یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

خاطره‌ها مهم و اثر‌گذار هستند. خاطره‌های خوب، مهم‌تر و اثرگذارترند.

سلامت نیوزخاطره‌ها مهم و اثر‌گذار هستند. خاطره‌های خوب، مهم‌تر و اثرگذارترند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، شاید بتوان یكی از وظایف مهم پدر و مادرها را خاطره‌سازی‌ برای بچه‌ها دانست. خاطره‌های خوب دوران كودكی برای همیشه با بچه‌ها می‌مانند و از همان دوران كودكی باعث رابطه بهتر، لذت‌بخش‌تر و حتی احترام‌آمیز‌تر بین بچه‌ها و والدین می‌شوند. خاطره‌های خوب گذشته، حس افراد را نسبت به‌خودشان و زندگی‌شان بهتر می‌كند و امید به زندگی و آینده بهتر را به آنها می‌دهد. خاطره‌های خوبی مثل عیدی گرفتن، دید و بازدید‌های عید و سفرها، بچه‌ها را سازگار‌تر می‌كند و احتمال موفقیت تحصیلی، زندگی كاری و خانوادگی بهتر و قدرت سازگاری در اجتماع را در آنها بالا می‌برد. خاطره‌های خوب دوران كودكی، سهم زیادی در شادی آدم‌ها به‌عهده می‌گیرند.

چطور می‌توان از عیدی خاطره ساخت ؟

برای اینكه مقوله عیدی را به یك اتفاق بهتر تبدیل كنید، ریزه‌كاری‌های مهمی وجود دارد كه اصلا ربطی به قیمت و ارزش اقتصادی عیدی مورد نظر ندارد. در این زمینه پیشنهاد‌های زیر خواندنی است:لذت عیدی گرفتن را در چند ثانیه مثلا لحظه سال تحویل خلاصه نكنید. از روزها قبل از سال نو می‌توانید خاطرات عیدی گرفتن دوران كودكی خودتان را برای بچه‌ها تعریف كنید. داستان قدیمی عمونوروز و عیدی‌های آن دوران هم می‌تواند برای بچه‌ها جالب باشد. این قصه‌ها علاوه بر اینكه لذت عیدی گرفتن را برای بچه‌ها بیشتر می‌كند و عیدی در چشم آنها باارزش‌تر می‌شود می‌تواند در آموزش نكاتی در عیدی گرفتن یا نگرفتن هم به بچه‌ها كمك كند.

عیدی نوعی هدیه است. اگر در خانه خود چند فرزند دارید یا می‌خواهید به چند كودكی كه در یك گروه سنی هستند هدیه بدهید، بهتر است هدیه‌ها از یك نوع و شبیه هم باشند. در توصیه‌های ظریف اسلام برای تربیت فرزند آمده است كه بهتر است در گروهی متشكل از دختران و پسران، هدیه ابتدا به دختران و بعد به پسران داده شود.

فرق عیدی با یك خرید معمولی برای بچه‌ها در زمان و نوع هدیه‌كردن آن است. اگر روز اول سال بگذرد و شما عیدی دادن را به بعدها موكول كنید دیگر لطفی نخواهد داشت.

عیدی باید هیجان و لذتی را به همراه داشته باشد پس می‌توانید از بسته‌بندی‌های زیبا، نوشتن جمله‌های كوتاه روی آن و بستن چشم‌های بچه‌ها برای حدس‌زدن كادو استفاده كنید. گاهی نوع هدیه دادن خلاقانه شما می‌تواند برای بچه‌ها شیرین‌تر و به یادماندنی‌تر از خود عیدی باشد.

عیدی گرفتن برای بچه‌ها مهم است، بنابراین همزمانی آن با موضوعات دیگر می‌تواند به آن مسائل هم بار ارزشی و مهم بودن بدهد. فرض كنید عیدی را در بشقابی داخل سفره هفت‌سین بگذارید و از بچه‌ها بخواهید عیدی خود را بردارند. این روش می‌تواند حداقل كاركرد خاطره خوب عیدی نوروز برای آینده بچه‌ها باشد اما با آن هیچ موضوع دیگری ارزش دوچندان پیدا نمی‌كند. حالا فرض كنید همین عیدی با صدای دعوت هیجان‌انگیز و شاد مادر از بچه‌ها همراه شود كه «بچه‌ها زود بیایید كه بابا می‌خواد عیدی بده». این شادی صدای مادر، ولع بچه‌ها را برای محترم دانستن فردی كه می‌خواهد عیدی بدهد بالا می‌برد و جایگاه پدر كه در خانه نقش مدیر را دارد بهتر می‌كند. عیدی می‌تواند به جای پول‌های كهنه از پول نو تشكیل شود كه لای كتاب باارزش قرآن قرار داده شده. در این حالت انس به مفاهیم دینی همراه با لذت عیدی گرفتن دوچندان می‌شود.

عیدی‌های ماندنی بدهیم

خاطره‌های خوب، ماندنی‌اند اما نقش همه آنها در زندگی آینده بچه‌ها یكی نیست. عمر عیدی‌ای كه پول باشد به اندازه رفتن تا یك فروشگاه است اما بعضی هدیه‌ها تا مدت‌ها بچه‌ها را سرزنده نگه می‌دارد و اثر عمر طولانی آنها تا سال‌ها بعد هم با جزئیات كامل در ذهن بچه‌ها می‌ماند.

كمی ذوق، وقت گذاشتن و دقت می‌تواند همان عیدی نقدی را به عیدی‌های غیرپولی تبدیل كند و بچه‌ها را در دنیای مادی‌گرای امروز، نكته سنج‌تر پیش ببرد؛ عیدی ماندنی مثل چه؟

خلاقیت داشته باشید: عیدی باید به دهان گیرنده خوش بیاید پس خوب فكر كنید تا یكی از علایق به زمین مانده و انجام نشده فرزندتان را پیدا كنید. خوشحال‌كردن بچه‌ها همیشه هم با هدیه‌های گران و بزرگ نیست. نوجوان مرفهی یكی از خاطره‌انگیزترین هدیه‌های عمرش را مجله مورد علاقه‌اش می‌دانست كه قیمت چندانی نداشت اما ماه‌ها قبل چاپ شده بود و او از خرید آن جامانده بود. نمونه‌ای از وسایلی كه می‌تواند مورد علاقه بچه‌ها باشد، انواع وسایل بازی فیزیكی است چراكه گاهی بازی‌های دیجیتال وقت بسیاری از بچه‌ها می‌گیرد و در كنار بی‌توجهی والدین، فرصت بروز استعداد‌ها و رشد توانایی‌های مهم كودكان را از آنها می‌گیرد.

عیدی می‌تواند وعده‌ای مكتوب مثلا بلیت سفر مورد علاقه بچه‌ها باشد. اگر سفر طبق معیارهای نیاز دوران كودكی بچه‌ها باشد می‌تواند عیدی جذابی شود مثلا همراه با جنب و جوش زیاد و كشف طبیعت و اجازه داشته باشند كارهایی را انجام بدهند كه در آپارتمان كوچك خود نمی‌توانند انجام بدهند یا مثلا مكان جدیدی كه روی نقشه ایران دیده‌اند.
شروع یك دوره جدید: همه‌‌چیز به هنر شما بستگی دارد. خاطره خوب از یك عیدی حتی می‌تواند مربوط به شروع یكی از اتفاق‌های دوست داشتنی برای بچه‌ها باشد؛ مثلا قراردادی بین شما و بچه‌ها كه نشان می‌دهد فرزندتان به سن دریافت پول توجیبی رسیده است و شما این‌بار نخستین قسط آن را به او می‌دهید و باید‌ها و نباید‌های دریافت و خرج كردن پول توجیبی را هم به فرزندتان در قرارداد یادآور می‌شوید.

عیدی برای بچه‌های عشق كتاب: اگر فرزند شما مشتاق كتاب است و خواندن كتاب برایش بهترین سرگرمی است و یا حتی برعكس او اهل كتاب خواندن نیست، نوروز برای این كار فرصت خوبی است.
برای بچه‌های علاقه‌مند به كتاب، خرید كتابی جدید یا كتابی كه او مدت‌هاست منتظر آن است یا هدیه كردن اشتراك یك‌ساله مجله مورد علاقه او و حتی كارت‌عضویت در یك كتابخانه هدیه خیلی باارزشی است.اما اگر فرزند شما به مطالعه علاقه‌ای ندارد همراه با كتابی كه می‌خواهید به او عیدی بدهید، وسیله دیگری برای او تهیه كنید كه مورد علاقه او است.

حواستان به دیگران هست؟: گاهی شما به‌عنوان عمو، خاله، دایی، عمه و... می‌خواهید به بچه‌های اقوام عیدی بدهید. اینجا هم نمی‌شود سرسری عمل كرد و با یك عیدی دم دستی مثل پول، بهترین هدیه را به بچه‌ها داد. شما هم در تربیت بچه‌های اقوام مهم و اثر‌گذار هستید. اگر از كمی قبل‌تر به داشته‌ها و نداشته‌های كودك اقوام خود دقت كنید می‌توانید هدیه‌ای كاربردی و ماندنی به او بدهید. می‌توانید از چند هفته قبل از نوروز به فكر بیفتید و برای این كار برنامه‌ریزی كنید. آماری از بچه‌های فامیل تهیه و با خودتان فكر كنید با همان پول عیدی كه قرار است به بچه‌ها بدهید چه هدیه‌های فرهنگی مؤثری می‌توانید تهیه كنید؟ انواع سی‌دی‌های آموزشی و كتاب‌هایی با آموزش‌های خاص و یا حتی تهیه یك سجاده ساده برای بچه‌هاییكه به سن تكلیف رسیده‌اند و... می‌تواند عیدی جذاب‌تری باشد.

فراموش شدگان:چیزی كه اغلب فراموش می‌شود عیدی كسانی است كه طعم داشتن خانواده را نچشیده‌اند. پرورشگاه‌ها یكی از همین محل‌هایی است كه شما و فرزندانتان می‌توانید با اندكی پس‌انداز و خرید عیدی به آنجا بروید حتی اگر هدیه شما غیرمستقیم به‌دست بچه‌ها برسد. بهتر است اجازه بدهید بچه‌ها در شادی و مراقبت از احساس دیگران، سهیم باشند.
یك بام و دو هوای عیدی‌های پولكی

كنترل عیدی‌گرفتن بچه‌ها دست پدر و مادر نیست و گاهی دوستان و آشنایان با دادن عیدی‌های نقدی خود موجب دردسر ناخواسته‌ای می‌شوند. این دردسرهای ناخواسته هم البته می‌تواند با مدیریت پدر و مادر در مسیر درست قرار بگیرد چراكه در غیراین صورت بچه‌ها به عادت‌های اخلاقی نامناسبی گرفتار می‌شوند. بچه‌هایی كه بدون حساب و در مدت زمان كوتاهی مثل عید نوروز پول دریافت می‌كنند اگر مدیریت نشوند می‌توانند گرفتار آسیب‌های اخلاقی مانند تغییر در سطح توقعات مالی و نادیده گرفتن احترام بزرگ‌ترها به‌خاطر ندادن عیدی و یا قدرنشناسی شوند.

از فرصت عیدی گرفتن بچه‌ها در عید نوروز می‌توانید به این شكل‌ها استفاده كنید:از آنجا كه امروزه اتفاق دور از انتظاری نیست كه فامیل و دوستان به بچه‌های شما به‌عنوان عیدی پول بدهند، شما می‌توانید پیش‌دستی كنید. موقع سال تحویل با ایجاد یك فضای هیجانی مانند اینكه «تو دیگه بزرگ شدی و یكی از نشونه‌های بزرگ شدن هم داشتن حساب بانكی است» یك دفترچه حساب شخصی به فرزندتان هدیه كنید. در نخستین فرصت با هم به بانك بروید تا او پول‌هایش را برای كارهای مهم آینده‌اش پس‌انداز كند. به فرزندتان راه‌های چك‌كردن موجودی حساب‌اش را یاد دهید و از كارمند بانك بخواهید شرایط حساب را به او بگوید.

گاهی سن بچه‌ها برای انتظار‌های طولانی مدتی مثل باز كردن حساب تا سن قانونی و... كافی نیست. می‌توانید به‌عنوان عیدی یا همراه با عیدی به او قلكی زیبا ولی بدون قفل یا كیف پول بدهید. اگر با فرزندتان روزی را مشخص كنید كه خیلی هم دور نباشد تا او با پول‌هایش به خواسته مورد علاقه‌اش برسد، احتمالا موفق می‌شوید.

بچه‌ها گاهی علاقه‌مند هستند مثل خیلی از دوستانشان یا بچه‌های اقوام با شما به فروشگاه بروند و خرید كنند. اگر راهنمایی شما به كمك آنها بیاید می‌توانند از پول‌شان به درستی استفاده و مدیریت مالی را از امروز تمرین كنند. جالب است بدانید بچه‌هایی كه در كودكی تمرین مدیریت پس‌اندازهایشان را می‌كنند در آینده هم پخته‌تر عمل می‌كنند. برای كمك به فرزندتان لازم است كه اختیارات او در دایره اختیار شما باشد؛
برای مثال فكر كنید و فهرستی از وسایل مورد علاقه و البته مورد نیاز فرزندتان را تهیه كنید. در شرایطی كه فرزندتان علاقه به خرید داشت، فهرست را به او بگویید و او را مختار كنید تا یك یا 2 تا از موارد فهرست را انتخاب با پول خودش آنها را تهیه كند. طبیعتا تعداد انتخاب‌های او به اندازه مقدار پولش خواهد بود اما در این پیشنهاد والدینی موفق‌تر خواهند بود كه از قبل با بازی‌های مختلف و یا مرور درس‌های ریاضی كودك ارزش هر پول و ارزش هر كالا را به فرزند آموخته باشند.

سرمایه‌ای كه حالا با لطف دوستان و بدون كنترل شما از راه عیدی به‌دست فرزندتان رسیده به هر حال به‌گونه‌ای كه روحیه او اقتضا می‌كند باید مصرف شود. اگر راه‌های بالا مورد علاقه فرزند شما نبود می‌توانید از اهمیت خاطره‌سازی‌ برای فرزندتان استفاده كنید و به او بگویید مثلا «امشب قرار است به پارك برویم. من به تو فقط بلیت یك بازی را می‌دهم، برای استفاده از وسایل بازی، مسابقه یا خوراكی بیشتر می‌توانی از عیدی‌هایت استفاده كنی». عیدی بچه‌ها می‌تواند در طول یك سفر حتی خرج تهیه سوغات برای خودش، پدر بزرگ و مادر بزرگ و... شود.
مهم است كه با گفت‌وگو‌های درون خانواده و پرهیز از ملامت دیگران برای دادن میزان پول كمتر به فرزندتان یاد بدهید كه عیدی دادن بزرگ‌ترها اجباری نیست و ما وظیفه داریم به همه احترام بگذاریم. به هرحال هیچ‌چیزی مهم‌تر از تربیت درست فرزند شما نیست. این شما هستید كه باید با خودتان كمی فكر كنید كه چگونه با بروز خلاقیت خودتان از فرصت عیدی گرفتن بچه‌ها به نفع تربیت درست استفاده كنید. تربیت درست و ایجاد روحیه قناعت و مناعت طبع و قدردانی از دیگران و... پس‌اندازهای اخلاقی بسیار باارزشی برای بچه‌ها هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha