یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹

معاون آموزش بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: با توجه به نیاز بیماران سوختگی به پیوند پوست اهدا پوست پس از مرگ، نیازمند فرهنگ سازی در کشور است.

سلامت نیوز:معاون آموزش بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: با توجه به نیاز بیماران سوختگی به پیوند پوست اهدا پوست پس از مرگ، نیازمند فرهنگ سازی در کشور است.

دکتر سیدحسن طاووسی  در گفت و گو با ایرنا افزود: امکان استفاده از پوست بیماران فوت شده تا 24 ساعت بعد از مرگ وجود دارد.

وی گفت: هم اکنون عمده پوست پیوند شده از بیماران مرگ مغزی اخذ می شود اما به علت تعداد کم بیماران مرگ مغزی این میزان جوابگوی بیماران دچار سوختگی نیست. 

این پزشک جراح افزود: پوست برداشته شده از جسد بین هشت تا 16 هزارم اینچ قطر دارد لذا مانند پوست پیاز بوده و برداشتن آن در ظاهر فرد خللی وارد نمی کند. 

وی با اشاره به برنامه راه اندازی نخستین بانک پوست کشور در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در سال آتی ادامه داد: در این بانک پوستهای اهدایی برای معالجه بیماران دچار سوختگی نیازمند پیوند پوست نگهداری می شود. 

دکتر طاووسی گفت: هم اکنون مراحل تهیه و فراهم آوری تجهیزات بانک پوست بیمارستان امام رضا(ع) مشهد در حال انجام است. 

نخستین مورد پیوند پوست در مشهد سال 1386 انجام شد. 

وی در ادامه اظهارداشت: پیوند پوست به دو روش  اتوگرافت و آلوگرافت  انجام می شود که در پیوند اتوگرافت از پوست خود فرد اما در روش آلوگرافت از پوست افراد دیگر برای پیوند استفاده می شود. 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در بیمارانی که دچار سوختگی با درجه بالا هستند امکان پیوند پوست از بدن خود فرد وجود ندارد لذا تنها استفاده از روش آلوگرافت کاربرد دارد. 

وی افزود: تاکنون 200 مورد پیوند پوست به روش آلوگرافت در مشهد انجام شده است. 

بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با 100 تخت بستری تنها مرکز آموزش مراقبتهای ویژه سوختگی و تنها مرکز درمان بیماران سوختگی در شمال شرق کشور به شمار می رود. 

بیمارستان هزار تختخوابی امام رضا(ع) مشهد با افزون بر هفت دهه سابقه فعالیت یکی از دو بیمارستان بزرگ آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. 

همچنین در بخش پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال 1380 تاکنون اعضای 500 بیمار مرگ مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفته است. 

پیوند پوست از جمله عملهای جراحی در بخش پیوند اعضای از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که در کنار پیوند کلیه، قرنیه، قلب، کبد و مغز استخوان برای بیماران نیازمند انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha