وزیر بهداشت گفت: در اكثر موارد آنتی بیوتیك درمان بیماری سرماخوردگی نیست و نه تنها این بیماری را درمان نمی‌كند بلكه عوارض آن را تشدید می‌كند، در هر كدام از ذرات عطسه نیز هزاران ویروس وجود دارد كه تا مدت‌ها بیماری‌زا هستند.

كامران باقری لنكرانی در حاشیه دیدار با صالح مكی، وزیر بهداشت اریتره در جمع خبرنگاران، افزود: شیوع سرماخوردگی، طبیعت این ایام است اما رعایت دو، سه نكته برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری و كنترل آن ضروری است، اول از همه اینكه مردم باید بدانند، آنتی بیوتیك درمان سرماخوردگی نیست و عوارض آن را تشدید می‌كند.
وی اضافه كرد: درمان اصلی سرماخوردگی استراحت و استفاده از مایعات است، البته در برخی مواد استفاده از داروهای مسكن علامتی هم تسكین دهنده است اما درمان با آنتی بیوتیك در اغلب موارد برای سرماخوردگی موجب افزایش طول مدت بیماری و مقاوم شدن میكروب‌ها علیه بیماری‌ها در بدن می‌شود و عوارض این بیماری را بدتر و درمان آن را سخت تر می‌كند.
وی گفت:‌ من گاهی كه با همكاران پزشك صحبت می‌كنم به آنها می‌گویم چرا شما كه می‌دانید سرماخوردگی یك بیماری ویروسی است، برای درمان آن آنتی بیوتیك تجویز می‌كنید، آنها اعلام می‌كنند كه مردم از ما می‌خواهند و از طرف بیماران تحت فشار قرار می‌گیریم البته این عذر قابل قبولی نیست.
وزیر بهداشت اضافه كرد: با این حال برای رفع این معضل نیازمند ارتقاء دانش و سطح فرهنگ مردم هستیم، مردم باید بدانند كه سرماخوردگی مساوی مصرف آنتی بیوتیك نیست، بلكه در بیشتر وقت‌ها می‌تواند مضر هم باشد.
به گزارش فارس، باقری لنكرانی گفت: نكته دیگر بحث‌های پیشگیری از سرماخوردگی است، مصرف میوه به خصوص مركبات در این ایام بروز این بیماری را كاهش می‌دهد، پوشش مناسب و پوشاندن لباس گرم برای بچه‌ها ضروری است، كسانی كه سرما خورده‌اند نیز با رعایت نكات بهداشتی نقش مهمی در كاهش این بیماری دارند.
وی افزود: مردم باید مراقب باشند كه ترشحات تنفسی كه در فضا پخش می‌شود در یك لحظه هزاران ذره را در فضا پخش می‌كند و هر كدام از این ذره‌ها حاوی هزاران ویروس است كه تا مدت‌ها چسبندگی دارند و می‌توانند افراد دیگر را مبتلا كنند.
وی گفت: افرادی كه به این بیماری مبتلا هستند وظیفه دارند نكات بهداشتی را رعایت كنند، از دست دادن و روبوسی با دیگران پرهیز كنند، جلوی عطسه خود را بگیرند.
وی اضافه كرد: همه مردم باید هنگام ورود به خانه دست و صورت به خصوص دست‌های خود را با آب و صابون بشویند تا اگر در اتوبوس یا تاكسی دستشان با ذره چسبیده شده برخورد كرده باشد، پاك شود.
وی درباره شیوع مسمومیت با گاز مونوكسید كربن در فصل زمستان نیز توضیح داد: من فعلاً آماری از موارد بروز این بیماری ندارم اما همین دیشت در بازدیدی كه از بیمارستان امام حسین (ع) داشتیم 2 بیمار مسموم شده با گاز مونوكسید كربن را آورده بودند كه تحت درمان بودند.
وی گفت: هر چه هوا سرد می‌شود میزان مسمومیت با این گاز بیشتر و اوضاع نگران‌تر می‌شود، البته تقریباً تمام این مسمومیت‌ها قابل پیشگیری است، اگر از بخاری‌های با دودكش مناسب استفاده شود، در فضای بسته پاركینگ برای گرم شدن خودرو استفاده نشود یا از ذغال نیم سوخته استفاده نشود این مسمومیت‌ها كاهش می‌یابد.
وزیر بهداشت افزود: با صحبتی كه با دوستانمان در صدا و سیما داشتیم قرار شده كه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این باره در رسانه ملی گسترده‌تر شود.
وزیر بهداشت درباره دیدارش با وزیر بهداشت اریتره نیز توضیح داد:‌ در پی دیدار كارشناسان و نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف از كشور اریتره كه با حضور مشاور وزیر بهداشت در امور بین‌الملل همراه بود از وزیر بهداشت این كشور برای بازدید از ایران دعوت شد كه به این دعوت پاسخ گفت و به ایران آمد.
وی گفت:‌ دو كشور ایران و اریتره روابط سیاسی و برادرانه‌ای دارند و جا داشت كه همكاری‌های بهداشتی و درمان دور كشور نیز گسترده‌تر شود، اریتره یك كشور مسلمان، مستقل و انقلابی است كه با خوداتكایی خود را می‌سازد و ما هم بنا داریم با انتقال تجربیاتمان در این زمینه به این كشور كمك كنیم.
وی افزود: قرار است در زمینه صادرات دارو و تجهیزات پزشكی با كشور اریتره همكاری كنیم.
در جریان این دیدار نیز وزیر بهداشت و رسول دیناروند، معاون غذا و داروی وی گزارشی از وضعیت شاخص‌های بهداشتی، درمانی، مرگ و میر برخی بیماری‌ها، ارتقای سن امید به زندگی در ایران، پرداخت یارانه دارو برای بیماران خاص، ادغام آموزش و تحقیقات پزشكی در نظام خدمات سلامت و وضعیت تولید داروهای جدید در ایران ارائه كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha