتخاب شغلی خوب نشان دهد.

این روانشناس گفت: چنانچه مردی بیکار باشد یا از عهده تامین مخارج خانواده خود برنیاید دچار آزردگی روانی دایمی می‌شود و سلامت روان او به مخاطره می‌افتد.

وی افزود: از بعد اجتماعی جامعه از مردان انتظار دارد تا علاوه بر حرمت اجتماعی که از راه‌های مختلفی کسب می‌شود در حیطه برون‌گرایی نیز فعال باشد و به نوعی مردسالاری به همه مردان تحمیل می‌شود و آنها را زیر فشار خاصی برای احساس رضایت،‌امنیت و تعادل روانی قرار می‌دهد.

رئیس انجمن علمی روانشناسی ایران تصریح کرد: مردان نباید از کمبودهای خود بترسند واگر به لحاظ فیزیولوژیکی نیرومند نیستند می‌توانند ذهنی خلاق داشته باشند و اگر از نظر قدرت بدنی در وضعیت ایده‌آلی نیستند به تخصص و قدرتمندی در حیطه شغلی اکتفا کنند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین توصیه می‌شود مردان بیش از هر چیزی با خانواده خود صمیمی باشند و نگرانی‌ها و استرس‌های ناشی از انتظارات جامعه را با آنها درمیان بگذارند که این موضوع علاوه بر استحکام پایه‌های ارتباط خانوادگی از استرس‌های تحمیل شده به آنها جلوگیری می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha