کاهش 40درصدی بارش ها در سال جاری نسبت به پارسال و استفاده و برداشت بی رویه از آب در بالادست رودخانه های زهره و جراحی در استان خوزستان ارمغانی جز بحران کم آبی برای اراضی کشاورزی این دو حوضه نداشته است.

سلامت نیوز:  کاهش 40درصدی بارش ها در سال جاری نسبت به پارسال و استفاده و برداشت بی رویه از آب در بالادست رودخانه های زهره و جراحی در استان خوزستان ارمغانی جز بحران کم آبی برای اراضی کشاورزی این دو حوضه نداشته است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، روزهای پایانی دیماه امسال رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از تهدید 187هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت محصولات در حوضه های کرخه و زهره به دلیل مشکل کم آبی و شوری آب خبر داد.

گمان نمی رفت این تهدید تا جایی باشد که کشت های تابستانه و بهاره این حوزها را هم متاثر از خود کند و دیگر آبی برای نیمه نخست سال آینده وجود نداشته باشد.

کارشناسان حوزه آب معتقدند کاهش بارندگی ها از یک سو و محدودیت و کمبود منابع آبی و شوری آب از سوی دیگر باعث شده که اراضی زیر کشت دو حوضه مزبور مورد تهدید قرار گیرد.

این اراضی مربوط به کشتهای گندم، جو، سبزی و صیفی، علوفه و نیز نخیلات و محصولات باغی است که متاثر از کاهش و کمبود آب است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: به دلیل کمبود آب در رودخانه زهره، در مقاطعی آب این رودخانه در نزدیکیهای شهرستان هندیجان خشک شده و آبی هم که به سمت این رودخانه رهاسازی می شود در قسمت میانی اراضی هندیجان افزون بر 11هزار و 200میکروموس شوری دارد که در پایین دست به 17هزار میکروموس هم می رسد.
میکروموس واحد اندازه گیری شوری آب است که حد استاندارد آن برای مصارف کشاورزی 350 تا 400 میکروموس است . 

وی می گوید: احداث سد سیمره در استان ایلام با ذخیره سازی 800میلیون متر مکعب آب در مخزن این سد به نوعی اجحاف در حق اراضی کشاورزی خوزستان بوده است.

کیخسرو چنگلوایی مجموع اراضی آبی زیر کشت محصولات کشاورزی در حوضه هندیجان(حوضه زهره) را 46 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این مقدار 29هزار و 600 هکتار زیر کشت گندم قرار دارد.

وی افزود: حداکثر آستانه تحمل گندم به شوری چهار هزار میکروموس است که به دلیل شوری بالای آب، اراضی کشاورزی این حوضه نیز متاثر شده است.

این تهدیدها این بار نه تنها برای حوضه کشاورزی زهره که حوزه رودخانه جراحی را نیز متاثر شده به گونه ای که این دو حوضه سال آینده را با بحران کم آبی پشت سر خواهند گذاشت.

مدیرعامل شرکت بهره برداری سد و نیروگاه زهره و جراحی گفت: میزان آورد آب رودخانه در حوضه جراحی امسال 75 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته و میزان بارندگی ها حتی کمتر از حالت طبیعی بوده است.

غلامرضا صفر نژاد در گفت و گو با ایرنا افزود: برای گذراندن روزهای پایانی سال با برنامه ریزی های به عمل آمده سعی شده با نوبت بندی آب در بالادست در بخش مربوط به شهرستان رامشیر(حوزه جراحی) که کانال های آبیاری بهبهان و شادگان را در بر می گیرد کشت زمستانه تحقق یابد.

وی ادامه داد: مشکل کم آبی در این حوضه تا حدی است که در ستاد بحران خوزستان و طبق مکاتبه مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اعلام شد که کشت های بهاره و تابستان در این دو حوضه وجود نخواهد داشت.

صفرنژاد گفت: در حوضه زهره هم شرایط خیلی بدتر از حوضه جراحی است و تلاش بر این است که برای کشت های فعلی با نوبت بندی، آب به دست کشاورزانی که طرف قرارداد و دارای حقآبه هستند برسد.

وی از کاهش منابع آبی تا 80درصد در حوضه زهره خبر داد و افزود: هرگز دبی آب در چنین مقطعی(زمستان) در ورودی به سمت پایین دست کمتر از چهار متر مکعب در ثانیه نبوده است و این در حالی است که در سه ماه گذشته متوسط دبی خروجی به سمت امیدیه و بهبهان کمتر از سه متر مکعب در ثانیه بوده است.

به گفته صفرنژاد، بخش کشاورزی در برخی جاها توانسته آبیاری صددرصدی داشته باشد اما در برخی نقاط کشاورزان با مشکل شدید کم آب مواجه بودند که تلاش می شود با مدیریت درست آب مورد نیاز موجود را تامین کنیم.

وی اظهار کرد: حوضه رودخانه زهره که بخشی از اراضی شهرستانهای بهبهان، امیدیه و هندیجان را در بر می گیرد در مجموع 43هزار هکتار اراضی کشاورزی را زیر پوشش دارد که از این میزان 16هزار هکتار دارای قرار داد تامین آب هستند.

صفرنژاد اضافه کرد: در حوضه جراحی هم 25 هزار هکتار در شهرستانهای بهبهان، رامشیر و شادگان وجود دارد که وزارت نیرو برنامه ریزی کرده است تا برای کشت های دایم اعم از نخیلات در شادگان آب در اختیار کشاورزان قرار دهد و غیر از این دیگر آبی برای دیگر محصولات وجود ندارد.

خوزستان با تولید سالانه 14میلیون و 200هزار تن انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

110نوع محصول زراعی و باغی در این استان کشت می شود که به تازگی هم تولید محصولات جدیدی مانند زعفران و پسته در برخی مناطق آن به سایر محصولات کشاورزی استان افزوده شده است.

تنوع شرایط اقلیمی در خوزستان این امکان را می دهد که حد اقل سالانه 25میلیون تن انواع محصولات در این استان در آینده ای نه چندان دور تولید شود.

اراضی مستعد کشاورزی خوزستان هم اینک یک میلیون و 200هزار هکتار است و از آنجایی که در سال بیش از یک بار کشت می شود بنابراین می توان سطح زیر کشت سالانه در این استان را تا یک میلیون و 750هزار هکتار افزایش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha