معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بهره‌مندی بیش از سه میلیون و پانصد و شصت هزار نفر از برنامه کاهش میزان پرداخت تحول نظام سلامت در ۷ ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت خبر داد.

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از بهره‌مندی بیش از سه میلیون و پانصد و شصت هزار نفر از برنامه کاهش میزان پرداخت تحول نظام سلامت در ۷ ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت خبر داد. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر محمد آقاجانی با بیان اینکه اهداف اصلی برنامه نظام تحول سلامت حفاظت مالی از شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت، ساماندهی خدمات بیمارستانی و ارتقاء کیفیت آن و دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی است، گفت: حفاظت مالی شهروندان در برابر هزینه‌های سلامت با محوریت اقشار آسیب‌پذیر، از طریق ساماندهی تامین خدمات بیمارستانی و کاهش پرداخت سهم بیماران در بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از 15 اردیبهشت ماه در کشور اجرا شد که در این مدت میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی در خدمات مشمول برنامه از 37درصد به 8 درصد رسیده است.

رئیس دبیرخانه تحول نظام سلامت کشوری، افزود: هموطنان بستری واجد بیمه پایه سلامت تنها 6درصد از مبلغ صورتحساب تنظیمی مشمول این برنامه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر روستائیان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر (دارای دفترچه بیمه روستایی) و سایر افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های مشمول برنامه مراجعه می‌کنند، 3 درصد از هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند.

به گفته وی؛ بر اساس برآوردهای صورت گرفته طی اجرای این برنامه نزدیک به 5 میلیون نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند.

آقاجانی ادامه داد: بیمارستان‌های مشمول از ابتدای اجرای برنامه به ارائه تمامی خدمات تشخیصی و درمانی، دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی به تمامی بیماران بستری در همان بیمارستان و یا در زنجیره تامین خدمات مکلف شده‌اند که ضوابط این امر به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

رئیس دبیرخانه تحول نظام سلامت کشوری، عنوان کرد: بر اساس این برنامه در صورتی که بیمارستانی امکان ارائه همه خدمات مورد نیاز بیمار را نداشته باشد براساس زنجیره ارجاع بین بیمارستانی مصوب ستاد اجرایی دانشگاه، عمل خواهد کرد و مسئولیت و هزینه‌های نقل و انتقال بیماران (آمبولانس) و هزینه خدمات ارائه شده به عهده بیمارستان ارجاع دهنده است.

وی افزود: همچنین ما به التفاوت تعرفه‌ها با تعهدات بیمه‌ای و خدمات ضروری و حیاتی خارج از بسته بیمه پایه مشمول این برنامه قرار می‌گیرند.

آقاجانی با بیان اینکه پیش از اجرای این برنامه تقریبا همه بیماران برای خرید تجهیزات و لوازم مصرفی به خارج بیمارستان ارجاع می‌شدند، گفت: این میزان در حال حاضر به 3.2 درصد و قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به‌طور متوسط 42 درصد کاهش یافته است.

رئیس دبیرخانه تحول نظام سلامت کشوری در پایان خاطرنشان کرد: طی مطالعات و بررسی‌های انجام شده 85 درصد بیماران از خدمات بستری خود پس از اجرای برنامه تحول ابراز رضایت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha