مشاور ارشد بین المللی پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی گفت: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در ایران به صورت بخشی انجام شده و تحقق کامل این امر مهم نیازمند مشارکت عمومی است.

سلامت نیوز: مشاور ارشد بین المللی پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی گفت: حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در ایران به صورت بخشی انجام شده و تحقق کامل این امر مهم نیازمند مشارکت عمومی است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، پیتر هانام شنبه شب در نشست با مدیرکل حفاظت محیط زیست و معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود:در ایران قوانین، ساختار دولتی قوی و کارشناسان متخصص زیادی وجود دارد که می توان با مشارکت مردم از این ظرفیت ها برای حراست از منابع طبیعی و محیط زیست بهره برد.

وی بیان کرد: دولت ها به تنهایی قادر به حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست نبوده و

این کار برای آنها هزینه بر است درحالی که می توانند با مشارکت مردم و اصلاح شیوه بهره برداری در این زمینه موفق تر عمل کنند.

هانام به فعالیت مراکز اطلاع رسانی تنوع زیستی کوهستان در برخی استان های کشور اشاره کرد و گفت:تمامی بهره برداران، دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد می توانند با این مراکز همکاری داشته باشند.

وی ابراز داشت:فعالیت این مراکز تنها اطلاع رسانی در رابطه با محیط زیست نیست بلکه توسعه پایدار، معیشت پایدار و اصلاح کشاورزی پایدار نیز مدنظر است.

مشاور ارشد بین المللی پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی عنوان کرد: برای دستیابی به توسعه و اقتصاد پایدار باید همفکری و مشارکت سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد.
هانام به اجرای طرح تنوع زیستی زاگرس مرکزی در چهار استان کشور شامل اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به نتیجه مطلوب و دستیابی به مدیریت جامع مشارکت تمامی نهادها، تشکل ها و مردم ضروری است.

وی اظهار کرد: استانداری ها برای استقرار مدیریت جامع یکپارچه و مدیریت مشارکتی به شکل پایدار و اصلاح شده در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: حراست و احیای محیط زیست وظیفه مردم، دولت ها و کشورها است.

فتاح محمدی افزود: انسان به دنبال جامعه مدنی بوده، زندگی اجتماعی را دوست دارد و لازمه این امر تعامل و همکاری است


وی بیان کرد:برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست باید از تجربیات یکدیگر استفاده کرد و نسبت به هم احساس مسوولیت کنیم و خود را جدای از مردم جهان ندانیم.

محمدی با اشاره به اینکه باید تجربیات علمی و پژوهشی را به یکدیگر انتقال داد، افزود: امروز در قبال محیط زیست سه مسوولیت مهم بر عهده ماست.

وی ادامه داد: ایران اسلامی براساس مبانی دینی و اعتقادی نسبت به محیط زیست به عنوان نعمتی خدادادی با حساسیت رفتار می کندو از ظرفیت تمام کشورها برای حفاظت از این سرمایه ها استفاده خواهد کرد. 

معاون سیاسی و امنتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: استانداری این استان آمادگی دارد بر اساس وظایف و مسولیت ها از پیشنهادها و نظرات پیتر هانام برای موفقیت طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی استفاه کند.

وی گفت: بستر لازم برای تحقق اهداف طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی و توسعه پایداردر این استان فراهم است.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بخشی زیادی از منابع طبیعی و محیط زیست زاگرس مرکزی در این استان واقع شده است که باید از تمام ظرفیت برای جلوگیری از تخریب آن استفاده کرد.

عطا پورشیرزاد افزود: باید با راه اندازی دفتر توسعه پایدار در استانداری استان بخشی از توان کارشناسان حوزه محیط زیست و استانداری برای فعالیت های زیست محیطی به کار گرفته شود.

فیض الله افرازی زاده، نویسنده و پژوهشگر کهگیلویه وبویراحمدی و رضا پارسیان نژاد مستند ساز استان نیز در این نشست به بیان دیدگاه ها و چگونگی ساخت مستندی با موضوع محیط زیست و منابع طبیعی در این استان پرداختند.

پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی از سال 85 به صورت پایلوت در چهار استان کشور شامل اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد شروع به کار کرد و قرار است در سال 95 به پایان برسد و دستاوردهای آن برای اجرا در اختیار دولت قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha